מנכ"ל אקו"ם: "זה אבסורד שאמן צריך לשלם כדי להופיע"

יוריק בן-דוד, מנכ"ל אקו"ם, יזם את הקמת "בית היוצר" - במה בחינם לאמנים בתחילת דרכם ■ המימון מגיע מתמלוגים על השמעות בבתי עסק ■ בן-דוד: "המפורסמים לא צריכים אותנו"

יוריק בן דוד / צילום:יוסי צבקר
יוריק בן דוד / צילום:יוסי צבקר

בשנתיים האחרונות ניתן לראות יותר ויותר פרסומים על הופעות של אמנים צעירים באולם "בית היוצר" בנמל תל-אביב. המקום החדש יחסית (בינואר ימלאו לו 3 שנים) הוא פרי יוזמה מעוררת השראה: לתת לאמנים בתחילת דרכם את כל מה שדרוש כדי להציג את יצירותיהם, ללא עלויות המוטלות על האמן. את החממה הזו מציעה אקו"ם, אגודת המוזיקאים המגינה על זכויות היוצרים של כותבי המוזיקה בארץ.

"בית היוצר" ממוקם ברחבה המרכזית של נמל תל-אביב, במקום בו שכן בעבר אולפן רדיו 102FM. את היוזמה להקמתו הגה יוריק (יורם) בן-דוד, מנכ"ל אקו"ם ב-15 השנים האחרונות.

"זו יוזמה שקיימת כבר הרבה זמן, ויצאה לפועל לפני 3 שנים", הוא מספר. "הרעיון היה להקים בית שייתן ליוצרים צעירים פלטפורמה לחשוף יצירות חדשות, כולל אלבומים או ספרים. המיקוד הוא לא בהופעות מסחריות, אלא יותר בדברים ניסיוניים, שהיוצרים רוצים להעלות. נמל תל-אביב נתן לנו את המיתחם, ואנחנו השקענו בשיפוץ, בציוד ובכל היתר".

בן-דוד מציין כי הבית נותן לאמנים לא רק במה להופעות, אלא מעטפת מקצועית מלאה, שמאפשרת את הפקת המופע: סאונד, תאורה, שיווק, ניהול במה, פרסום, וגם קופאי ואנשי ניקיון.

- מאיפה מגיע הכסף לזה?

"הכסף מגיע מקרן עידוד של אקו"ם. הקרן מתוקצבת ע"י הורדת 3.5% מהתמלוגים שאקו"ם מצליחה לגבות על ביצועים פומביים. מדובר בעיקר על מוזיקה שמושמעת במקומות עסקיים, כמו בתי קפה, מועדונים וכדומה. הקרן הזו מופנה לרווחת חברי אקו"ם, ומסייעת בין היתר גם להוצאת אלבומים וספרים.

"זהו מעין מודל של עזרה הדדית. בזכות התקציב הזה אנחנו יכולים לאפשר גם שכל ההכנסות מהמופע יילכו ישירות לאמן. היוצר הוא זה שמחליט כמה לגבות על כרטיס, וההכנסות הולכות אליו בלי שום עמלה מצידנו".

- האמנים הוותיקים לא מתרעמים על כך שחלק מהתמלוגים שלהם מממנים בעצם אמנים אחרים?

"לגמרי לא. יש אמנים חשובים, כמו שלמה ארצי או שלום חנוך, שתורמים לקרן הזו לא מעט כסף. זה מעין מודל שבו החזקים עוזרים לחלשים".

לוח הפעילות של "בית היוצר" מציע הופעה מדי יום, ושתי הופעות בימי שישי. "הבעיה שלנו כיום היא שיש יותר ביקוש (לזמני הופעה) מהיצע (בלוח הזמנים)", אומר בן-דוד. "יש הרבה אמנים שרוצים להופיע, ואין לנו תאריכים לתת להם".

- איך זה מוסבר?

