ארגון פרקליטי המדינה יקיים מחר אסיפות חירום

זאת במחאה על המשך עבודת נציבות הביקורת על הפרקליטות בראשות השופטת הילה גרסטל

עורכי דין / צלם: יוסי זמיר
עורכי דין / צלם: יוסי זמיר

פרקליטי המדינה יקיימו אסיפות חירום במחאה על המשך עבודת נציבות הביקורת על הפרקליטות בראשות השופטת הילה גרסטל.

ארגון פרקליטי המדינה הודיע היום כי מחר (ג') יתקיימו אסיפות חירום בכל הפרקליטויות בארץ. מארגון הפרקליטים נמסר כי "אסיפות החירום מתקיימות נוכח ההכרעות המשפטיות שנציבת הביקורת ממשיכה לפרסם ללא הסמכה בדין ולמרות דוח אליעזר גולדברג, אשר קבע כי הנציבות פועלת במתכונת משובשת ובלתי ראויה". יצוין כי בשום מקום בדוח גולדברג לא נאמר כי הנציבות פועלת במתכונת משובשת או בלתי ראויה. 

כמו כן יידונו באסיפות טענות ארגון הפרקליטים, לפיהן "הנציבה חרגה מסמכויותיה, ובכוונתה לפרסם דוח שמציג תמונה מעוותת של הנציבות".

בארגון הפרקליטים ביקשו להדגיש כי "הכוונה בקיום האסיפות איננה לפגוע בציבור אלא להתכנס לצורך דיון בהמשך קיום המאבק הצודק לקיום מסקנות דוח גולדברג מהן מבקשת הנציבה להתעלם. לכן, פרקליטים שנקבעו להם דיונים בבתי המשפט שוחררו מהשתתפות בישיבות החירום". 

נזכיר כי הקרע בין הפרקליטים לבין נציבות הביקורת עליהם נמשך זמן רב, ובעטיו מינתה שרת המשפטים, איילת שקד, את מבקר המדינה לשעבר, אליעזר גולדברג, כדי שייבחן את המשך דרכה של הנציבות שפועלת מזה כשנה.

באוקטובר האחרון פרסם גולדברג דוח שכלל 4 המלצות עיקריות באשר להמשך דרכה של נציבות הביקורת על הפרקליטות.

ראשית, גולדברג קבע כי הנציבות צריכה לפעול בהתאם לחקיקה ראשית של הכנסת ולא, כפי שקורה כיום, רק לפי מסמך עקרונות שעליו חתמו שרת המשפטים לשעבר, ציפי לבני, והיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין. 

ההמלצה השנייה של גולדברג היא שהחקיקה החדשה תביא לפיצול הביקורת הנהוגה כיום. לדבריו, הביקורת המערכתית על עבודת הפרקליטות צריכה לעבור מידי הנציבות למבקר פנים שיהיה כפוף לצמרת הפרקליטות; ואילו הביקורת הפרטנית תישאר בידי הנציבות, אותה מגדיר גולדברג כנציב תלונות (אומבודסמן) חיצוני, בדומה לנציב התלונות על שופטים. 

שלישית, בניגוד לעמדת ארגון הפרקליטים ובהתאם לעמדתה של הנציבה גרסטל, גולדברג המליץ על המשך הביקורת הפרטנית על פרקליטים. עם זאת, הוא כתב כי זו צריכה להיות מרוסנת ומוגבלת. גולדברג התריע מפני יצירת מנגנון סנקציות משמעתי נוסף על עבודת הפרקליטים (בנוסף למנגנון הביקורת הקיים על עובדי מדינה), והציב שורה של חסמים לבירור התלונות שיוגשו נגדם. 

ההמלצה המרכזית האחרונה של גולדברג, שיישומה ברבות הימים עשוי להפוך אותה אפילו למרכזית מכולן, היא שנציב התלונות על פרקליטים יוכל לבקר גם את היועץ המשפטי לממשלה. זאת, בניגוד לעמדתו של היועמ"ש יהודה וינשטיין ובניגוד למצב הקיים כיום.