האם אפשר להתפרנס ממיליוני צפיות ביו-טיוב?

כוכבי יו-טיוב בעולם מגלגלים מיליוני דולרים והופכים לפרזנטורים וסלבס ■ בישראל כוכבי הרשת נמצאים במקום אחר, ולמרות מיליוני צפיות הם לא מצליחים ברוב המקרים לייצר הכנסה גדולה מהאתר ■ אז איך בכל זאת עושים מזה כסף?

אשלי וקסמן בקשי/ צילום מסך
אשלי וקסמן בקשי/ צילום מסך

בחודש שעבר פרסם העיתון "פורבס" את רשימת היו-טיוברים העשירים בעולם, שזכו לתהילה דרך פלטפורמת הווידאו הפופולרית וידעו לנצל אותה היטב כדי לעשות לביתם.

במקום הראשון נמצא הצעיר השבדי פליקס שיילברג בן ה-25, שמריץ בשנים האחרונות ערוץ יו-טיוב פופולרי במיוחד בשם "PewDiePie", עם 40 מיליון מנויים ומעל ל-10 מיליארד צפיות. הערוץ מציג את שיילברג משחק במשחקי וידאו, דבר שלקהל הרחב אולי לא נשמע אטרקטיבי במיוחד, אבל הפופולריות הזו ייצרה לו עד היום הכנסות בהיקף של 12 מיליון דולר.

גילו הצעיר של שיילברג אינו חריג בנוף היו-טיוברים המובילים - גילם הממוצע, לפי "פורבס", הוא 30. עוד ברשימה אפשר למצוא כוכבי רשת, שמייצרים, למשל, מערכונים משעשעים על סדרות כמו "פוקימון".

ההכנסות מפרסומות שמופיעות ביו-טיוב נגזרות מקריטריונים שונים, בהם כמות צפיות, איכות התוכן ועוד. באופן לא רשמי פורסמו בעבר הערכות כלליות על תשלום של דולר אחד לכל אלף צפיות.

ההכנסות של היו-טיוברים לא מגיעות רק ממודל חלוקת הרווחים עם גוגל, החברה-האם של יו-טיוב, שמריצה פרסומות מקדימות לפני קטעי הווידאו (Pre Roll) אלא משיתופי-פעולה מסחריים ותוכן שיווקי.

ומה קורה בישראל? גם כאן צמחו להם יו-טיוברים, אבל הם רחוקים מלהיות מצליחים כמו הקולגות מחו"ל.

סיבה אחת לכך היא כמובן מחסום השפה ופוטנציאל הקהל דובר העברית (אף כי חלק מכוכבי הרשת מפעילים גם ערוצים באנגלית). סיבה נוספת היא העובדה שהמותגים והמפרסמים בישראל טרם זיהו את מלוא הפוטנציאל של יו-טיוברים מקומיים, שמגיעים למיליוני צפיות ולעשרות אלפי עוקבים.

גופים שכן השכילו להבין זאת, כמו יטבתה ושטראוס, מלהקים את הכוכבים לפרסומות אינטרנטיות ואפילו לפרסומות בטלוויזיה (סלקום). אחרים לוקחים את היו-טיוברים צעד קדימה ומלהקים אותם לתוכניות טלוויזיה, כמו במקרה של אודי כגן שהצטרף לעונה האחרונה של "ארץ נהדרת", או שגיא ברייטנר שצפוי להצטרף לעונה החדשה של תוכנית הנוער הפופולרית "גאליס".

"באיחור אופנתי גם בארץ התפתחה לה קהילת יו-טיוברים משמעותית. החזקים שבהם מגיעים לעשרות אלפי מנויים ומאות אלפי צפיות. ביחס לגודל הקהל מדובר בהצלחה ענקית, שבחו"ל הייתה מיתרגמת להרבה מאוד כסף", מסביר יניב ויצמן, הבעלים ומנכ"ל חברת הפרסום והתוכן לנוער teenk, שבאחרונה פתחה סוכנות לייצוג טאלנטים ויו-טיוברים.

לדברי ויצמן, "המובילים שבהם מצליחים לעשות משכורת נחמדה מהצפיות ומהפרסומות ביו-טיוב, אבל שם לא נגמר המודל העסקי. מכירת מרצ'נדייז, הרצאות, מפגשי מעריצים בתשלום וכמובן השתתפות בפרסומות ושילוב תוכן שיווקי בערוצים יכולים להגדיל משמעותית את ההכנסות שלהם".

