שטייניץ: "נפתח את המים הכלכליים של ישראל לחיפושים ימיים"

שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר היום כי המים הכלכליים ייפתחו לחיפושי גז ונפט בעוד כחצי שנה ■ בקרוב תצא משלחת ישראלית לקפריסין כדי לקדם חתימה על הסכם שיסדיר את פיתוח המאגרים המשותפים

יובל שטייניץ / צילום: אוריה תדמור
יובל שטייניץ / צילום: אוריה תדמור

שר האנרגיה יובל שטייניץ מתכוון לפתוח שוב את המים הכלכליים של ישראל לחיפושי גז ונפט בים. בכנס Universal Oil and Gas שהתקיים היום בתל אביב אמר השר כי "רק ב-25% משטח המים הכלכליים של ישראל נעשו חיפושים. מתווה הגז יאושר באמצע חודש דצמבר, בתחילת 2016 הוא ייצא לדרך, וכמה חודשים לאחר מכן נתתי כבר הנחיה לפתוח את המים". עוד הוסיף שטייניץ כי על פי מחקר שהזמין המשרד, יש בישראל פוטנציאל גבוה למציאת מאגרי גז נוספים.

כזכור, ב-2002 הפסיק משרד האנרגיה לתת רישיונות חדשים לחיפושים בים כדי לפעול לשינוי חוק הנפט ולקבוע מדיניות בנושא. לאחר כמה שנים שב לתת רישיונות והפסיק שוב ב-2012. מבקר המדינה בדוח האחרון שלו על פיתוח משק הגז הטבעי ביקר את משרד האנרגיה על התנהלות זו, וטען כי היא הובילה בין היתר להיווצרות מונופול הגז בישראל.

שטייניץ הוסיף עוד כי ישראל, קפריסין ומצרים דנות בפיתוח משותף של מאגרי הגז שהתגלו במדינות. "אסור לי לדבר על זה הרבה, אך אנחנו בוחנים כמה אופציות. הראשונה היא פיתוח משותף של המאגרים וייצוא הגז באמצעות מתקני ההנזלה שקיימים במצרים. אפשרות שנייה היא בניית צינור גז לטורקיה, משם יוכל הגז להמשיך לאירופה".

בינתיים, ישראל וקפריסין מנסות לקדם את החתימה על הסכם unitization שאמור להסדיר את פיתוח המאגרים המשותפים לשתי המדינות ושיתופי פעולה נוספים בתחום האנרגיה. "ביום שישי ישבנו ראש הממשלה ואני עם נשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדיס ודנו בין היתר בהסכם ה-unitization", אמר שטייניץ ל"גלובס". בעוד כמה ימים תצא לקפריסין משלחת ישראלית כדי לקדם את הנושא, והמטרה שלנו היא לחתום על הסכם בחודשים הקרובים".

נזכיר שמאגר הגז אפרודיטה, שהתגלה בבלוק 12 בקפריסין, גולש בחלקו אל שטח רישיון ישי שנמצא בצד הישראלי. עד כה התעכבה החתימה על ההסכם בגלל מחלוקות עקרוניות ועניינים טכניים שונים והמשא ומתן בין הצדדים נמשך זה יותר מחמש שנים.