"עבור אמן צעיר, הבעיה העיקרית היא שכדי להופיע באולם 'רגיל' הוא צריך לשלם למקום. התשלום נע בין 500 שקלים לאולם קטן ועד 1,800 שקלים באולם גדול. בנוסף, המקום שותף גם בהכנסות מהמופע. יש מקרים שבהם המקום דורש תשלום גם עבור הכיבוד לנגנים. חלק מהחזון שלנו היה להתעמת עם המגמה הזו ולשנות את הנורמה. זה אבסורד שאמן יצטרך לשלם כדי להופיע".

- כאשר מסתכלים על לוח המופעים של בית היוצר נראה שאין קו אמנותי מנחה, אלא פשוט אוסף מקרי של מופעים.

"המטרה שלנו איננה להרוויח כסף, אלא לסייע ליוצרים. לכן יש גיוון. הרעיון הוא לתת הזדמנות שווה לכל יוצר שיש לו מה להציע".

- מה שעוד בולט זה שרוב השמות של המופיעים במקום אלמוניים לחלוטין.

"המפורסמים לא צריכים אותנו. שלום חנוך לא יעשה הופעה באולם של 144 מושבים. אבל למטרות אחרות הם דווקא כן מסתייעים בנו. אהוד בנאי ואביתר בנאי, לדוגמא, עשו כאן כנס למעריצים שלהם בפייסבוק. שירי מימון השיקה כאן אלבום. אבל המטרה שלנו זה לא להביא את המפורסמים. אנחנו רוצים לתת הזדמנות דווקא ליוצרים שלא יכולים למלא אולמות רגילים. לאמן מצליח, להוציא 1,800 שקלים על אולם זה שטויות. אבל לאמן מתחיל, במציאות של היום, זה הרבה מאוד כסף".

בנוסף להופעות, החלו לאחרונה להתקיים ב"בית היוצר" גם סדנאות עבור יוצרים חברי אקו"ם. כך, לדוגמה, מוצעת במקום סדנה המלמדת איך לצלם קליפ באמצעות הטלפון הנייד, או סדנת מוזיקה ברזילאית. "הרעיון הוא לשפר את היכולות המקצועיות של היוצרים", אומר בן-דוד. "אנחנו לא מתחרים במכללות, אלא חושבים על דרכים פרקטיות להעשיר את אוצר הכלים של האמן".

להתרחב לפריפריה

לדברי בן-דוד, אחת המטרות העיקריות שלו כעת היא להקים "בתי יוצר" נוספים בפריפריה. "אנחנו רוצים להקים בית בבאר-שבע ועוד אחד בגליל. כרגע הבית היחיד נמצא בתל-אביב, וזה לא מספיק. אנחנו רוצים ליצור זרימה של תרבות מתל-אביב לפריפריה וחזרה, כלומר ליצור מצב בו מופע שעולה בתל-אביב יוכל להתקיים גם בבאר-שבע ולהיפך".

יוריק בן-דוד

מנכ"ל אקו"ם משנת 2000

גיל: 62

מצב משפחתי: נשוי, אב לאחד וסב ל-3

לימודים: קומפוזיציה וניצוח באקדמיה למוזיקה בתל-אביב, לימודי ניהול באוניברסיטה הפתוחה

קריירה: זמר ומלחין (בין היתר בתוכנית "ארץ טרופית יפה" לצידם של מתי כספי, יהודית רביץ, קורין אלאל ואחרים); מפיק ומעבד מוזיקלי; מנהל אמנים בחברת התקליטים CBS; חבר דירקטוריון אקו"ם

עוד משהו: מכור למוזיקה ברזילאית, למרות שלא ביקר בברזיל מעולם

בית היוצר

בית היוצר הראשון בתל-אביב

מיקום: האנגר 22, נמל תל-אביב

תקציב שנתי: כ-1.8 מיליון שקל

הוקם: ינואר 2013

מספר מושבים: כ-150

מספר עובדים: 4

מספר עובדים באקו"ם: 120

בית היוצר / צילום:מתן כהן
 בית היוצר / צילום:מתן כהן