אומרי ה"אמרנו לכם"

למי ששכח: צרפת נלחמת בדאע"ש יותר מרוב המדינות

פרנסואה הולנד / צילום: רויטרס
פרנסואה הולנד / צילום: רויטרס

לא ממש תוך כדי הירי, אבל תוך כדי האירוע כבר החלו להיכתב, להיאמר ההצהרות נוסח "זה ה-11.9 של צרפת". התלוו לכך ביקורות במנות שונות של שמחה לאיד של מומחים מכל הסוגים והמינים, שניתחו את הכישלון המודיעיני והביטחוני של צרפת. ובישראל, ולא רק בה, צלילי ה"אמרנו לכם" היו צורמים מאוד, במיוחד כשמתלווה אליהם בחלק מהדיונים, אם זו המילה, ברשתות החברתיות סיפוק של "עכשיו הם יבינו"; עכשיו הם ישנו את יחסם למוסלמים, עכשיו הם יפסיקו עם הדמוקרטיה הרכרוכית, הליברלית שלהם, וייכנסו באם-אם-אמא שלהם.

צר לי לאכזב את כל המצפים בדריכות. ראשית נתחיל מהצהרות ההשוואה. הטבח בשארלי-אבדו, זוכרים? יום למחרת המצור והרצח בהיפר-כשר? זה היה לפני עשרה חודשים בלבד. וגם אז מיהרו להכתיר זאת כ"פיגוע התאומים" של צרפת, "עכשיו הם יבינו", עכשיו הם ישנו את יחסם. לא קרה אז, לא יקרה עכשיו. צרפת אומרת, ויש בכך לא מעט, שאם הדמוקרטיות יהפכו לדיקטטורות בניסיון להגן על עצמן, הרי שהטרור ניצח.

נכון, יש בכך התחסדות מסוימת. הרי צרפת אתמול, ועוד לפני אתמול, היא מדינה שבה יש אלפי חיילים ברחובות, שבה נסגרו עד להודעה חדשה מגדל אייפל ומוזיאון הלובר, שבה הוחלט אתמול (שבת), שרשויות מקומיות מורשות להכריז על עוצר ביוזמתן - דברים שהם באמת חסרי תקדים.

אבל צרפת גם מאמינה בכל ליבה ברפובליקה ובערכיה, בחוקה ובערכיה. נכון, חלק מהערכים האלה, שנכתבו עשור לפני מלחמת העולם השנייה בצרפת אחרת, אירופה אחרת, אולי כבר לא רלבנטיים, אולי צריכים להשתנות. אבל כדאי לזכור שאותם ערכים, האוסרים לשאול אדם לדתו, ואף לציין מקום מגורים בבקשה לעבודה, כדי לא להפלות, הם אותם ערכים עצמם שאיפשרו את בחירתו של ראש-ממשלה יהודי ראשון בשם ליאון בלום, את עלייתם לגדולה של אדולף כרמייה, רנה קאסן, סימון וייל, ורבים רבים אחרים.

אה, הצרפתים, מתי יבינו שהם צריכים להילחם בטרור בצורה רצינית, לא רק לשבת בבתי-הקפה עם עשן סיגריות הגולואז המתאבך מעל הגדה השמאלית? אבל הם עושים זאת. המעשה הראשון של נשיא צרפת הסוציאליסט, נזכיר, היה לשלוח כוחות צרפתיים, מגפיים על הקרקע, להילחם בטרור האסלאמי בצפון אפריקה. כוחות צרפתיים פועלים נגד דאע"ש, אל-קאעידה ושלוחותיהם במדינות שאיש לא מתעניין בהן, אבל הסרטן הממאיר הזה מתפשט בהן. צרפת שולחת טייסים מדי יום להפציץ את דאע"ש בסוריה - לא בריטניה, למשל. צרפת הודיעה, לפני הפיגועים, שהיא מתגברת את כוחותיה במזרח הים התיכון על-ידי שליחת נושאת-המטוסים שארל דה-גול.

צרפת נלחמת בדאע"ש יותר מאשר מדינות רבות אחרות. וצרפת הפכה מטרה ראשונה במעלה לארגון הנתעב, בדיוק בגלל שהיא נלחמת בהם; ונכון, בגלל שהיא מערבית, בגלל שלשיטתם היא כופרת, בגלל שקל יחסית היה לפעול בה. ואכן, צרפת, כמו העולם כולו מתמודדת עם כוח המשיכה העצום שיש לדאע"ש בקרב הצעירים המוסלמים בקירבה. מאות צעירים נושאי דרכון צרפתי, ילידי צרפת, דוברי צרפתית, נוהרים לסוריה כדי להילחם שם. כך גם מאות בריטים, גרמנים, אוסטרלים, אמריקנים, וכן אלפי רוסים-צ'צ'נים ואלפים מכל מדינות ערב.

