דיירי גינדי: 17 מיליון שקל פיצוי או סגירת שרונה מרקט

במכתב ששיגרו לרשויות, דיירי המגדלים המתגוררים מעל השוק טוענים כי מתחם שרונה מרקט, שנפתח בקיץ 2015 למבקרים, יצר מפגעים קשים שפוגעים במנוחתם גם ביום שבת ■ גינדי החזקות: "מדובר באקט סחטני בוטה ובריוני"

שרונה מרקט / צילום: שלומי יוסף
שרונה מרקט / צילום: שלומי יוסף

על רקע המגעים שמנהלת גינדי החזקות למכירת מתחם שרונה מרקט לקבוצת עזריאלי, ממשיכים דיירי פרויקט המגורים שמעל המתחם המסחרי לדווח על ליקויים ומפגעים שפוגעים באיכות חייהם.

במכתב ששיגרו הדיירים לאגף לרישוי עסקים בעיריית תל-אביב, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות, טוענים הדיירים, באמצעות עורכי הדין אבי שרף וגבריאל ספרן, כי מתחם שרונה מרקט, שנפתח בקיץ 2015 למבקרים, יצר מפגעים קשים לדיירי המגדלים המתגוררים בפרויקט המגורים מעל השוק.

על כן, הדיירים דורשים מהרשויות להפעיל סמכויותיהן המינהליות והפליליות על-מנת להביא להפסקה מיידית ומוחלטת של המפגעים.

במכתב מתארים הדיירים כי במתחם שמוגדר מתחם אוכל, הפועל כל ימות השבוע כולל ביום שבת, פועלות גם חנויות רבות שאינן בתי-קפה או מסעדות, כגון חנות סלולר, חנות לממכר טבק ועיתונים וכו'. זאת, בעוד צו רישוי עסקים מתיר רק לעסקים המוגדרים כבתי אוכל לפעול בשבת.

"עשרות עסקים במתחם כלל אינם נופלים להגדרת 'בית-קפה' או 'בית אוכל'", מציינים הדיירים. "מדובר בחנויות 'רגילות' לכל דבר, העוסקות במסחר וממכר של מוצרים שונים - חלקם מוצרי מזון, וחלקם כלל אינם מוצרי מזון (טבק, עיתונים, סלולר, כלי מטבח וכיו"ב). מדובר בעסקים שדינם להיות סגורים בשבת - ומן הדין לאכוף את הוראות חוק העזר עליהם ועל החברה המפעילה את המתחם כולו".

לטענת הדיירים, פעילות המתחם פוגעת במנוחתם כל ימות השבוע, אך גם ביום שבת יום המנוחה, ועל כן הם דורשים מאגף רישוי עסקים בעיריית תל-אביב להסדיר גם את פעילותן של חנויות אלה כך שתהלום את הוראות חוק העזר העירוני, וזאת בתוך שבוע.

לטענת הדיירים, פעילותו השוטפת של שרונה מרקט יוצרת מפגעי ביוב וריח קשים ביותר באגפי המגורים בפרויקט, מהם הם סובלים סבל רב. עוד נטען כי במתחם המסחרי קיימים ליקויי בנייה ואינסטלציה קשים וחמורים במערך הצנרת, המים והביוב, הנובעים ככל הנראה מבורות השומן של העסקים והמסעדות הגורמים לסתימת הצנרת, המביאה להצפות של ביוב בחניונים ולמפגעי ריח קשים.

עוד מתארים הדיירים כי מפגעי הריח אף נובעים, ככל הנראה, מן העובדה כי ריחות הבישול והאשפה מהמתחם, מסולקים באמצעות מנדפים אשר פתחי היציאה שלהם מצויים בתוך בנייני המגורים. "כבר עתה, מצטברות אצל נציגות הדיירים תלונות רבות של דיירים בדבר בעיות מעיים, בחילות, חולדות בשטח וכיו"ב" טוענים הדיירים במכתב. "אין צורך להכביר מלים על הסכנות הבריאותיות הטמונות במקווים גלויים של מי ביוב המציפים מתחמי מגורים".

