ארגוני סביבה מתנגדים להקמת חמישה ישובים חדשים בנגב

כמענה להתנגדות, העלה שר השיכון והבינוי סטטוס בעמוד הפייסבוק שלו בו הוא עונה למתנגדים: "אמרו לי שבניית יישובים חדשים משמעותה הרס הישן וחורבן הסביבה. אמרתי להם, ואני אומר גם כאן: זה לא המצב"

יואב גלנט / צלם: תמר מצפי
יואב גלנט / צלם: תמר מצפי

ביום ראשון הקרוב עתידה הממשלה לדון בהצעתו של שר השיכון והבינוי יואב גלנט להקמת חמישה יישובים קהילתיים חדשים בנגב. רגע לפני שההצעה תעלה לאישור החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים פרסמו את עמדתם הנוגעת להצעת ההחלטה, עמדה שמתנגדת למהלך. עם זאת, שר השיכון והבינוי גלנט לא נשאר חייב והעלה התייחסות משלו לטענות לעמוד הפייסבוק שלו, פוסט ארוך בו הוא מגיב לטענות המתנגדים.

"החברה להגנת הטבע שנים רבות מתנגדת להקמה של יישובים חדשים בישראל, מטעמים סביבתיים חברתיים וכלכליים. מדיניות התכנון הארצית המוצהרת מכוונת לריכוז הפיתוח ביישובים קיימים ורואה בהקמת ישוב חדש מעשה חריג אשר נדרשת בחינת חלופות לעצם הצורך בהקמתו ובחינה מעמיקה של ההשלכות הסביבתיות, החברתיות והכלכליות הצפויות ממהלך זה", כך נכתב בעמדתה של החברה להגנת הטבע נגד אישור הצעת ההחלטה.

"אנו רואים במהלך זה פגיעה סביבתית, כלכלית וחברתית אשר מחליש את חוסנם של היישובים הקיימים בנגב, המשוועים לתוספת אוכלוסייה וחידוש תשתיות", ממשיכים בחברה להגנת הטבע, "מחקר שנערך עבור המשרד להגנת הסביבה מוכיח שעלות הקמתו של ישוב כפרי חדש גבוהה פי שלושה מעלות הקמת מספר יח"ד דומה בעיר קיימת. הפער המשמעותי לא מתבטא רק בהקמת הישובים אלא גם בהשקעות הממשלה בתחזוקתם לאורך השנים.

עוד מוסיפים בחברה להגנת הטבע כי "תוצאות הבדיקה מצביעות על פער עצום בהוצאות הקמה ותחזוקה של משרדי ממשלה, ורשויות מקומיות בין ישובים כפריים חדשים לישובים קיימים מורחבים. על פי הנתונים, קיים פער של 29% בין עלות ההקמה של יחידה ביישוב כפרי חדש לבין הקמת יחידה בהרחבת ישוב כפרי קיים, השקעת הממשלה והרשויות המקומיות בהקמת יח"ד ביישוב כפרי חדש גדולה ב-113% לעומת הקמתה ביישוב קיים, ובהשוואה בין עלות הקמת יחידת דיור ביישוב כפרי חדש לעומת עלות הקמתה בשכונה חדשה בעיר מדובר על פער של 188%".

מסיבה זו דורשים בחברה להגנת הטבע להסיר את ההצעה מסדר היום של הממשלה: "אנו קוראים לממשלה להימנע מהפגיעה הסביבתית, החברתית והכלכלית שבהקמת היישובים החדשים, ולהפנות את מאמציה ומשאביה לפיתוח וחיזוק הישובים הקיימים בנגב".

גם ברשות הטבע והגנים מתנגדים להצעה. במסגרת עמדתם נטען כי מצב רוב יישובי הפריפריה בנגב מצריך חיזוקם בכל התחומים המוניציפאליים. כמו כן ברוב יישובי הפריפריה יש תת אכלוס וחלופות טובות לבינוי ופיתוח; כלכלית יותר זול להשקיע ביישובים קיימים על פני חדשים; יישובים חדשים ומושקעים יוצרים הגירה שלילית מישוב קיים לישוב החדש; אכלוס הנגב הינו יעד לאומי ואפשרי בעיקר על ידי חיזוק הישובים הקיימים; יישובים זעירים חדשים נשענים על הקיימים ברב צרכי הפרנסה, חינוך, תרבות ועוד; ישובים חדשים יוצרים גם תשתיות נוספות אשר פוגעות בסביבה. על כן טוענים ברט"ג כי "הקמת יישובים זעירים חדשים פוגעת ישירות בישובים הקיימים".