טל שריג, מנהלת שיווק בגוגל ישראל, מסבירה כי "היו-טיוברים בישראל עובדים מול שוק פרסומי קטן עם שפה ייחודית שלא מדברים בחו"ל. לכן, בין היתר, ההכנסות מיו-טיוב בישראל לא יצליחו לפרנס בן אדם. עם זאת, ההכנסות מפרסום הן רק חלק קטן מההשפעה הכלכלית, שיכולה להיות ליוצר ביו-טיוב. הוא יכול לבנות את עצמו כמותג ולעשות שיתופי-פעולה עם מותגים. מי שרוצה להצליח להתפרנס, צריך למנף את עצמו ולמקסם את הפוטנציאל של המותג שהוא בונה דרך הקהל שלו".

ריכזנו הצצה לאופן שבו כמה מהיו-טיוברים הבולטים בישראל עושים כסף מההצלחה הוויראלית והקהל הנאמן שלהם.

Top Geek

"הכול התחיל בפיילוט שלא הצליח"

שם: קרין אלדאה (38) ונמרוד בן-משה (39)

מה עושים ביו-טיוב: תוכנית זוגית על גיימינג, קולנוע, טכנולוגיה ועוד

ממתי ביו-טיוב: 2012

מספר סרטונים: 734

מספר צפיות: 18.4 מיליון

מספר נרשמים: 62.4 אלף

- איך הכול להתחיל?

אלדאה: "'טופ גיק' התחיל כפילוט לטלוויזיה שנמרוד כתב. הפיילוט לא צלח, וכשהתחלתי לצאת איתו, הוא סיפר לי על הרעיון. זה מצא חן בעיניי מאוד, ולפני 3 שנים הצעתי לו שנפתח יחד ערוץ ביו-טיוב. היום זהו אחד הערוצים הפופולריים בישראל".

- מה אתם עושים במקביל?

"נמרוד תסריטאי בטלוויזיה, ואני עורכת תוכן במקצועי. לשמחתי, אנחנו מרוויחים יפה מיו-טיוב. אבל בגלל שאנחנו גם הורים לילד מתוק בן 15 חודשים, ואנחנו חיים בישראל, אנחנו עדיין עובדים במקביל גם במקצוע שלנו, אבל הרבה פחות שעות מפעם".

- האם אפשר להתפרנס רק מיו-טיוב?

"בהחלט אפשר, בין אם דרך כסף מפרסומות ושיתופי-פעולה מסחריים כאלה או אחרים; אבל זו בהחלט עבודה קשה ויומיומית - יש לנו גם קהילה מאוד חזקה של צופים מכל הגילאים והמון מעריצים שצריך לתחזק".

קרין אלדאה ונימרוד בן משה/ צילום מסך
 קרין אלדאה ונימרוד בן משה/ צילום מסך

Ashley Waxman Bakshi

"מהיחידות שעבורן זה הפול טיים ג'וב"

שם: אשלי וקסמן בקשי (30)

מה עושה ביו-טיוב: ערוץ פופולרי על עולם האישה, עם דגש על טיפוח ואופנה, לצד ערוץ באנגלית וערוץ בעברית של מאחורי הקלעים בסגנון ריאליטי

ממתי ביו-טיוב: 2012

מספר סרטונים: 439

מספר צפיות: 16.1 מיליון

מספר נרשמים: 78.6 אלף

- איך הכול התחיל?

"תוך כדי עבודתי במשרד הביטחון, חיפשתי מידע על איפור באינטרנט. הגעתי למדריך באנגלית ביו-טיוב ונחשפתי לכל העולם של מדריכים מצולמים. חיפשתי אם יש גם בעברית, אבל לא היה, אז אמרתי שנעשה ניסוי ונעלה סרטון בעצמי על איך שוטפים מברשות איפור. משם זה התגלגל, ראיתי שיש עניין וביקוש, והמשכתי עם זה".

- מה את עושה במקביל?

"זו העבודה העיקרית. בנוסף אני עובדת כמאפרת מדי פעם, ובאחרונה הוצאתי ליין ממותג של מברשות איפור".

- האם אפשר להתפרנס רק מיו-טיוב?

"אני אחת היחידות בארץ, אם לא היחידה, שיו-טיוב הוא הפול טיים ג'וב שלה. בעקבותיו התפטרתי מתפקיד רציני במשרד הביטחון, שאליו הגעתי בעקבות תואר שני בלוחמה בטרור. יש הכנסות מפרסומות Pre Roll ושיתופי-פעולה עם קניונים ומותגים, למרות שאני משתדלת להמעיט בכאלה, כדי לא לפגוע באותנטיות של הערוץ והתוכן".

אשלי וקסמן בקשי/ צילום מסך
 אשלי וקסמן בקשי/ צילום מסך

Shachar Soikis

"כסף הוא לא מה שעושה לי את זה"

שם: שחר סויקיס (23)

מה עושה ביו-טיוב: סרטונים אישיים בעלי מגע הומוריסטי על דברים מהיומיום

ממתי ביו-טיוב: 2008

מספר סרטונים: 232

מספר צפיות: 6.2 מיליון

מספר נרשמים: 27.7 אלף

- איך הכול התחיל?

