מחליטים ואז מחליטים הפוך

על השוויון בנטל, גזר הדין ההזוי של לחיאני והחופש של אולמרט. זה השבוע שהיה

אהוד אולמרט / צילום: נועם מושקוביץ
אהוד אולמרט / צילום: נועם מושקוביץ

נתניהו. מצפן או שבשבת? 12.3.2014, רה"מ בנימין נתניהו לחץ: "הבטחנו חוק שלא יחלק את העם וקיימנו. אנחנו דואגים שאכן נשמור על אחדות העם", והכנסת אישרה, 67:1, את חוק השוויון בנטל. שנה וחצי אחרי, יום ב' השבוע, 16.11.2015, רה"מ בנימין נתניהו לחץ, והכנסת אישרה בקריאה ראשונה, 60:45, את ביטול חוק השוויון בנטל. סוף יוני 2012, משה יעלון, אז המשנה לרה"מ נתניהו ומי שלפני כשנתיים היה כמו עכשיו שר הביטחון האחראי אל האי-שוויון בנטל, מספיד את ראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר: "שמיר פעל לפי מצפן ולא לפי שבשבת רוחות. הוא פעל לאור עקרונותיו ואמונתו ולא לפי סקרים או אופנות חולפות. גם כשספג על כך ביקורת, ניווט את דרכו על פי אמונותיו וערכיו. יצחק שמיר היה סלע איתן מבחינת השקפותיו, נאמן לארצו ולעמו, גם מול לחצים אדירים שהופעלו עליו. אלו ערכים שהדריכו את יצחק שמיר בכל שנותיו והקרינו על מנהיגותו. אני בטוח שההיסטוריה תזכור זאת".

מזוז. מאבק בשחיתות השלטונית? שופטי העליון אליקים רובינשטיין, צבי זילברטל ומני מזוז דחו, יום ג', את בקשת הערעור של ראש עיריית בת ים לשעבר שלמה לחיאני על גזר הדין של 8 חודשי מאסר שפסק המחוזי, ואת בקשתו להחזיר את גזר הדין ל-6 חודשי עבודת שירות שפסק השלום. כותב מזוז: "עסקינן ברמה גבוהה של שחיתות... אלמלא הסדר הטיעון ראוי היה המבקש לעונש חמור בהרבה... ניגוד העניינים הבוטה שבו העמיד את עצמו ואחרים צבע את העירייה בצבעי שחיתות וסיאוב, בתוך פגיעה קשה...". כל זה ורק 8 חודשי מאסר? מהו מעמד בית המשפט העליון אם הוא נכנע שוב ושוב לעסקות טיעון הזויות?

נאור. עד מתי? "הרכב של חמישה שופטי בית המשפט העליון דן היום, ב', בערעור שהגישו שמונה ממורשעי תיק הולילנד ובהם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט". זה היה ב-1.12.2014. עוד במערערים ראש עיריית ירושלים לשעבר אורי לופוליאנסקי, כמה "בכירי עסקים", יזמי הולילנד, הלל צ'רנוי ואביגדור קלנר, יו"ר הפועלים לשעבר דני דנקנר, מהנדס העיר ירושלים אורי שיטרית, המאכער מאיר רבין ועוד "כוכבי" שחיתות. כולם נמצאו מושחתים. על כולם גזר השופט דוד - "יש שופטים בת"א" - רוזן, עונשי מאסר. אבל נשיא העליון הקודם אשר גרוניס החליט שהם לא יחלו לרצות את עונשיהם ביום 1.9.2014 כפי שקבע רוזן, אלא ימתינו לתוצאות הערעורים. אולמרט, מקבל השוחד בהולילנד, נידון ל-6 שנות מאסר. זה קרה שנתיים אחרי שהורשע בהפרת אמונים בפרשת מרכז ההשקעות וכמה חודשים לפני שהורשע בקבלת שוחד באמצעות "מעטפות טלנסקי" ונידון ל-8 חודשי מאסר בפועל. איפה אולמרט היום? מקפץ בין בתיו בירושלים ותל אביב, ברכב שרד ממלכתי עם נהג וכמה מאבטחים, נצפה תדיר במסעדת צמרת זו, במסיבה של זה ובעסקה של ההוא כאן או בעולם. איפה גרוניס? סיים באמצע ינואר השנה, ובסיכום נשיאותו נאמר כי הקפיד על עמידה במועדי דיון, קיצור הליכים וקידום השקיפות... נשיאת העליון היום מרים נאור נכנסה לתפקיד חודש וחצי אחרי שערעור הולילנד נידון. ומאז? ומאז? מי יודע מה קורה שם?

ישראל. גיל, תרגיל או רחמים? מאחורי גבו האהוד, העצוב והחולה של אורי לופוליאנסקי, שעליו נגזרו 6 שנות מאסר בפרשת הולילנד, מתרחשים כמה אירועים שעלולים להביא לחיסול המלחמה בשחיתות. בית המשפט העליון מתדיין עם הפרקליטות על אפשרות חוקית להקלה בעונשים למואשמים עם בעיה אישית כמו מחלה, נכות, בעיות במשפחה וזקנה. שרת המשפטים אילת שקד והיועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין מקדמים תיקון לחוק שיאפשר לבתי המשפט לחרוג "ממתחם העונש ההולם" בהתקיים נסיבות אישיות כמו מחלה וגיל מבוגר ("גלובס", 1.11.2015). עם התמשכות ההליכים המאפיינת את המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט, אין סיכוי שמישהו ממושחתי הצמרת לא יצליח להשתחל לאחת ההגדרות המקלות הללו. לזה התכוונתם?