וכאשר דאע"ש סופג מהלומות בחליפות שלו בעיראק ובסוריה, והוא סופג, הוא פונה לדרך של אל-קאעידה - להכות באויב בבתיו, בבירותיו, באורח החיים שלו. ושירותי הביטחון של צרפת, כמו שירותי הביטחון של כל מדינה, כן, כולל ישראל, עושים עבודה מעולה. הם עוצרים ומפצחים רשתות טרור, הם מונעים פיגועים. אבל במלחמה מול הטרור האמת העצובה והמתסכלת היא, שהטרור יכול להיכשל מאה פעמים, ההצלחה האחת היא מה שיזכרו. איש לא יזכור שבשבוע שעבר נלכדה רשת טרור ג'יהאדיסטית במהלומה אחת ברחבי אירופה. את הפיגוע המתואם, המורכב ולמרבה הצער המוצלח הזה בפריז, לא ישכחו.

צרפת תמשיך להילחם באסלאם הקיצוני, ולנסות ולהכיל את האסלאם. אבל יש בהחלט בעיה רצינית. אתמול, איש ממנהיגי צרפת הרשמית, איש מהמגנים בעולם, לא אמר בקול רם בשום שלב בשום גינוי את המילה אסלאם. הפיל עמד במרכז החדר, וכולם מתעלמים. אפילו לא אמרו את צירוף המילים האסלאם הוא דת של שלום, שהקנאים האלה מעוותים, או משהו בדומה. דממה. איך אמר ראש-הממשלה בנאומו באו"ם בהקשר אחר? דממה מחרישת אוזניים. כי אי אפשר להתעלם מכך שכל המעשים האלה נעשים בשם אל, ולא סתם אל, אלא אל מאוד ספציפי. שהאנשים האלה מוכנים, נלהבים להתאבד ולרצוח כמה שיותר בשם אמונה. ואי אפשר לא להתייחס לכך. אבל העובדה היא, שכנראה אפשר.

הסובלים המיידיים, יהיו בין השאר, הפליטים מהמזרח-התיכון. האיחוד האירופי עמד לקלוט יותר ממיליון איש, מדי שנה, בהנהגתה, בעצם תכתיבה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. אחת ההצהרות הראשונות יצאו אתמול מממשלת פולין, שהודיעה שלאור הפיגוע בפריז, פולין לא מוכנה לקבל את מכסת הפליטים שבריסל הקצתה לה; ושר הפנים הגרמני קצף ואמר על הזעם שיצא על הפליטים, כי הם אינם קשורים. אבל הם כן. נכון, אולי אחד או שניים, ואולי הם השתמשו בדרכונים מזויפים אבל העובדה היא שבזמן כתיבת הדברים מחבל אחד או יותר הגיעו לאירופה בתוך זרם הפליטים הזה, שאינם נבדקים, אינם עוברים סינון ביטחוני. הפרדוקס הטרגי הוא, שרובם נמלטים מדאע"ש, ועכשיו יואשמו שהם דאע"ש. כאן יחול שינוי במדיניות האירופית.

ובין מוחאי-הכפיים ואומרי ה"אמרנו לכם" נמצאים גם אסד ורוסיה. לשיטתם, הפיגוע הוכיח את צדקת דרכם - שאסד אינו הבעייה אלא פתרון, שהעולם צריך להתייצב מאחורי פוטין, וגם איראן, החיזבאללה והשאר, נגד הטרוריסטים בסוריה. לא רק דאע"ש אלא גם אלה הנתמכים על-ידי המערב. ובוינה אתמול, בצל הפיגוע, אולי נראה תחילת הסדר שיפסיק את שפיכות הדמים בסוריה.

בדבר אחד אסד צודק. הוא אומר שמה שצרפת עברה ביום שישי עוברת סוריה מדי יום בחמש השנים האחרונות. כ-150 הרוגים ביום. מה ששוכח שליט סוריה להזכיר הוא, שאסד התחיל, והוא הממשיך העיקרי של הטבח. ונכון, חיי סורים בעולם, בתקשורת העולמית נחשבים פחות מחיי צרפתים. פיגוע טרור בדמשק ובבגדד, וגם בירושלים וחברון, גם, אבל לא רק בגלל תכיפותם, יקבלו פסיק מהסיקור שיקבל פיגוע בפריז.

העולם צבוע, אבל זה כבר באמת לא מפתיע איש, בפריז ובכל מקום אחר.

הכותב הוא עורך חדשות החוץ, ערוץ 1