פוטין: טורקיה תקעה לנו סכין בגב - ההשלכות יהיו חמורות

(עדכון) - נשיא רוסיה בתגובה חריפה להפלת המטוס הרוסי ע"י טורקיה: "טורקיה שותפה לטרור, לא נעבור בשתיקה על פשעים כאלו" ■ ראשי נאט"ו מתכנסים לישיבה מיוחדת היום ■ השווקים מגיבים בירידות

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין האחר הצהריים (ג') לראשונה להפלת מטוס הקרב הרוסי מדגם סוחוי 24 ע"י טורקיה, ואומר כי טורקיה "שותפה לטרור" ושהיא "תקעה סכין בגב" של רוסיה. פוטין הזהיר כי יהיו להפלת המטוס "השלכות "חמורות", שישפיעו על היחסים בין המדינות.

פוטין הוסיף כי הוא מבין כי לכל מדינה יש את האינטרסים שלה וזכות לשמור על גבולותיה, אבל "רוסיה לא תעבור בשתיקה על הפשעים של טורקיה". לדבריו, המטוס הרוסי לא היווה כל סכנה לטורקיה. פוטין אמר את הדברים בשיחות עם מלך ירדן עבדאללה בעיר סוצ'י בדרום-מזרח רוסיה.

נשיא רוסיה ציין כי כמות לא מבוטלת של נפט מגיע לטורקיה מהשטחים הכבושים בסוריה על ידי המורדים, בהם כוחות דאע"ש. פוטין מתח ביקורת גם על פנייתה של טורקיה לכינוס דחוף של נאטו. "זה נראה כאילו אנחנו היפלנו מטוס טורקי, ולא להפך. מה זה אומר, שהם רוצים שנאטו תקדם את המטרות של דאע"ש?"

לעומת זאת, אמר היום רמטכ"ל צבא טורקיה כי מטוס הקרב הרוסי חדר למרחב האווירי הטורקי והוזהר 10 פעמים לפני שהופל.

השווקים מגיבים בשלילה להתפתחויות הגיאו-פוליטיות. בורסות אירופה נופלות ומדדי המניות בוול סטריט יורדים גם כן:

 

הלילה: כינוס נאט"ו

לפי הודעת המשרד, שני הטייסים נטשו את המטוס, אך גורלם עדיין לא ידוע. לפי דיווחים בכלי תקשורת זרים, אחד הטייסים נהרג והשני נשבה. ברשת הופץ סרטון בו נראים לכאורה כוחות מורדים בגבול סוריה-טורקיה מתקהלים סביב גופתו של הטייס הרוסי שנהרג לכאורה.

משרד ההגנה הרוסי הדגיש כי יש בידיו הוכחות לכך שהמטוס לא חדר לשטח הטריטוריאלי הטורקי, ועל כן לא הייתה כל סיבה להפיל את המטוס. לפי דיווח בערוץ 1, רוסיה מבקשת לכנס את מועצת הביטחון של האו"ם, בעוד טורקיה מתייעצת עם בעלות בריתה בנאט"ו.

ראשי נאט"ו יתכנסו הלילה לפגישה מיוחדת בבריסל לדון באירוע. בהצהרה רשמית שפרסמו נכתב כי הם "עוקבים מקרוב אחר המצב" וכי הם נמצאים "בקשר הדוק עם בעלי בריתנו הטורקים".

ולדימיר פוטין / צילום: רוסיה: רויטרס
 ולדימיר פוטין / צילום: רוסיה: רויטרס

גורם צבאי רשמי בטורקיה הודיע מוקדם יותר כי מטוסי F-16 טורקיים הפילו מטוס קרב בסמוך לגבול עם סוריה, לאחר שחדר לשטח הטריטוריאלי של המדינה. לטענת הגורם, שני הטייסים התעלמו מהאזהרות שהופנו לעברם לפני ההפלה.

מקורות מהנשיאות הטורקית אמר לסוכנות הידיעות רויטרס אמר כי המטוס הופל בהתאם לחוקי המדינה לאחר שחצה את הגבול. כמו כן נמסר כי הנשיא רג'פ טייפ ארדואן קיבל תדרוך בנושא ודון על כך עם ראש הממשלה אחמט דאווטאולו.

על פי הדיווחים, המטוס התרסק באזור הרי טורקמאן שבמחוז הטאי, ועל פי תושבי כפר סמוך, הטייסים נטשו את המטוס באמצעות מצנח. כתב רשת "הבטורק" אמר כי "תושבי האזור דיווחו הבוקר על מטוס קרב הותקף והפך לכדור אש".

במקביל, ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו שוחח עם הרמטכ"ל הטורקי ושר החוץ בנוגע להתפתחויות בגבול עם סוריה - כך נמסר בהצהרה ממשרדו של ראש הממשלה. בהודעה לא הייתה התייחסות להפלת המטוס.