לטענת הדיירים, כדי למנוע את סגירת המתחם לצורך טיפול יסודי במפגעים, החברה המפעילה את המתחם מסתפקת בטיפול קוסמטי בלבד. זאת כדי למנוע מצב של אובדן הכנסות. "קשה להעלות על הדעת התנהגות צינית ומקוממת יותר מזו, שמקורה בשיקולים כספיים צרים ותוך התעלמות מהנזקים העצומים שהחברה גורמת" מציינים הדיירים.

ליקויים נוספים עליהם מצביעים הדיירים בשרונה מרקט הם כי העסקים השונים הציבו ציוד כבד ואף היצעו שינויים מבניים במרחבים המוגנים של המתחם. זאת בניגוד להוראות פיקוד העורף.

כמו כן, הם טוענים כי החברה המפעילה את המתחם מאפשרת לעובדי המתחם לעשות שימוש תדיר באגף המגורים בבניין לצרכים שונים כמו מעבר, הקלה על העברה ופריקה של סחורות, כניסת אורחים וכיו"ב.

"מדובר בהסגת גבול, פגיעה בפרטיותם של מרשינו, סיכון בטחונם האישי ויצירת מטרדים קשים", מציינים הדיירים באמצעות עו"ד שרף. "בכל אחד מהבניינים משתמשות המסעדות בכניסת הדיירים להעברת סחורות. בבניין מספר 3, למשל, קיים בתוך לובי המגורים ממש מחסן המשרת את חנות הפרחים שבמתחם ועובדיו משתמשים בקוד הכניסה הפרטי של הבניין לצורך מעבר בין החנות למחסן. פשוט לא להאמין".

לטענת הדיירים, פעילות המתחם מהווה הפרה של הוראות חוק רישוי עסקים האוסר על גרימת ריח חזק או בלתי סביר, כמו גם על הוראות חקו למניעת מפגעים סביבתיים. בנוסף, מהווה הפעילות הפרה של הוראות פקודת בריאות הם, שאי קיומן מאפשר להוציא צו סגירה למקום. 

במכתב, דורשים הדיירים מהרשויות להפעיל את סמכויותיהן בתוך 72 שעות על-מנת למנוע את המשך המפגעים העולים מהמתחם, לרבות הפסקה מוחלטת של מפגעי הריח והביוב הנובעים מהמתחם, פינויים של המרחבים המוגנים במתחם וכל הוראה אחרת שתמנע את המשך המפגעים החמורים. כמו כן דורשת החברה מהרשויות לזמן את החברה המפעילה לשימוע לפני ביטולו של רישיון העסק למתחם שרונה מרקט. הדיירים מזכירים כי גינדי החזקות מנסה למכור את המתחם לצד שלישי, דבר שידרוש חידוש רישיון עסק. "הנכם נדרשים לראות כי לא יינתן שום רישיון עסק חדש לצד ג' כלשהו בטרם יוסדרו ויוסרו כל המפגעים הקשים", מציינים הדיירים.

 

"הדיירים מנסים לגזור קופון"

מגינדי החזקות נמסר כי, "מדובר באקט סחטני בוטה ובריוני. מדובר בניסיון של נציגות הדיירים לגזור קופון מעסקת המכירה של המרקט ככל שתהיה כזו, ולכן אין לראות במהלך זה אלא קרדום לחפור בו. מוזר כי פחות מ-24 שעות מאז פורסם ברבים קיומו של מו"מ למכירת המרקט, קמה לה דרישה חדשה מצידם של הדיירים להעביר להם סכום של 17 מיליון שקל בתמורה לשקט".

עוד נמסר מגינדי כי "צר לנו כי נציגות הדיירים נגררת אחר עצות אחיתופל שסופן לפגוע בשמו הטוב של הפרויקט ובנכסיהם במקום לדאוג לטובתם של דיירי הפרוייקט. בפרויקט שרונה ,כמו בכל פרויקט חדש שמאוכלס, יש ומתגלים ליקויים. גינדי החזקות מחויבת לתיקון כל ליקוי שהתגלה או יתגלה מתוך מחויבות ואחריות כלפי הדיירים ועל פי הסטנדרט הגבוה לאורו היא פועלת. אין בדעת החברה להיכנע לסחטנות כה בוטה".