הבורסה מפרשת: מהי חברה בעלת "זיקה לישראל" שתיכנס למדדים

בין הקריטריונים להצטרפות למדדי ת"א: היקף פעילות, העסקת עובדים והנפקה ראשונית בישראל

יוסי ביינארט / צילום: איל יצהר
יוסי ביינארט / צילום: איל יצהר

בעקבות פארסת ההנפקה של חברת הביומד מנקיינד והביקורת החריפה שספגה על כך - יוצקת הבורסה בתל אביב "תוכן" להתקפלות שביצעה בסוף השבוע שעבר מהמהלך לרישומן למסחר של חברות זרות וצירופן למדדי המניות המקומיים. על פי הטיוטה להערות הציבור שפרסמה אמש הבורסה, ושתובא להחלטת הדירקטוריון, עד ליישום הרפורמה שהיא מקדמת במדדי המניות "מוצע להשהות את הכניסה למדדים האמורים של מניות של חברות שהתאגדו מחוץ לישראל ושאין להן זיקה לישראל".

בבורסה מסבירים מה מבחינתם הופך חברה ל"בעלת זיקה לישראל": היקף הפעילות בישראל, לרבות פעילות המו"פ; היקף נכסים בישראל ביחס לגודל החברה; היקף העסקת עובדים בישראל; מטה החברה ממוקם בישראל; תלות החברה בנכסיה בישראל; ביצוע הנפקה ראשונית (IPO) בישראל; היקף ההחזקות של הציבור בישראל במניות החברה והייצוג של ישראלים בהנהלת החברה.

בחודשים האחרונים נרשמו למסחר בבורסה בת"א ארבע מניות של חברות פארמה זרות, האחרונה שבהן מנקיינד, ששלוש מהן צורפו למדדי מסחר מרכזיים בבורסה, בעוד שגם הרביעית אמורה להיכנס בקרוב למדדים. זאת בעקבות מהלך שהובילו ראשי הבורסה, המנכ"ל יוסי ביינארט והיו"ר אמנון נויבך, במטרה להגדיל את מחזור המסחר בבורסה ואת מספר החברות שמניותיהן נסחרות בה.

מיישרת קו עם המתנגדים לשינוי

הגם שבבורסה היו שמחים להמשיך ולמשוך לכאן מניות של חברות זרות, ואף ליצור בתל אביב מעין מרכז בינלאומי למסחר במניות ביומד ותחומים נישתיים אחרים, היא נאלצה כאמור לבצע בסוף השבוע שעבר פליק פלאק לאחור, וליישר קו עם המתנגדים לשינוי אופי המדדים המקומיים. האחרונים חוששים כי ההצטרפות של חברות נישתיות זרות שבסדרי גודל ישראליים השפעתן על המדדים רחוקה מלהיות זניחה, תביא לשינוי אופי המדדים המקומיים תוך הגברה ניכרת של הסיכון במדדים אלה והחלשה רבה אף יותר בזיקה של המדדים - החל ממדדי ת"א 100 ות"א 75 המרכזיים ועד למדדים ענפיים רלבנטיים - למשק המקומי.

הנושא התחדד לאחר שמנקיינד, מייסודו של המיליארדר והפילנטרופ האמריקאי אלפרד מאן, שנרשמה בחודש שעבר למסחר בתל אביב, ביקשה להשתמש בזכות שמקנה הבורסה להצטרפות אוטומטית למדדי המניות עבור חברות שמבצעות רישום כפול, כדי לגייס הון ישירות מתעודות הסל בדרך של הנפקה פרטית.

לחץ ציבורי נרחב כנגד חברות הביוטכנולוגיה האמריקאיות עתירות הסיכון, שמצטרפות למדדים בתל אביב בשל רצונן לבצע גיוס הון קל ומהיר ממחזיקי התעודות, הביא את רשות ני"ע לפעול לבלימת המהלך ולהגדיר את המניות החדשות שיונפקו לחברות תעודות הסל כחסומות למסחר בישראל.

שעות אחדות לאחר מכן החליטה גם הבורסה, שעד אז גררה רגליים, לפעול, וקבעה כי בכוונתה להביא ביום חמישי הקרוב לאישור הדירקטוריון הצעה לתיקון הנחיות כללי הכניסה והיציאה מהמדדים.