רשות החברות: תע"א מעבירה כספים לוועד בניגוד לסיכומים

דוח ביקורת של הרשות מצא ליקויים ביחסים הכלכליים בין ההנהלה לוועד ופסק לעצור את העברות הכספים ■ תע"א: "פועלים לפי החוק"

אורי יוגב / צילום: איל יצהר
אורי יוגב / צילום: איל יצהר

"הנהלת התעשייה האווירית העבירה כסף לארגון העובדים טרם הסדרת ליקויים באופן העברת הכסף והפיקוח עליו וזאת בניגוד לסיכומים קודמים בנושא", מזהיר מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, בפנייה ליו"ר דירקטוריון החברה, רפי מאור. התעשייה האווירית (תע"א) היא חברה ממשלתית ונתונה לפיקוח רשות החברות.

הרקע לפנייה של יוגב למאור הוא דיון שייערך מחר (ד') במועצת המנהלים של החברה, שעתיד לעסוק בתיקון שורת ליקויים בחברה, שנחשפו בבדיקה מיוחדת שעשה בה משרד רואי החשבון BDO. הבדיקה הוזמנה בסוף השנה שעברה בידי רשות החברות והתמקדה בממשקים הכלכליים בין תע"א לארגון העובדים שלה.

הבדיקה מצאה כי בתע"א לא מתקיים תהליך מוסדר של פיקוח ובקרה על העברת כספים לארגון העובדים ועל קביעת תקציב הוועד. תע"א מזרימה לארגון תקציב שנתי בהיקף של 14 מיליון שקל ולסכום זה נוספים עוד כ-12.5 מיליון שקל כמסי ועד שמשלמים העובדים. בתע"א מועסקים 17 אלף עובדים והיא נחשבת לחברה הביטחונית הגדולה בישראל.

מדוח הבדיקה עולה כי החברה מממנת את תקציב הוועד בדיעבד ורק לאחר תום שנת הכספים, בלי שהליכים אלה מגובים בהסכמים כתובים, בלי תקרה מוסכמת, בלי שהנהלת החברה מקבלת את הדוחות הכספיים של ארגון העובדים ומסתמכת רק על הדיווחים שמעביר לה הארגון.

מפנייתו של יוגב ליו"ר תע"א עולה כי עד כה החברה לא מסרה לרשות החברות פרטים מהותיים הקשורים לתיקון ליקויים שעולים מהדוח. זאת, בזמן שרשות החברות תובעת מהחברה את תיקון הליקויים במסגרת תוכנית עבודה סדורה.

בפנייתו למאור מפרט יוגב שורה של פגישות וישיבות שהתקיימו בשנה האחרונה בין נציגי החברה לבין נציגי רשות החברות. פגישות אלה עסקו גם בסוגיות אחרות שקשורות למה שמתאר יוגב כ"טיפול לקוי בתופעות פסולות בענייני משמעת, חשדות לשימוש במשאבי החברה בתקופת הבחירות והירידה המתמשכת בביצועיה הפיננסיים של תע"א".

באחת הפגישות, כך לפי יוגב, סוכם כי עד להסדרת מערכת היחסים הכלכלית בין הנהלת תע"א לבין ארגון העובדים, ההנהלה לא תעביר כספים לארגון. עוד סוכם כי בכל מקרה של אירוע שבו נגרמה פגיעה כלכלית לתע"א, הנהלת החברה תחויב להגיש תביעת נזיקים נגד העובדים המעורבים. יוגב טוען כי חרף סיכומים אלה, הנהלת תע"א המשיכה להזרים כספים לארגון העובדים וזאת טרם הסדירה את הליקויים המפורטים בדוח.

"המכתב תמוה"

בדיון שייערך מחר בדירקטוריון תע"א, מתכוונת רשות החברות להביא הצעת החלטה שלפיה החברה תעצור העברת כספים לארגון העובדים עד להשגת הסכם כולל איתו. עוד מציעה הרשות שבכל תחילת שנה תבחן הנהלת החברה את תקציב ארגון העובדים ואת מטרת הקצאות הכספים מצדה, ושמבקר הפנים של תע"א יבדוק לפחות פעם בשנה את ההתחשבנות בין ההנהלה לבין הארגון.

מתע"א נמסר בתגובה, כי "הממשקים הכספיים של הנהלת החברה מול ארגון העובדים מבוססים על הסדרים שנקבעו לפני עשרות שנים ונבחנים בתקופה האחרונה בידי ההנהלה והדירקטוריון, בהמשך לבדיקה חיצונית שנערכה בנושא. הנושאים הללו כבר נדונו בוועדת הביקורת של הדירקטוריון ואף נקבע בנושא דיון ליום רביעי.

"עובדות אלה ידועות היטב לרשות החברות שנציגה נוכח בישיבות הדירקטוריון ולכן מכתבו של מנהל רשות החברות בנושא תמוה ואין ספק שמטרתו היא לעורר את הרושם שהדיון שכבר נקבע הוא תוצאה של מכתב זה.

"העברת המכתב לעיתונות היא למטרת יחסי ציבור ומהווה המשך ישיר להדלפות הבלתי פוסקות מצד רשות החברות בתקופה האחרונה בכל הקשור לענייני התע"א. זאת, בניסיון בוטה להתערב בעבודת הדירקטוריון ולהשפיע עליה. דירקטוריון החברה ימשיך לפעול על פי החוק, כשטובת החברה לנגד עיניו ולא על פי לחצים ואינטרסים חיצוניים".