שטייניץ: "יש פה אנשים שלא רוצים משקיעים. בלעדיהם נשקע"

"המתווה הקיים מוציא את העגלה מהבוץ ואת הגז מהים ואין מתווה אחר. הוא טוב מאד בכל השוואה בינלאומית"

יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר
יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר

"אנחנו דפקנו את עצמנו", כך אומר הבוקר (ו') שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים יובל שטייניץבדברים שנשא לפני תעשיינים בוועידת התעשייה השלישית המתקיימת באילת, בייחס לעיכובים בקידום מתווה הגז הטבעי. לדברי שטייניץ, "היינו בדרך למצב שבו בשנת 2020 ישראל נותרת עם שדה גז אחד, תמר, ולרוב המפעלים אין גז טבעי, אין ביטחון אנרגטי למשק החשמל ואין למדינה הכנסות של מיליארדי ועשרות מיליארדים; ישראל נהיית מדינה אומללה, שמצאה אוצר טבע אדיר בים והשאירה אותו שם כאבן שאין לה הופכין. ועד לפני חודשים אחרים, היינו בדרך לשם: למצב שבו כריש ולווייתן לא יפותחו, וחברות הגז הבינלאומית לא יחפשו גז במים הבינלאומיים והברכה של מציאת הגז תהיה קללה על ישראל המודרנית. המתווה הוא לא טוב - הוא טוב מאוד", אמר.

השר שטייניץ אמר את הדברים באחרית מושב שעסק בנושא מתווה הגז הטבעי ובו השתתפו מנכ"ל דלק קידוחים, יוסי אבו, ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנ"צ), מנכ"ל סופרגז, אייל חנקין, יו"ר ועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים, גבי ביטון והמשנה למנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל.

לדברי שטייניץ, המתווה הקיים "מוציא את העגלה מהבוץ ואת הגז מהים ואין מתווה אחר. הוא טוב מאד בכל השוואה בינלאומית. בין 2010 ועד כה, ואנו תכף בשנת 2016, לא התחלנו לפתח את שדה לווייתן שהוא אוצר הטבע הגדול ביותר שהתגלה אי פעם בישראל. כבר 3-4 שנים שאף חברה בינלאומית לא מגיעה לכאן כי חברות אלה לא מעוניינות בכך. הן פונות לקנדה, למצרים ולקפריסין. והחברות האלה לא באות לכאן כי משהו כאן לא בסדר: עיכבנו את המתווה, המשכנו את הוויכוחים בין כל משרדי הממשלה והרגולטורים. שנתיים הממונה על ההגבלים העסקיים אומר שהוא מוביל את המתווה, אך בלחץ התקשורת והמתנגדים למתווה, שינה את דעתו ואז דפקנו את עצמנו בעוד שנתיים של עיכוב".

שר האנרגיה הוסיף ואמר כי "יש פה אנשים שלא רוצים חברות בינלאומיות ומשקיעים בינלאומיים וחלקם לא רוצים שנפתח את לווייתן ואת תנין. יש פה אנשים שבאמת חושבים שכל השקעה גדולה נעשית על חשבון הציבור - ולכן אין לתת גם הטבות מה למפעלים. ההשקפה הזאת מסוכנת: אם לא נפתח את ההיי-טק, את התעשייה, את ההנגשה של אנרגיה למפעלים בפריפריה, לא רק התעשיינים ישקעו. איתם ישקעו גם כלכלת ישראל ותושביה".