האם מכרז "מחיר למשתכן" בראשון לציון יידחה?

בית המשפט הוציא צו מניעה נגד המשכי תהליכי המכרז בראשון לציון שעתיד להיסגר בשבוע הבא ■ ממלא מקום מנהל רמ"י עדיאל שמרון: "הצו עכשיו מורה לנו לעצור את תהליכי המכרז ולא תהיה לנו ברירה אלא לדחות אם לא יבוטל הצו בהקדם"

דיור בר השגה בראשון לציון /צילום: אבי קקון
דיור בר השגה בראשון לציון /צילום: אבי קקון

"אם צו המניעה לא יבוטל ב-24 או 48 השעות הקרובות לא תהיה לנו ברירה אלא לדחות את מועד הסגירה של המכרז בשבוע לפחות", כך אמר היום (א') ל"גלובס" ממלא מקום מנהל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון. "ביום חמישי החליט בית המשפט על צו המניעה, וישראל היא מדינה שומרת חוק לכן נכבד זאת עד שלא יוחלט אחרת", המשיך שמרון, "צו המניעה התקבל בעקבות בקשה של בעלי קרקע במתחם ולא מן הנמנע שבפני בית המשפט לא עמדו כל הפרטים וכל המידע".

שמרון הוסיף עוד כי "מדובר בבעלי קרקע המתייחסים ל-8 דונם מתוך מתחם שלם של כ-180 דונם. לקחנו את הדבר הזה בחשבון מלכתחילה ובגלל זה לא שיווקנו את כל הדירות שמאפשרת התב"ע במתחם, בדיוק בגלל הטענות של בעלי הקרקע במתחם. הצו עכשיו מורה לנו לעצור את תהליכי המכרז ולא תהיה לנו ברירה אלא לדחות אם לא יבוטל הצו בהקדם. הפרקליטות עובדת על זה עכשיו. חשוב לציין שרמ"י פועלת בנחישות לשווק את יחידות הדיור במסגרת מחיר למשתכן ונתגבר על כל מכשול, גם בראשון וגם במקומות אחרים".

את הדברים אמר היום שמרון על רקע צו המניעה שהוציא בית המשפט נגד המשכי תהליכי המכרז בראשון לציון שעתיד להיסגר בשבוע הבא. נזכיר שמדובר באחד המכרזים הבולטים בכל הנוגע לתוכניתו של שר האוצר "מחיר למשתכן", מכרז במרכז הארץ, בשכונת הרקפות בראשון לציון, הכולל 14 מגרשים בהם משווקת רמ"י 1,212 יחידות דיור, כולן מוזלות. תאריך סגירת המכרז נכון להיום עומד על ה-7 לדצמבר, וכפי שעולה מדבריו של שמרון, ייתכן ותאריך זה יידחה.

לראשונה במחיר למשתכן: חלק מהדירות יימכרו במחירי שוק

נציין שהיום נערך בראשון לציון כנס קבלנים ויזמים המתייחס למכרז, בו גם התבשרו מגישי ההצעות הפוטנציאלים, כי על פי סיכום של משרד האוצר מול עיריית ראשון לציון, בשונה מכל מכרז "מחיר למשתכן" אחר, במכרז הנוכחי יוכלו הקבלנים למכור גם חלק מהדירות במחיר שוק.

על פי הסיכום שקיבל כאמור את הסכמת האוצר, לאחר זכיית הקבלנים או היזמים במכרז הם יוכלו לבקש הקלת שבס מהעירייה (הקלה במסגרתה ניתן לקבל תוספת של 20% במספר יחידות הדיור שניתן לשווק בפרויקט) ואת הדירות הנוספות שיקבלו הזוכים במכרז במסגרת ההקלה הם יוכלו למכור במחיר שוק, ולא במחיר מוזל לזכאים. מדובר בהבדל מהותי מכל המכרזים שפורסמו עד כה במסגרת מחיר למשתכן, ונכון להיום, מדובר במכרז היחיד שיכלול את השינוי האמור.

נציין כי מעבר לעובדה שתוספת יחידות הדיור תוכל לאפשר לקבלנים להגיש הצעות נמוכות יותר במכרז לדירות המוזלות, המשמעות תהיה גם שלקבלנים יהיה תמריץ להשקיע גם בבניין עצמו מעבר למפרט שנקבע מראש. הסיבה לכך היא שברגע שבבניין מסויים יצטרך הקבלן או היזם לשווק דירות במחיר שוק, כבר אין לו קהל שבוי של 100% דירות מחיר למשתכן, והוא יצטרך להשקיע יותר בשטחים הציבוריים וכד כדי למשוך את הקונים.

מעיריית ראשון לציון נמסר בהקשר זה כי בעירייה החליטו לדרוש את הסעיף האמור בעיקר על רקע חששות מסטנדרט בנייה נמוך וכעת לאחר שהאוצר הסכים למהלך, בעירייה מעריכים כי התחרות בשוק תוביל את היזמים לשדרג את איכות הבנייה וגם ליצור תמהיל דירות מגוון יותר.

ראש עיריית ראשון לציון, דב צור, אמר בהקשר זה כי: "אני מודה למשרד האוצר שנענה להצעתנו ואישר הוספת יחידות דיור בפרויקטים המתוכננים במסגרת התוכנית 'מחיר למשתכן'. אני משוכנע שהמהלך יתרום משמעותית להצלחת הפרויקט בראשון לציון, הן בהגדלת היצע הדירות, גיוון תמהיל הדירות וכמובן תמריץ לשיפור איכות הבנייה".