שטייניץ: תמלוגי הגז מתחילת השנה עלו ל-584 מיליון שקל

משרד האנרגיה והתשתיות: המדינה גבתה 594 מיליון שקל בתמלוגים ב-3 הרבעונים הראשונים של השנה והיא מעריכה כי ההכנסות בסיכום שנתי יגיעו עד ל-820 מיליון שקל 

יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי
יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי

משרד האנרגיה והתשתיות מפרסם היום (ב') את הכנסות המדינה מתמלוגים ואגרות ששולמו חברות גז טבעי, נפט ומחצבים בשלושת הרבעונים הראשונים לשנת 2015. מהנתונים עולה, כי המדינה גבתה 594 מיליון שקל בתמלוגים מאז תחילת השנה, והיא מעריכה כי ההכנסות בסיכום שנתי יגיעו עד ל-820 מיליון שקל. 

מרבית התמלוגים הגיעו מתמלוגי הגז הטבעי והנפט, אשר הסתכמו בשלושת הרבעונים הראשונים בכ-584 מיליון שקל. מרביתם, כ-580 מיליון שקל מגז טבעי מחזקת "תמר" מהפקה של כ-6.2 BCM גז טבעי, והיתרה מתמלוגים מהפקת נפט. מדובר בעלייה של 22% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בנטרול הפרשי תמלוגים חד פעמיים בסך 45 מיליון שקל שנגבו ברבעון השלישי של 2014.

בתחום תמלוגי המחצבים (פוספטים), נרשמה עלייה של יותר מ-50% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והם הסתכמו בכ-6.7 מיליון שקל. בנוסף לתמלוגים אלו נרשמו הכנסות של כ-3.3 מיליון שקל מאגרות ופעולות שונות.

במשרד התשתיות והאנרגיה בראשות השר יובל שטייניץ צופים עלייה בתמלוגים בשנים הקרובות ובעשורים הבאים, בעקבות הגדלת ההפקה הצפויה מ"תמר", הפיתוח הצפוי של שדה "לוויתן", וכן פיתוח עתידי של מאגרים נוספים שהתגלו ושעתידים להתגלות עם פתיחת הים לחיפושים חדשים, וכן כתוצאה מגידול צפוי בגביית תמלוגים ממחצבים בעקבות השינוי בפקודת המכרות שאושר לאחרונה בכנסת.

לדברי שר האנרגיה שטייניץ, "הגידול בתמלוגי הגז הטבעי, וההערכות על גידול משמעותי בעתיד, מעידים על חשיבותו של משק הגז הטבעי לכלכלת ישראל. על פי מתווה הגז הטבעי (שאושר לאחרונה), יקבלו אזרחי ישראל נתח גדול יותר מההכנסות מהגז-וישלמו פחות בעבור הגז בהשוואה לרוב מדינות העולם".