עיריית נתניה מוציאה למכרז את שם אצטדיון הכדורגל

לא קופסא ולא אורווה: עיריית נתניה תמכור את שמו של המגרש החדש שנחנך ב-2012 ■ הערכות: פוטנציאל העסקה - מיליון שקל בשנה; העירייה: "לאור איכות המתקן ומיקומו, הפוטנציאל גבוה בהרבה"

אצטדיון נתניה / צלם: שלומי יוסף
אצטדיון נתניה / צלם: שלומי יוסף

אצטדיון הכדורגל של נתניה צפוי לשנות את שמו במהלך החודשים הקרובים לטובתה של חברה מסחרית. בדומה למהלכים דומים שהובילו עיריות בשנים האחרונות בישראל עם מספר מתקני ספורט, ובדומה למודל המקובל מאוד בכדורגל האירופי ובספורט האמריקאי בפרט - גם בעיריית נתניה החליטו לנסות ולממש את הפוטנציאל המסחרי של המגרש המקומי החדש, שנחנך ב-2012: ל"גלובס" נודע כי העירייה מכינה בימים אלו את המכרז למכירת הזכויות, והוא צפוי לצאת לדרך בתקופה הקרובה.

ההערכה של גורמים בשוק, לאור הסכמים שנעשו לאחרונה במספר מתקנים בארץ היא שהפוטנציאל המסחרי של העסקה שווה כמיליון שקל בשנה בקירוב.

אחד היתרונות הגדולים של האצטדיון בנתניה הוא המיקום - הקרבה לציר התנועה ראשי ת"א-חיפה, שחושפת אותו מדי יום לכמות גדולה של אנשים וכלי רכב. בדומה להסכמים דוגמת אלו, גם במקרה הזה ההערכה היא כי העירייה תדרוש כתנאי סף התחייבות ללא פחות מחמש שנים.

נכון להיום קיימים בישראל שלושה מתקנים משמעותיים שהזכויות המסחריות שלהם "נמכרו" בשנה האחרונה על-ידי העיריות לתקופות זמן מוגבלות - היכל "שלמה" בת"א, ביתה של הפועל ת"א בכדורסל, שנמכר לקבוצת שלמה עבור 12.4 מיליון שקל לשמונה שנים (כ-1.55 מיליון שקל לעונה); היכל "מנורה מבטחים" (לשעבר "נוקיה") בשכונת יד אליהו בת"א, שנמכר לחברת הביטוח והפנסיה עבור 20 מיליון שקל לשמונה שנים; האחרון הוא היכל הספורט ברוממה בחיפה, ששינה שמו ל"היכל רענן כץ", על שמו של איש העסקים ממיאמי שהסכים לשלם כ-700 אלף שקל בשנה.

המהלך יסייע לעיריית נתניה לשאת בעלויות התפעול והאחזקה של האצטדיון. עלות הבנייה הכוללת של האצטדיון, שמכיל 13,800 מקומות, הסתכמה בכ-250 מיליון שקל - מתוך זה מעל 80% הגיע ממימון העירייה.

יש לציין כי לקראת עונת המשחקים הנוכחית (2015/16) הגדילה העירייה את תמיכתה הישירה במכבי נתניה, אל 2.3 מיליון שקל (לעומת 1.3 מיליון אשתקד) - בעקבות המצב הכלכלי המסובך אליו נקלעה הקבוצה. בנוסף, העמידה העירייה ערבות להלוואה בנקאית שלקחה מכבי נתניה בשווי 7.5 מיליון שקל, שמועד פירעונה הוא 2026.

בעיריית נתניה אישרו את הכוונה לפרסם בקרוב מכרז למכירת הזכויות השמיות של האצטדיון. מגורמים בעירייה נמסר: "הציפייה היא שלאור איכותו של המתקן, מיקומו, רמת התחזוקה הגבוהה והפעילות שהעירייה מקיימת ומתכננת במקום, לא רק באירועי ספורט אלא בכלל, הפוטנציאל המסחרי של האצטדיון וכל מה שכרוך בכך, גבוה בהרבה מהנאמר בכתבה".