עורך "ידיעות אחרונות": הניו-ניו ג'ורנליזם - השפל את עמיתך

רון ירון אמר את הדברים בנאום שנשא בכנס אילת לעיתונות באירוע הענקת פרס מפעל חיים לסימה קדמון ■ קדמון: "אנחנו נמצאים בתקופה שבה התקשורת נמצאת תחת מתקפה שלא זכורה כמותה"

רון ירון/צילום: אביגיל עוזי
רון ירון/צילום: אביגיל עוזי

עורך העיתון "ידיעות אחרונות", רון ירון, נשא אתמול (ב') דברים בכנס אילת לעיתונות, במהלכם ביקר את חוסר הקולגיאליות השוררת בין עיתונאים. ירון, בהופעה פומבית נדירה, נשא דברים באירוע בו הוענק פרס מפעל חיים מטעם אגודת העיתונאים לפרשנית הפוליטית של "ידיעות אחרונות", סימה קדמון.

ירון אמר באירוע: "לצערי, הטרנד המוביל היום בעיתונות, הניו-ניו ג'ורנליזם אם תרצו, הוא תקוף את עמיתך. השפל את חבריך למקצוע. חפש מניעים נסתרים בכל טקסט או כותרת. צייץ, רטווט, סמס - וככל שתהיה מרושע יותר, ציני יותר כלפי הקולגות שלך - תזכה ליותר לייקים", אמר ירון, כשהוא מכוון לעיתונאים שמבקרים את "ידיעות אחרונות".

לדבריו, "לעתים נראה שהתבלבלנו. במקום להילחם במי שמנסה להגביל את התקשורת החופשית, נלחמים אחד בשני ונותנים לגיטימציה להסית ולתקוף עיתונאים שעושים את עבודתם נאמנה, גם היא לא תמיד מוצאת חן או מתאימה לאג'נדה כזו או אחרת".

ירון הוסיף ואמר כי גם קדמון לא ניצלה "מגלי הרוע והציניות", ואולם, לדבריו, "את סימה קדמון אף אחד לא יוכל להשתיק. קדמון היא עיתונאית אמיצה. היא לא חוששת לכתוב את דעתה, גם אם היא לא תמיד זו המקובלת. היא לא תנסה למצוא חן בכל מחיר או לקרוץ לברנז'ה או לאיזו דעת קהל אמורפית. היא לא רצה מאולפן טלוויזיה לתוכנית רדיו או מהפייסבוק לטוויטר במאמץ להשיג עוד לייק.

"אם יש לה מה לומר - וברוך השם יש לה - היא תגיד את זה מעל דפי העיתון. הקוראים של קדמון, כמו גם המקורות שלה, יודעים שהם יקבלו את האמת ישר לפנים, בלי הנחות ובלי מבצעים. עיתונות קלאסית, אמיתית, במיטבה".

"סופגים מנחת המקלדת"

במהלך נאומו סיפר ירון כיצד קדמון ביקשה להתפטר לאחר שפרסמה ריאיון עם דב לאוטמן בו חשף כי הוא חולה במחלת ALS. בקריאה ראשונה, לאוטמן לא היה מרוצה מהכתבה. "סימה הייתה המומה. היא הרגישה כל-כך רע שפגעה באיש היקר הזה, שהפרה את אמונו. אף על-פי שהייתה חתומה על ריאיון כל-כך מבוקש והישגי, היא הודיעה לי שאין לה מה לחפש יותר במקצוע הזה. שאם פגעה בלאוטמן, היא כנראה לא בנויה להיות עיתונאית יותר".

לדבריו, אחרי שלאוטמן קיבל תגובות חיוביות, הוא התנצל, "וכך ניצלה הקריירה של סימה, ונהרסה הקריירה של עוד כמה פוליטיקאים, שממשיכים לספוג מדי שבוע את נחת המקלדת שלה", כלשונו.

לדברי ירון, "סימה לעולם לא תפגע במישהו לשווא. היא לא תכתוב דבר שהיא לא מאמינה בו מכל ליבה. היא תהיה הכי מושחזת וחדה - אבל רק כלפי מי שבאמת מגיע לו. ואם אתה פוליטיקאי ונכנסת למטבח של סימה - אל תתלונן על החום".

קדמון אמרה בעת קבלת הפרס: "אנחנו נמצאים בתקופה חשוכה. תקופה שבה התקשורת נמצאת תחת מתקפה שלא זכורה כמותה. מתקפה מילולית, אבל לא פעם גם פיזית. הפכנו, ביחד עם בית המשפט העליון, לאויבי העם. זו תקופה שבה ראש הממשלה, המכהן גם כשר התקשורת, מנסה להלך עלינו אימים כדי להפוך אותנו לכנועים. לצייתנים. ובעיקר - לכמה שיותר קטנים וחסרי השפעה. ולמרות הקשיים האלה, יש בינינו גם חברות, פרגון וסולידריות".