כלכלת אירופה: מה חדאע"ש?

זה מה שיעשו הפיגועים והחרדה ביבשת אירופה לכלכלה שלה

מתקפת טרור בפריז  / צילום: רויטרס
מתקפת טרור בפריז / צילום: רויטרס

הפיגוע הקשה בפריז והפאניקה הביטחונית אשר צוברת תאוצה ברחבי ארצות אירופה המפותחות, שבמסגרתה מבוטלים פעם אחר פעם אירועי ספורט המוניים, מתזכרים לעולם המערבי כולו כי האנשים הרעים מן המזרח-התיכון נמצאים כבר זמן רב בחצר האחורית שלהם, וזוממים תוכניות זדוניות. פעם קוראים לאנשים הרעים מן המזרח-התיכון אל-קאיעדה ופעם קוראים להם דאע"ש. פעם קוראים לאיש הרע עם הזקן, אוסאמה בן-לאדן, ופעם אחרת אבו באכר אל-בגדאדי, אבל המסר הג'יאהדיסטי האלים הוא אותו מסר, וההשפעות הכלכליות החזויות - השליליות - דומות.

ניתוח ההשלכות הכלכליות של האסקלציה הביטחונית על כלכלת צרפת, נשען על ניסיון מצטבר רב של אירועים דומים שקרו בשנים האחרונות. כל זמן שצרפת ומדינות אירופה בולטות אחרות אינן מתכוונות להיכנס למערכה קרקעית רחבה ויקרה במזרח-התיכון, בסגנון שביצעה ארה"ב באפגניסטן ובעיראק לאחר אסון התאומים (ב-2001), ההשלכות הכלכליות של הפיגוע בפריז והמצב הביטחוני בצרפת על כלכלת צרפת בפרט ואירופה בכלל, צפויות להיות מוגבלות.

צעדים ביטחוניים הכוללים מעצרים מאסיביים של פעילי טרור, הגברת הפעילות המשטרתית הסמויה והגלויה במעוזי האסלאם, הגברת התקיפות האוויריות בסוריה, אינם דורשים משאבי עתק בהיקפים המתקרבים למערכה קרקעית ארוכה.

בכל המדינות שעל הכוונת - האיום הביטחוני מכיוונו של דאע"ש ושות', יגרום להגדלת תקציבי ביטחון-הפנים והביטחון בכלל במדינות המאוימות. זאת, לאחר שנים שבהן חל כרסום בתקציבים אלו, מתוך אמונה שהאויבים של המערב רחוקים, ולא ממש מאיימים עליהן. תקציב הביטחון של צרפת מהווה כ-2.2% מן התוצר-הלאומי הצרפתי, בעוד בארה"ב, שלה אין אסלאם קיצוני בחצר האחורית, תקציב הביטחון מהווה 3.5% תוצר. בגרמניה מהווה תקציב הביטחון רק 1.2% מן התוצר; ובישראל - סעיף תקציבי זה מרקיע-שחקים ל-5.6% תוצר.

לגבי המצב בצרפת - כלכלת צרפת צמחה ברבעון השלישי של השנה בשיעור נאה של 0.3%, והיא צפויה לסיים את שנת 2015 בצמיחה של 1.1%, ולחתום בכך פרק ארוך של צמיחה שנתית אפסית, אחרי שאשתקד צמחה כלכלת צרפת ב-0.2% בלבד. כלכלת צרפת צפויה לצמוח בשנת 2016 ב-1.3%, ולהאיץ ולצמוח בשיעור של 1.7% בשנת 2017. התאוששות הכלכלה הצרפתית היא פועל יוצא של קיטון חזוי בצעדי הצנע הפיסקאליים, ירידת מחירי הנפט, האירו החלש וריבית השפל.

עם זאת, שחיקה בצריכה הפרטית, כפועל יוצא של פגיעה באמון הצרכנים, עלולה לדרדר את כלכלת צרפת שוב לאחור. האבטלה בצרפת עדיין גבוהה ביותר, בכל קנה-מידה אירופי, ועומדת על 10.4%. לפיכך, המשק הצרפתי אינו ערוך להרפתקאות ביטחוניות יקרות, והמדינה תיאלץ כנראה להסתפק בצעדים ביטחוניים נקודתיים ובהרבה מאוד רטוריקה לוחמנית, והיא תימנע מלהיגרר להרפתקאות ביטחוניות אשר יפגעו בבטן הכלכלית הרכה.

על אף צעדי הצנע של השנים האחרונות, הגירעון הממשלתי השוטף בצרפת נותר גבוה, והוא צפוי להסתכם השנה ב-3.8% תוצר, ולרדת ל-3.4% תוצר בשנה הבאה. החוב הלאומי הצרפתי הוא עצום, וצפוי לחתום את השנה ב-96.5%, כך שהרפתקאות פיסקאליות (הגדלת הגירעון) הנגזרות ממאמץ מלחמתי רחב יהיו בעייתיות במיוחד עבור הכלכלה הצרפתית.

לגבי המצב בגוש האירו - הסיטואציה הכלכלית הנוכחית בגוש האירו שברירית, והכלכלה האירופית מנסה להתגבר על משבר החובות הקשה, ולשוב לפסים של צמיחה ומשמעת פיסקאלית. מאמץ מלחמתי רחב הוא הדבר האחרון שכלכלת אירופה המדשדשת יכולה להרשות לעצמה בעת הנוכחית. גידול לא מבוקר בתקציבי הביטחון, עלול להביא לפריצה חוזרת של היעדים הפיסקאליים, ולהסיט במקביל תקציבים משמעותיים מתקציבי הרווחה והתשתיות, לתקציב הביטחון.

אמנם הפיגוע המזעזע בפריז פוגע בתחושת הביטחון האישי הן של העם הצרפתי ושל כלל העולם המערבי, אך עם זאת נראה כי פיגועים חד-פעמיים מסוג זה לא עשויים לבלום את מגמת ההתאוששות הכלכלית בגוש האירו. אולם אם פיגועים אלו יהפכו לשגרה, הנזק לכלכלה האירופית יהיה מהותי והוא יתבטא גם בשחיקת הצריכה הפרטית ובפגיעה קשה בתיירות הנכנסת.

ככל שמדובר באירוע טרור כואב וחד-פעמי, הצרפתים בדומה לישראלים, ישננו במהרה את הקלישאה הכואבת "החיים צריכים להימשך" וישובו לחיי השגרה. נציין, כי אנו קרבים לעונת החגים באירופה, כך שפגיעה בצריכה הפרטית עלולה לבוא לידי ביטוי בנתוני מאקרו נקודתיים חלשים מהצפוי, ולתמרץ את הבנק המרכזי האירופי לפעולה כבר בחודש הבא, בדצמבר.

הבנק המרכזי האירופי אכן מרמז כי ישנה אפשרות שהוא יגדיל את התמריצים בעתיד הקרוב, ואירועים גיאופוליטיים שלילים, עם השלכות על הצריכה הפרטית בגוש האירו, עשויים להיות הטריגר מבחינתו של נשיא הבנק מריו דראגי, להתחיל לפעול.

הכותב הוא האסטרטג הראשי בקבוצת איילון