אחדות? עדיפה איכות

אם הממשלה נכשלת זה לא בגלל מחסור באחדות, אלא עקב מחסור באנשים איכותיים

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

"ממשלת אחדות" - שוב עולה נוסחת הקסם על סדר היום הציבורי. זה קורה בכל פעם שיש מתיחות ביטחונית או סתם מצב לא כל כך מזהיר. התגובות, כמעט תמיד, אוטומטיות, נעות בין שלילה מוחלטת לבין תמיכה נלהבת. האמת היא שאין סיבה של ממש להתנגד, כשם שאין תמריץ ענייני לתמוך ברעיון. בכל מקרה זה ממש לא כל כך משנה.

ראש הממשלה בעצם הוציא את הרוח ממפרשי הרעיון כשאמר שאין בכוונתו להוציא מהקואליציה את הבית היהודי כדי להכניס במקומה את המחנה הציוני. עמדה זו מחסלת כל אפשרות למימוש רעיון האחדות, ואפשר להירגע ולהמשיך את חיינו כרגיל.

פרשנויות והדלפות

אלא שבתוך עמי אני יושב, ואני יודע שאנחנו לא נרגע. קודם כל, זה שנתניהו אמר משהו לא בהכרח אומר שזה מה שהוא יעשה. התקשורת, לכן, בוודאי לא תרפה; הפרשנים ימשיכו לתור אחר פגישות סודיות בין נציגי הקואליציה לאנשי האופוזיציה. כל פגישה כזאת, שהייתה או לא הייתה, תזכה למבול של פרשנויות והדלפת ידיעות שרובן פרי הדמיון או המניפולציה. אין ספק שיהיה שמח, אבל ממשלת אחדות לא תצא מזה.

לי נראה שצריך כבר לנטוש את נוסחת האחדות. מטבע אופיה זו ממשלה שתתקשה לתפקד כראוי בגלל הצורך להגיע למכנה משותף בנושאים רגישים, דבר כמעט בלתי אפשרי. מה שאנחנו צריכים זו ממשלה טובה, לא ממשלה "מאוחדת". אני מתכוון לכך שהאנשים המופקדים על המשרדים השונים יהיו המתאימים והראויים ביותר. כי ניהול המדינה הוא הדבר החשוב ביותר לעתידה.

אנשים איכותיים

אנחנו יודעים שחברות מסחריות ותעשייתיות נופלות בעיקר בגלל ניהול גרוע. מבחינה זו ממשלת נתניהו הנוכחית צריכה לעורר דאגה. ברובה אינה מורכבת מאנשים המתאימים לתפקידיהם, אלא מכאלה המתאימים למפלגה, לראש הממשלה ולהמון דברים - רק לא לתפקידים שהם אמורים למלא. אם הממשלה נכשלת בתחום כזה או אחר זה לא בגלל מחסור באחדות, אלא עקב מחסור באנשים איכותיים מתאימים.

בואו נחליף כבר את הדיסק. בואו נדרוש מעצמנו וממשלתנו ממשלה איכותית, לא בהכרח "מאוחדת". כאשר האנשים ברמה גבוהה, זה מהווה את הדבק הטוב ביותר לאחדות של עשייה. אין שום סיבה שנסכים להיות נשלטים על ידי מנהלים בלתי מתאימים, בין מימין ובין משמאל.

הנורמה של נתניהו

נתניהו מסרב לאפשר לשר אבי גבאי להופיע בוועדת הכלכלה כדי לדבר נגד מתווה הגז. ראש הממשלה מאמין כי "לא יתכן שיופיע שר בכנסת ויסתור את דעתו של ראש הממשלה", כדבריו. הוא צודק. זה באמת מצב בלתי נסבל מבחינה עניינית ומוסרית. הבעיה היא שנתניהו לא התנגד לאותו מצב במקרים רבים אחרים עד שזה נהפך נורמה שעכשיו פועלת נגדו.