גלנט: היישובים החדשים יקדמו את הפריפריה

כאמור, שר הבינוי והשיכון גלנט לא התעלם מהטענות של המתנגדים השונים והעלה סטטוס לעמוד הפייסבוק שלו בו הוא ניסה לענות על הטענות. "מאז שהודעתי על הגשת הצעת החלטה להקמת 5 יישובים חדשים בנגב, פנו אלי בחשש כבד גורמים שונים, רובם אכפתיים ואידיאליסטיים באמת. הם אמרו לי שהם חושבים שבניית יישובים חדשים משמעותה הרס הישן וחורבן הסביבה. אמרתי להם, ואני אומר גם כאן: זה לא המצב", כך גלנט.

בפוסט הארוך שפרסם היום השר גלנט נכתב עוד: "מטרת הקמת היישובים החדשים היא קידום הפריפרייה ומשיכת אוכלוסיה לנגב. אנחנו צריכים להגדיל את היצע הדיור, בין היתר, לקראת העתקת מחנות צה"ל לאזור. העתקת המחנות תעשה שוב לכלכלת הנגב, לתיירות הנגב, וגם להתיישבות, שנכון להיום, רחוקה ממימוש הפוטנציאל שלה".

בתשובה לטענה כי יישובים חדשים יחלישו את היישובים הותיקים כותב גלנט: "אנחנו לא מחלישים ישובים ותיקים על ידי הקמת יישובים חדשים. כמו בכל דבר בחיים, כדי להגיע ליחסים הוליסטיים בין ישן לחדש, צריך לשמור על איזון. אנחנו פועלים רבות כדי לחזק את היישובים הקיימים בכל רחבי הארץ, ובאותו הזמן, עלינו למצוא פתרונות לכל צרכי האוכלוסייה. המענה לחלק מהצרכים האלו הוא הקמת יישובים חדשים...בכוונתנו למצב את באר שבע כמטרופולין, שתהווה מרכז לשירותים ולתעסוקה. לצדה, אנחנו משמרים או מקימים מאפס יישובים חדשים המקומות חשובים, שהיום האוכלוסיה בהם דלילה. היישובים החדשים יאפשרו את המשך גדילת המועצות האזוריות שכבר הגיעו למיצוי התיישבותי וגם יתנו מענה לכל אלו המבקשים להתיישב בישובים שאינם עירוניים".

טענות אחרות כנגד הקמת היישובים החדשים עוסקות בשאלה מדוע לפגוע בסביבה על ידי הקמת היישובים מאפס ולא להרחיב יישובים קיימים. גם לכך מתייחס השר גלנט וכותב: "אין ספק שכאשר פונים לבנות יישוב חדש, יש אתגרים סביבתיים. אנחנו עושים ככל שאפשר כדי להימנע מפגיעה במשאבי הטבע שלנו. תכנון ההתיישבות החדשה יתרכז בעיקרו באזורים "מופרים" מבחינה אקולוגית (אזורים שבהם כבר יש התערבות אנושית משמעותית). במידת האפשר היישובים אף יוקמו בצמידות וסמיכות לאזורים בנויים קיימים ואף בתוכם. כדי להימנע מגרימת נזק לקרקע, הקמת היישובים החדשים תתקיים בסמיכות לצירים ראשיים ובקרבה לתשתיות מים, חשמל, תקשורת והולכת שפכים".

היישובים החדשים אותם מציע להקים שר השיכון ממוקמים כאמור בנגב. מדובר בישוב קהילתי "שלח" בין אשלים לפתחת ניצנה, ישוב קהילתי "נווה גוריון" בין רביבים לבין כפר רתמים, ישוב קהילתי "דניאל"  הצמוד דופן לקריית החינוך האזורית ולכפר השיקומי "עלה נגב", ישוב קהילתי בצמוד  למרכז החינוך האזורי של המועצה האזורית מרחבים "אשל הנשיא" ויישוב קהילתי בשם "דיה", סמוך לכביש 80. עוד נדגיש כי ההצעה שעולה לממשלה ביום א' מתייחסת לבדיקת ההיתכנות ולתכנון, עוד טרם הקמתם בשטח בפועל.