צאו מהבור שכריתם בראיון

אמרתם שטויות בראיון עבודה? כך תצאו מזה, תוך כדי

קריירה  / צילום: thinkstock
קריירה / צילום: thinkstock

מותר לטעות בראיון עבודה, אך אפשר גם לתקן את המעוות בזמן אמת. הנה כמה דרכים לצאת מבורות נפוצים שמועמדים כורים לעצמם בטעות במהלך הראיון:

מרואיינים בדרך כלל מתכוננים לראיונות עבודה, אך לא תמיד הכול מתנהל כמתוכנן. פעמים רבות מועמדים נלחצים, מתבלבלים, ומתנסחים לא בדיוק כפי שהתכוונו מראש, ולא בדיוק באופן שמדגיש את נקודות החוזק והניסיון שלהם.

במקרה כזה מועמד עשוי להתחיל לדבר, להרגיש שהוא שוגה בתשובתו, אך להמשיך בקו ההיגיון שפתח בו ולו כדי להישמע עקבי ובר-דעת. אולם כשהמועמד בטוח שתשובתו לא מיטיבה עמו, עדיף פי כמה שיעצור, ינשום עמוק, יחזור בו, ויתנסח מחדש. לפני כן, כדאי לשאול את המראיין בקור-רוח: "בעצם, תרשה לי לענות מחדש על השאלה?".

תיקון הטעות תוך כדי ריאיון עדיף פי כמה על דבקות בה. מועמד שדבק בטעותו רק כדי להישמע עקבי מסתכן במענה שגוי, בזמן שמועמד שמרשה לעצמו לתקן את עצמו, מוכיח כמה דברים שמעידים על התנהגותו כעובד ופועלים לטובתו: הוא מודה בטעויותיו ולא מתבייש בהן או מטייח אותן בנסיבות של שמירה על כבודו; הוא מסוגל לתקן אותן בזמן אמת; הוא חד-הבחנה; יש לו די ביטחון עצמי; הוא מסוגל להתאושש במצבים מביכים או מלחיצים.

אם אין לכם מושג מה לענות

לעתים מועמדים נשאלים שאלות אינפורמטיביות - לרוב על אודות החברה המגייסת - שאינם יודעים את התשובה להן. לא כל המועמדים מתכוננים לשאלות כאלה, וגם אלה שמתכוננים ולמדים על פעילות החברה, לא מודעים לכל המוצרים, הפרויקטים או המטרות שלה.

כשמועמד נשאל על דבר מה שלא התכונן אליו, למשל: "מה דעתך על הפרויקט שהחברה שלנו ביצעה לפני שנה?", אין טעם להילחץ. זה קורה - רבים מחמיצים לעתים, ולא תמיד מצליחים לנבא את השאלות שיישאלו ולדעת הכול. יתכן אף שהמראיין כלל לא מצפה מהמועמד לדעת זאת, והוא רק בודק את יכולתו להתמודד עם המצב המלחיץ.

במקרה כזה לא כדאי להמציא תשובה, משום שהדבר מסכן את המועמד במתן תשובה לא מקצועית, וביצירת רושם של חוסר רצינות והיעדר מאמץ מצדו לקראת הריאיון. במקום זאת, כדאי להשיב באופן שמוכיח למראיין שהמועמד התכונן לריאיון ואף חקר על אודות החברה - אך את הנושא הספציפי הזה החמיץ, או שאינו בטוח בדיוק במה מדובר: "קראתי על הפרויקטים שלכם, התרשמתי מאוד מפרויקט X - הממשק שלו מאוד נוח, ומפרויקט Y - התחברתי במיוחד לעיצוב שלו. מעניין שדווקא בפרויקט Z לא התעמקתי. אתה יכול לספק לי עליו קצת?".

אם הפרזתם בתיאורים

מועמדים רבים מתבקשים לספר על עצמם, אולם לא תמיד כוונת המראיין באמת לשמוע על כל קורותיו של המועמד כבר בשלב זה, ובקשה זו אינה אלא ניסיונו לשבור מעט את הקרח בתחילת הריאיון.

כך קורה שמועמד מדבר דקות ארוכות על מעלליו, ובאמצע תיאורו הוא חש שהאריך בדבריו או מבחין שהמראיין חסר סבלנות וקשב. מצב כזה גורם למבוכה רבה בקרב המועמד, שחושש להצטייר כבר בהתחלה כמי שמתרכז בעצמו ולא יודע להתאים את עצמו למתבקש.

גם כאן הנטייה האנושית לעקביות גורמת למועמד להמשיך ולסיים את מה שהתחיל, אך גם במקרה זה תיקון הטעות עדיף פי כמה.

במקרה כזה, אפשר לקצר ולתמצת את החלק השני של התשובה, אך נכון יותר לעצור ולשאול: "רגע, רצית תיאור מפורט כל כך? או רק בנקודות?", ואז להמשיך בהתאם להנחיית המראיין. ואם המועמד כבר סיים את דבריו ורק אז חש שהאריך יתר על המידה, הוא יכול לקנח בקריצה: "וואו, הייתי יסודי בתשובה שלי", אך זאת רק אם הבחין שהומור מתאים לסגנונו של המראיין.

אם בטעות פלטתם אמירה רעה על הבוס לשעבר

מתוך לחץ, מבוכה ושאר רגשות שמועמדים מתמודדים עמם בריאיון, הם עלולים לפלוט אמירות בעייתיות ושליליות כמילים רעות על המנהל לשעבר, הומור עצמי שמקטין אותם וכיוצא באלה. במקרים כאלה חשוב לנסות להפוך את השלילי לחיובי.

למשל, אם המועמד אמר דבר מה שלילי על עצמו ("אני פטפטן") - עליו להתעשת, ולהפגין מודעות עצמית וניסיון לשפר, ולהראות כיצד הדבר השלילי דווקא משרת את מעסיקיו: "...אבל פטפטן מודע - אני שוקל מילים ויודע לבחור מתי לפטפט ומתי לא. במקרים רבים זה עוזר לי, במיוחד עם הלקוחות, שמאוד אוהבים לדבר אתי ומרגישים מחויבים לקשר אתי".

ואם אמר דבר מה שלילי על מנהלו ("הוא מרוכז בעצמו וכמעט לא נמצא במשרד. גם כשהוא נמצא, הוא לא באמת נוכח"), הוא בוודאי אינו רוצה להצטייר כביקורתי או כמתקשה בקבלת סמכות. במקרה כזה יוכל לתקן זאת על ידי אמירה שתביע כי הקושי שלו עם מנהלו לא היה קושי אישי אלא כזה המשקף את תחושת כלל העובדים, ואף להראות כי ידע להפוך את הלימון ללימונדה: "אני אישית דווקא מצאתי בזה הזדמנות לפתח את העצמאות שלי, ולקחת אחריות על החלטותיי ומעשיי".

יעל מהודר היא יועצת ארגונית ומומחית לקריירה ולניהול. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני היי-טק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פניות ליעל מהודר אפשר לשלוח לדוא"ל yaelmehoudar@gmail.com או בפייסבוק.