הלמ"ס: ירידה מזערית במחירי הדירות בספטמבר

משרד השיכון התהדר בשבוע שעבר בנתונים המצביעים על נפילה של 6% במחירי הדירות, אך נתוני הלמ"ס מנחיתים את הרוכשים לקרקע הקשה ■ אפילו הנתון שהצביע על ירידה של 0.4% במחירים באוגוסט נעלם - ותוקן לעלייה של 0.1%

שבוע לאחר שמשרד השיכון פרסם נתונים הנוגעים למחירים הממוצעים של דירות ברחבי הארץ, נתונים שהעידו על ירידה משמעותית במחירים בשיעור של עד 6%, נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהתפרסמו אתמול (א') בערב, במקביל לפרסום מדד המחירים, מעידים כי ירידות מחירים בשיעור שכזה עוד רחוקות.

על פי מדד מחירי הדירות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המתייחס לתקופה שבין אוגוסט לספטמבר, מחירי הדירות רשמו ירידה מזערית של 0.1% בלבד. עם זאת, גם לגבי הירידה המזערית הזו כדאי להמתין כדי לקבוע שאכן נרשמה ירידה כלל משום שמדובר בנתונים ראשוניים אותם מעדכנים אנשי הלמ"ס בחודשים הבאים. כך למשל, ירידה של 0.4% שהופיעה בחודש שעבר במדד מחירי הדירות נעלמה כלא הייתה כאשר עדכון הנתונים לקראת הפרסום הנוכחי דווקא מעיד כעת על עלייה של 0.1%.

במקביל, נתוני הרבעון השלישי שפרסמה הלמ"ס אמש, הנוגעים למחירי הדירות הממוצעים, מעידים על ירידת מחיר ממוצעת גדולה יותר שמסתכמת ברמה הארצית בירידה של כ=3%. אבל גם כאן חשוב להסביר כי מדובר בממוצע ארצי, ומבט מעמיק בפילוח שונות המחירים במחוזות השונים ובסוגי הדירות השונים מעלה שוב תמונה דומה למה שראינו בשבוע שעבר בנתוני משרד השיכון והבינוי. כך, בעוד הממוצע אולי מעיד על ירידה, נתוני המחוזות השונים מעידים דווקא יותר מהכל על מגמה מעורבת במסגרתה נרשמו גם עליות מחיר לא מבוטלות ברבעון הנסקר.

כך למשל, בעוד במחוזות ירושלים, תל אביב, השרון והמרכז נרשמו ירידות המחיר הממוצע של הדירות, בכל המחוזות הנותרים דווקא נרשמה עליית מחיר, חלקה בלתי מבוטלת. העלייה הגדולה ביותר במחירי הדירות הממוצעים נרשמה בקריות הסמוכות לחיפה (11.6%) ואחריה עלייה נוספת נרשמה גם במחוז דרום (5.7%), מחוז צפון (5.3%), מחוז חיפה (1.3%) ומחוז גוש דן (0.6%).

במקביל, גם המחוזות בהן נרשמה ירידת מחיר, צלילה אל תוך סוגי הדירות השונים מעלה הבדלים משמעותיים. בתל אביב למשל, בעוד הנתונים מעלים כי דירות בנות 3 עד 5 חדרים רשמו ירידות מחירים בשיעור של בין 3.2% עד 9.6%, המחיר הממוצע של הדירות הקטנות בנות 1.5 חדרים יד 2 חדרים דווקא עלו בשיעור 7.8%.

התמונה שעולה מנתוני הלמ"ס, הדומה לנתוני משרד השיכון והבינוי, מעידה יותר מהכל על שינוי העדפות הרוכשים שפנו לרכוש דירות זולות יותר בפריפריה לעומת דירות יקרות וגדולות באזור המרכז. במקביל, נזכיר שוב כי הרבעון השלישי של השנה היה מאופיים במיעוט עסקאות בשל החגים שהתרכזו בחודש ספטמבר, וגם בשל העלאת מס הרכישה למשקיעים שנכנסה לתוקף בסוף חודש יוני, ורמה להם לשיאי רכישות רגע לפני שהתחיל הרבעון הנסקר.