האוצר והלמ"ס: מחירי הדירות ממשיכים להתייקר בקצב גבוה

נתוני האוצר דומים למגמה שפרסם היום השמאי הממשלתי, ומנוגדים לנתוני משרד השיכון שהצביעו על ירידות מחירים בשוק הדיור הישראלי ■ העלייה במחירים מוסברת, בין היתר, בגל רוכשים שהמתינו לפטור ממע"מ

יואל נוה / צילום: איל יצהר
יואל נוה / צילום: איל יצהר

מחירי הדירות ממשיכים להתייקר בקצב הגבוה ביותר בשנה וחצי האחרונות, כך מציין הכלכלן הראשי באוצר יואל נוה. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עמד קצב ההתייקרות של מחירי הדירות על 6.6% בשיעור שנתי, הקצב המהיר ביותר מאמצע 2014.

נתוני האוצר דומים לנתוניפ שפרסם היום השמאי הממשלתי, ומנוגדים לנתוני משרד השיכון שהצביעו על ירידות מחירים בשוק הדיור הישראלי.

 

העלייה החדה במחירי הנדל"ן במחצית הראשונה של השנה מוסברת בין היתר בגל רכישת הדירות של רוכשים שהמתינו לפטור ממע"מ וגל נוסף של רכישת דירות על ידי משקיעים ערב העלאת מס הרכישה על דירה נוספת.

לעומת זאת, קצב עליית המחירים ברכיב הדיור במדד, המשקף בעיקר את ערך שכר הדירה, הואט לאחרונה: הרכיב עלה ב-0.4% באוקטובר - עלייה המבטאת קצב שנתי של 2% שהוא הנמוך ביותר מאז אוגוסט 2008.

בסקירה השבועית שפרסם היום (א') מציין הכלכלן הראשי כי קצב האינפלציה נותר שלילי ואף ירד לקצב של מינוס 0.7%. מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר רשם עלייה של 0.1% לעומת חודש קודם, בעיקר בשל הזינוק במחירי הירקות הטריים. נוה מדגיש כי האינפלציה בישראל נמצאת מתחת לטווח היעד שקובע חוק בנק ישראל מאז יוני אשתקד.

נתונים שפרסמה הלמ"ס בסוף השבוע הצביעו על התאוששות בפעילות הכלכלית במשק: קצב הצמיחה שב ועלה ל-2.5% ברבעון השלישי לאחר עלייה מזערית של 0.4% ברבעון השני. מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים לחודש אוקטובר הפתיע לטובה עם התרחבות בפעילות הכלכלית בכל הרכיבים, למעט ברכיב הביקושים לייצוא.