פריגו יצאה המנצחת

אבל לא רק היא: גם הבורסה וטבע הרוויחו. ומה יהיה עם מיילן?

לפני חצי שנה עמדו על הפרק שתי עסקאות ענק בשוק הפארמה: טבע ניסתה לבצע השתלטות עוינת על מיילן, שמצידה ניסתה לעשות את אותו הדבר לפריגו. טבע התנתה את רכישת מיילן בכך שמיילן לא תרכוש את פריגו, כך שהיה ברור שלפחות עסקה אחת מהשתיים לא תתממש; בסופו של דבר שתיהן לא יצאו אל הפועל.

מאז שטבע זנחה את מיילן לטובת רכישת החטיבה הגנרית מאלרגן, התחמם המאבק בין מיילן לפריגו. בעימות על לבם של בעלי המניות בפריגו, הסגנון היה אולי שונה, אך המסרים החריפים הגיעו משני הכיוונים. רוברט קורי, יו"ר מיילן, דיבר באופן ישיר ונחרץ נגד האסטרטגיה העתידית של פריגו, האשים את מנכ"ל פריגו, ג'וזף פאפא, שהוא "משחק רולטה רוסית עם חיי העובדים", וטען שפריגו פועלת בניגוד לחוק האירי אליו היא כפופה. פאפא - בסגנון קורקטי ושקט יותר - טען נגד הממשל התאגידי הלקוי של מיילן, והאשים את קורי שדבריו על הדיונים בעבר בין שתי החברות היו "מאוד-מאוד לא מדויקים".

בסופו של דבר, המשקיעים העדיפו את עמדת פריגו, ובהבעת האמון הזאת הם מאפשרים לה להמשיך לפעול כחברה עצמאית. בסביבה של מיזוגים ורכישות בתעשיית הפארמה, על פאפא מוטלת עכשיו החובה להוכיח להם שבחרו נכון, ושכפי שפריגו אמרה במהלך התהליך היא ראויה למכפיל ההיסטורי שלה, שגבוה יותר משל מיילן ושל שאר התעשייה.

בשלב ראשון, פריגו תבצע רכישה עצמית של מניות וסביר שתמשיך לבצע רכישות קטנות ובינוניות, כפי שעשתה בשנים האחרונות. היא גם תחפש רוכש לפעילות הוויטמינים שלה ותפטר כמה מאות עובדים ברחבי העולם. האם פריגו תוכל להישאר עצמאית גם בעוד כמה שנים? זה כבר תלוי בהמשך יצירת הערך שלה וגם במצב השוק.

מהצד של מיילן, היו"ר קורי כבר מדבר על הזדמנויות רכישה אחרות שזוהו. המשאבים הכספיים והניהוליים שמיילן השקיעה בעסקת פריגו - עלויות משפטיות, חשבונאיות, טיסות לפגישות עם משקיעים ברחבי העולם כולל ישראל - ירדו לטמיון. עם זאת, היא תוכל לממן רכישות אחרות, אולי כאלה שיבוצעו בהסכמה.

מיילן תישאר בת"א?

אחת השאלות שעולות כעת בהקשר הישראלי היא מה יקרה לרישום הכפול של מיילן בבורסה בת"א. מיילן נרשמה למסחר לאחר מאבק משפטי והבטיחה להיסחר כאן לפחות שנה. בפגישותיו בישראל קורי הביע התלהבות מהמשקיעים וההזדמנויות בישראל, אך נותר לראות האם היה מדובר רק בחלק ממהלכי החיזור שלו אחר המשקיעים.

נכון להיום, למיילן אין שום פעילות בישראל, ולמעשה, אם היא הייתה נרשמת היום למסחר, היא לא הייתה עומדת בתנאים לצירוף למדדים (שהשתנו בשבוע שעבר) בשל חוסר זיקה לישראל. מכיוון שנרשמה קודם, היא תצורף למדד ת"א 25 בשינוי המדדים הקרוב ותוסיף להטיה החריפה של המדד לכיוון הפארמה, כשתיסחר לצד פריגו, טבע ואופקו.

פריגו היא המנצחת בתהליך האחרון, וגם הבורסה בת"א הרוויחה מהצירוף של מיילן. במידה מסוימת, יש עוד מרוויחה מהתהליך והיא טבע: הזינוק במניית מיילן לאחר כישלון הצעת הרכש צמצם את ההפסד שלה "על הנייר" מההחזקה ב-4.6% ממניות מיילן לכ-525 מיליון דולר, אחרי שכבר הגיע בעבר ליותר מ-700 מיליון דולר.