"כשהייתי בן 15 הייתי ב'מצב חברתי 'רדוד', שבו יכולתי להתבטא רק מול מצלמת וידאו ביתית. כשיו-טיוב התחיל לצבור תאוצה בעולם, התחלתי להעלות שם את הסרטונים האלה, והשאר כבר היסטוריה".

- מה אתה עושה במקביל?

"עובד במשרד הפרסום לבני-נוער teenk".

- האם אפשר להתפרנס רק מיו-טיוב?

"יו-טיוב משלמים בכלל לא רע, אם יש לך זיליוני צפיות. כל עוד לא מדובר במספרים כאלה, הייתי ממליץ לחפש מפרסמים שמוכנים לקחת אותך כפרויקט לאחד הלקוחות שלהם. באופן כללי, הכי חשוב לי שעשיית הסרטונים תבוא מהרצון להתבטא, או סתם מתוך שיעמום - כי הכסף הוא לא מה שעושה לי את זה".

שחר סויקיס/ צילום מסך
 שחר סויקיס/ צילום מסך

Sugarzaza

"חיפשנו פלטפורמה להשתמש בה"

שם: תום טרגר (27) ואור פז (27)

מה עושים ביו-טיוב: קטעי הומור מגוונים כולל הדמויות "אפס" (שהגיעה לשידור בערוץ קומדי סנטרל ישראל) ובעבר את הסדרה המאוירת "אחמד וסלים" ששודרה בערוץ ביפ. מפעילים גם ערוץ באנגלית וכן ערוץ פופולרי בשם "The Living Tombstone"

ממתי ביו-טיוב: 2006

מספר סרטונים: 39

מספר צפיות: 11.5 מיליון

מספר נרשמים: 74.7 אלף

- איך הכול התחיל?

טרגר: "זה התחיל עוד לפני יו-טיוב, באתר flix מבית תפוז, מתוך הרצון ליצור קומדיה. חיפשנו פלטפורמה להשתמש בה, כמו שקומיקאי עולה על הבמה. אנחנו לא יודעים לאן אנחנו מכוונים, והדברים קורים מעצמם".

- מה הם עושים במקביל?

תום הוא גרפיקאי, ואור מתעסק בפוסט פרודקשן.

- האם אפשר להתפרנס רק מיו-טיוב?

טרגר: "אנחנו לא מנסים ליצור מזה כסף. אם הצעות עבודה מגיעות מהתכנים שאנחנו מייצרים, ואנחנו יכולים ליצור משהו עבור כסף, כמו שיתופי-פעולה מסחריים - אז זה נחמד".

טום טרגר ואור פז/ צילום מסך
 טום טרגר ואור פז/ צילום מסך

אנדרדוס

"הפרסום הוליד את המופע החי שלנו"

שם: יאיר יעקבי (32), אשר בן-אבו (32), נדב נוה (30) ומתן צור (27)

מה עושים ביו-טיוב: סרטונים קומיים בנושאי יהדות והווי דתי

ממתי ביו-טיוב: 2012

מספר סרטונים: 101

מספר צפיות: 19.9 מיליון

מספר נרשמים: 37.7 אלף

- איך הכול התחיל?

יעקבי: "התחלנו לפני כ-4 שנים. כקומיקאים דתיים הרגשנו שיש מקום ליצור הומור איכותי המתבסס על התרבות הדתית והחיים של שומרי מצוות. כל אחד מאיתנו שואב את סגנון ההומור שלו ממקומות שונים, כמו מיסטר בין, סאטרדיי נייט לייב, אסי וגורי ו'קצרים'. השילוב בין הסגנונות הללו לסיטואציות מהעולם הדתי מאפשר לנו לעשות משהו מיוחד בנוף היו-טיובי".

- מה הם עושים במקביל?

יעקבי הוא איש קריאייטיב ובמאי; בן-אבו הוא מוזיקאי, מלחין ומעבד; נוה הוא צלם, עורך ומורה לקולנוע; וצור הוא איש קריאייטיב ותסריטאי.

- האם אפשר להתפרנס רק מיו-טיוב?

"אנחנו לא ממש מתפרנסים באופן ישיר מלהיות יו-טיוברים, על אף ההצלחה. לקחנו החלטה מושכלת לא לשגע את הצופים שלנו עם פרסומות לפני הסרטונים. באופן עקיף, הפרסום הוליד לפני כמה שנים את המופע החי שלנו. האולמות מלאים, ולא מעט מזה בזכות הפרסום שפלטפורמה כיו-טיוב מאפשרת".

יאיר יעקבי אשר בן אבן נדב נוה ומתן צור/ צילום מסך
 יאיר יעקבי אשר בן אבן נדב נוה ומתן צור/ צילום מסך