הרכבת הקלה: המתמודדות במכרז הקרונות יתבעו את נת"ע

נת"ע הודיעה כי החברה הסינית CNR היא שזכתה במכרז - אולם המתחרות האירופיות לא מתכוונות לוותר

עבודות להקמת הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
עבודות להקמת הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

המתמודדות האירופיות במכרז הקרונות של הרכבת הקלה מתכוננות לתביעה נגד נת"ע, לאור ההכרזה על החברה הסינית CNR כזוכה במכרז הענק - כך נודע ל"גלובס".

החברות טוענות כי דרישות המכרז הונמכו בכוונה כך שיתאימו למידותיה של הסינים, וכי נת"ע ניהלה את הליך המכרז בצורה לקויה.

המכרז הוא לאספקת 120 קרונות, ששווי כל אחד מהם נאמד ב-1.8 מיליון אירו, ובסך-הכול 216 מיליון אירו (כמיליארד שקל). המכרז פורסם כבר ביוני 2014 ונחשב לאחד המכרזים הגדולים בפרויקט הרכבת הקלה.

בינואר האחרון נפתחו המעטפות, ונת"ע עמדה להכריז על CNR כחברה הזוכה. על-פי הערכה, הסינים הגישו הצעה כספית שנמוכה ב-300 מיליון שקל משתי המתמודדות האירופיות במכרז - CAF הספרדית ואלסטום הצרפתית.

אלא שהחשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, ביקשה לדחות את ההכרזה ולמנות את רונן וולפמן, שכיהן בעבר כסגן הממונה על התקציבים באוצר, ואת רו"ח יצחק עזר, כדי לבחון אם המכרז נוהל בצורה תקינה.

בינתיים החליט גם מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, למנות את רו"ח אילן שגב לבחון את תקינות המכרז.

הדוחות של עבאדי ושל יוגב לא פורסמו, ואף שהשניים טרם הגישו את מסקנותיהם, למשרד התחבורה נמאס לחכות.

כפי שנחשף "גלובס" ביום חמישי, מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, שלח למנכ"ל נת"ע, יהודה בר-און, מכתב בו דורש ממנו להמשיך עם ההליך המכרזי כמתוכנן, ולמעשה להכריז על CNR בחברה הזוכה.

ל"גלובס" נודע כי שתי המתמודדות הנותרות במכרז מתכוננות לתבוע את נת"ע, זאת בטענה כי הוא "נתפר" למידותיה של הסינים. בין הדרישות שלטענתן נמוכות, ניתן למנות את הניסיון שנדרשו החברות להראות בייצור רכבות (30 קרונות בשנים האחרונות) ובתחזוקתן (50 קרונות ב-10 שנים, וגם הם לא בצי אחד).

עוד טוענות החברות כי ההליך המכרזי כולו נוהל בצורה לקויה. לטענתן, לא ייתכן כי המעטפת הכספיות נפתחות לפני 10 חודשים, וכי רק עכשיו מצהירה נת"ע על הזוכה. עוד הן טוענות כי ההודעה על הזוכה במכרז הענק ביום חמישי בערב, כאשר משרדי החברות האירופיות סגורים ביום ראשון, גם היא לא סבירה.

בנת"ע טוענים כי CNR נוחלת הצלחה בלמעלה מ-80 מדינות, וכי רק לאחרונה זכתה החברה לאספקת קרונות בבוסטון. עוד הם מציינים כי מזה חודשים שנת"ע ניצבת בפני לחצים אדירים לביטול ההחלטה להפריד בין מכרזי ייצור הקרונות, הקמת המערכות החשמליות והפעלת הרכבת הקלה.

"לחצים פסולים אלה מופעלים על-ידי גורמים עסקיים אשר אומרים בגלוי כי אין להם כל כדאיות כלכלית לגשת למכרז מפוצל אלא מעוניינים להיות החברה הבלעדית שתייצר, תפעיל ותתחזק את מערכת הסעת ההמונים, בדומה לאותו מודל שכשל והוביל לכך שבשנת 2010 מדינת ישראל נאלצה להלאים את הפרויקט", נמסר מהחברה.

במכתב ששלח לעבאדי מנהל אגיף בכיר רכבות באוצר, משה אמסלם, הוא טוען כי אין כל בעיה בדרישות הסף במכרז.

בתגובה להכרזה על CNR כעל החברה הזוכה, שלח היום (א') אורי יוגב מכתב נוקב לנת"ע ובו הוא דורש מענה לכמה שאלות, ביניהן מדוע לא התקיים בדירקטוריון החברה דיון עומק על מכרז הקרונות, מתי התכנסה ועדת המכרזים, האם תוכן מכתבו של יצחקי היה ידוע להם, ועוד.