בורסות אירופה ירדו בעקבות המתיחות בין רוסיה לטורקיה

נשיא רוסיה על הפלת המטוס הרוסי בשטח טורקיה: "ההשלכות יהיו חמורות - לא נעבור בשתיקה על פשעים כאלו" 

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ירדו היום (ג') על רקע המתיחות הגיאו-פוליטית בין רוסיה וטורקיה, שמציתה אש חדשה באזור. גם החוזים העתידיים בוול סטריט צונחים בתגובה להפלת המטוס הרוסי ע"י טורקיה. עוד ברקע, התנודתיות במחירי הסחורות והמתיחות הביטחונית בבלגיה וצרפת. המשקיעים מתמקדים גם בנתוני מאקרו בגוש האירו וארה"ב וממשיכים להגיב לספקולציות לפיהן הבנק המרכזי האירופי והפד ייפעלו בחודש הבא. 

 

היום פורסם כי טורקיה הפילה מטוס קרב רוסי מסוג SU-24 שחדר לשטחה הטריטוריאלי סמוך לגבול עם סוריה. משרד ההגנה של רוסיה אישר את הפרטים. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הגיב ואמר כי טורקיה "שותפה לטרור" והיא "תקעה סכין בגב" של רוסיה. פוטין מזהיר כי ההשלכות יהיו "חמורות" והן ישפיעו על היחסים בין המדינות. פוטין אמר כי הוא מבין שלכל מדינה יש את האינטרסים שלה, אבל "רוסיה לא תעבור בשתיקה על הפשעים של טורקיה". (לסיפור המלא)

 

כאמור, גם מחירי הסחורות ממשיכים לעמוד במוקד ולהכביד על המסחר בעוד הנפט, הנחושת והזהב, ממשיכים להיסחר בתנודתיות חדה וברמות נמוכות מאוד. כלכלנים בשוק חוששים כי מחירי הסחורות משקפים את ההאטה הגלובלית ומאותתים על החרפתה. 

בזירת המאקרו, בגרמניה פורסם היום אומדן התמ"ג לרבעון השלישי שהצביע על קצב צמיחה של 0.3%, בהתאם לתחזיות בשוק.

מדד הסנטימנט העסקי (IFO) שעלה קלות ל-109 נקודות בנובמבר, בעוד הצפי בשוק עמד על קריאה של 108.3 נקודות ולאחר קריאה של 108.2 נקודות באוקטובר.

בארה"ב פורסם היום אומדן הצמיחה של התמ"ג ברבעון השלישי; הצמיחה ברבעון זה הסתכמה ב-2.1% לעומת 1.5% באומדן הקודם, כאשר תחזיות האנליסטים עמדו על 2%. 

המתיחות הביטחונית בבלגיה וצרפת עדיין מורגשת היטב בעוד העיר בריסל עדיין משותקת בשל החשש מפיגועי טרור. בנוסף, דווח היום כי נמצאה חגורת נפץ בפרברי פריז, ולפי הערכות היא שייכת לאחד המחבלים שאחראים על פיגועי הטרור. 

מניות חברות התעופה והתיירות באירופה נסחרו בירידות חדות בצל המתיחות הבטחונית. נציין את מניית Accor , החברה שמחזיקה ברשת בתי המלון נובוטל וכן את חברות התעופה איזיג'ט , ריינאייר ו-IAG. 

 שנחאי סיימה באדום

המסחר בבורסות אסיה נחתם  היום (ג') במגמה מעורבת, בצל המגמה השלילית שחתמה את המסחר בוול סטריט אתמול והתנודתיות החדה במחירי הנפט. 

 

 

ביפן פורסם היום מדד מנהלי הרכש בתחום הייצור, שרשם קריאה ראשונית של 52.8 נקודות בנובמבר, מעל הצפי בשוק שעמד על ירידה לרמה של 52.1 נקודות ולאחר קריאה של 52.4 נקודות בחודש הקודם. נזכיר, קריאה מעל 50 נקודות מסמלת התרחבות בפעילות הכלכלית בעוד קריאה נמוכה יותר מעידה על התכווצות.

מניות האנרגיה בסין בלטו במסחר, בעוד מחירי הנפט ממשיכים כאמור להדאיג את המשקיעים. נציין את  Petrochina , ו- China Oilfield Servicestraded.

ביפן, מניית שארפ   זינקה לאחר שקרן הון ממשלתית הודיעה כי היא מוכנה להשקיע בענקית האלקטרוניקה אם הבנקים יהיו מוכנים למחוק חלק מהחובות של החברה.