עובדי הרכבת שבתו אתמול - ויקבלו פיצוי של 5,000 ש' בשנה

העובדים שיעברו מלוד לבאר שבע יקבלו את הפיצוי השנתי,  עד הצבתם מחדש במוסך לוד המשודרג

רכבת ישראל / צילום: רכבת ישראל
רכבת ישראל / צילום: רכבת ישראל

30 אלף נוסעים שלא היה להם איך לחזור הביתה, 44 רכבות שלא הגיעו ליעדן ונזק של מיליוני שקלים - אלו הן השלכות השביתה הפתאומית שבה פתחו אתמול עובדי הרכבת. בתום פגישה שתוכננה להתקיים ממילא בשבוע שעבר, הגיעו הצדדים להבנות.

בין ההבנות: פיצוי שנתי לעובדים של 5,000 שקל, החתמת כרטיס עבודה עם ההגעה לעבודה (ולא במקום המגורים) ותוספת של 20% לזמן נסיעה עודף בהתחשב במקום הגעתו של העובד. בפגישה לקחו חלק יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, ועד עובדי הרכבת, נציגי איגוד התחבורה בהסתדרות, יו"ר דירקטוריון הרכבת חוסאם בשארה, מנכ"ל הרכבת בועז צפריר וסמנכ"ל כוח האדם.

העילה לשביתה היא החלטת הנהלת הרכבת לנייד עשרות עובדים ממוסך לוד לבאר שבע. לטענת העובדים, ההנהלה החליטה על ההעברה ללא הסדרת זכויות העובדים כנדרש. בנושא זה אף הוכרז סכסוך עבודה וכן ניתנה פסיקה של בית הדין האזורי לעבודה. ועד העובדים וההסתדרות ערערו בשבוע שעבר לבית הדין הארצי וכן ביקשו עיכוב ביצוע. בהקשר זה מציינים בוועד העובדים כי ההנהלה ביצעה מחטף ויום לאחר הגשת הערעור, הודיעה לעובדים כי המעבר יחל לאלתר תוך שינוי מתכונת העסקתם והארכת יום עבודתם ל-14 שעות.

כתוצאה מכך הופסקה אתמול מהשעה 15:00 תנועת הרכבות בקו הוד השרון-באר שבע בשני הכיוונים, וכן השבית הוועד את מוסך לוד ואת שלוחת הדלק בחיפה. היו רכבות שעצרו באמצע הנסיעה ונוסעים הורדו בדרך, כך קרה למשל בתחנת בני ברק והתחנה בכפר סבא.

 

בוועד העובדים טוענים, כי במשך שלוש שנים נעשו השביתות בצורה מבוקרת ואחראית בלי לפגוע בציבור הנוסעים, ומודים שלא כך נעשה אתמול. לטענתם, ההנהלה עברה קו אדום, ולפיכך "לא הותירה להם ברירה".

ככל הנראה, אין מדובר בשביתה חד פעמית. בסוף שנת 2015 נפתחים ההסכמים הקיבוציים של העובדים שבהם התחייבו העובדים לשלוש שנים של שקט תעסוקתי. מדובר בהסכמים קיבוציים שנחתמו בדצמבר 2012 לאחר משא ומתן של 9 חודשים.

לפיכך, לסוף החודש נקבעה פגישה ראשונה בין הצדדים במשא ומתן המחודש. בהנהלת הרכבת מעריכים כי גם הפעם המשא ומתן "לא ילך חלק" ומתכוננים לשביתות. בוועד לא הכחישו כי ייתכנו שביתות, אך הדגישו כי העובדים מעדיפים הידברות על פני פגיעה בנוסעים.

"דבר אחד הוא להודיע על שביתה כמה ימים מראש, ואחר הוא לפתוח בשביתה פתאומית", אמר ל"גלובס" איתי חיים, מנכ"ל ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל. "אני לא רוצה לצאת נגד העובדים, אבל אי אפשר ככה לפגוע בציבור הנוסעים".

חיים הוסיף כי הוא אינו אופטימי לגבי התמודדות הרכבת עם השביתות הקרובות של הוועד. "עבודות הרכבת הקלה בתל אביב מעלות הילוך, ורק לפני כמה ימים הודיע שר התחבורה כי מעתה יוכלו חיילים לנסוע ביום ראשון בחינם. זה יוצר עומס גדול על הרכבת".