אור בקצה המנהרה

מחיר הגז הטבעי נמוג והולך לקראת נקודת תמיכה מעניינת

מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס
מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס

כאשר מצטופפים המפגינים נגד מתווה הגז הטבעי, אנו, בפינה הפיננסית שלנו, מתבוננים בערגה אחרי מהלך המחיר של המשאב הטבעי הזה. משאב טבע אדיר פוטנציאל, שנמצא במצב של קריסת מחירים ארוכת טווח. הבה נסקור כמה נקודות פונדמנטליות לפני שנגיע לדבר החשוב, והוא מבט טכני על מהלך תנועת המחיר של מה שכונה "הרזרבה הכלכלית של המדינה".

 

מחיר יורד אומר יותר היצע מביקוש, ואתם לא צריכים אותי כדי לדעת את זה. אבל מאיפה מגיע כל ההיצע הזה? אין זה סוד שבמסגרת זו כבר הבאתי הוכחות, כהנה וכהנה, למצב הקשה של הצמיחה הגלובלית, ואיך האטה זו נמצאת עכשיו לא רק אצל החלק המפותח של כדור הארץ אלא גם בחלק המתפתח, אשר ממנו היינו מקבלים כמה נקודות צמיחה חשובות ומאזנות.

יתר על כן, עקב הנפילה הקשה של מחיר הנפט, ועקב העובדה שמפיקות הנוזל השחור הן גם עיקר המפיקות של הגז המדובר, הגדלת הייצור של המשאב הנוזלי הביא להגדלה מיידית גם של המשאב השני. כל זה על מנת לכפר על אותה ירידת מחירים ועל מנת להגדיל הכנסות למילוי משימות חברתיות וכלכליות שהובטחו. וכמו בתנועה שמזינה את עצמה, כמויות גדולות של סחורה לתוך שוק רווי ביקוש הביאו לירידת מחיר עוד יותר אסרטיבית ומהירה.

אחרי חתימת ההסכם עם איראן, ועד מימושו המלא, התווסף אלמנט פסיכולוגי נוסף: צפי לעוד מצבור כמויות נכבדות של הסחורה מצד המדינה שאמורה לצאת ממצבה הביש. כל האנליסטים מדברים על תפוקה שלא תפחת מזו שבתקופה שלפני הסנקציות.

הדובדבן שעל הקצפת הוא כמובן עניין הגילויים. לא רק בים התיכון, אלא כמעט בכל חלק בעולם, על האדמה או בים. בכל מקום מתגלים מרבצים גז טבעי חדשים, וגדולים. כמו כן, האמריקאים הוכיחו שניתן להפוך חלק מן השדות שהיו קשים להפקה לכדאיים כלכלית, וזאת על ידי חידושים טכנולוגיים למכביר.

מכל אלו ניתן להבין כמה קשה למצוא מישהו חיובי לגבי המצרך האנרגטי הזה, ומה שקרה בשוק מעיד על הסנטימנט המפורש הזה. ועכשיו, הבה נסקור אותו טכנית, ונראה אם יש איזהו אור בקצה המנהרה עבור המוכרים:

משה-שלום-גז-01-12
 משה-שלום-גז-01-12

הגז היה פעם 6.45, אבל זה היה מזמן.

מאז, בתחילת 2014, ראינו את מה שספרי הלימוד של התורה הטכנית היו מכנים: קלאסיקה של תנועה מגמתית יורדת, המאופיינת בשיאים ושפלים יורדים. כל זה במהלך די יפה של גלים יורדים, אשר ניתן לזהות ארבעה מהם כגמורים, והחמישי בזמן ביצוע (מספרים כחולים).

מאז חציית הממוצע הנע 200 יום מטה, באמצע שנת 2014, המחיר מתמיד להיות מתחתיו, כיאה למה שראוי שיקרה במגמה מן הסוג הזה. כמו כן, ניתן לציין את התחדדות קצב הירידות, כאשר בנקודת הזמן המצוינת על ידי 1 סגול, קו המגמה המחבר את שיאי הנפילה הפך להיות הרבה יותר מהיר בתנועתו המתדרדרת.

כל זה לגבי השלילה שאחזה במחיר עד כה. למעשה, ישנה עוד נקודה מעניינית לגבי אותה נפילה: כאשר הגז הגיע לסביבות 2.17, הייתה תקווה לעצירה זמנית משמעותית. הרי שם, במקום הטכני החשוב הזה, עמדה רמת תמיכה היסטורית טובה למדיי, ואת קו המגמה המחבר את השפלים של הירידה האחרונה. אבל תקווה זו נגוזה במהירות. בשבוע שעבר ראינו את המחיר שובר בהתלהבות את אותה רמת תמיכה, כפי ש-2 סגול מראה היטב.

עד כאן נקודות השלילה, באמת. ומאיפה מגיע אותו אור, בקצה אותה מנהרה, אשר ציינתי לעיל? מן האלמנטים הטכניים הבאים:

  • אזור 1.90 היא באמת תמיכת בטון חשובה מעין כמוה, כפי שהתחתית של סוף 2012 מראה לנו.
  • אינדיקאטור זרימת ההון, ב-3 סגול, מראה על כניסה (!!) של כסף במהלך היורד האחרון. זה המוביל להגעה לאותה תמיכה סביב 1.90.
  • כמו שציינתי לעיל, גל 5 אמור לעמוד לפני סיום בקרוב. האם 1.90 הוא לא מקום מתאים לו לעשות זאת, כמו כל אזור חשוב אחר?
  • ולבסוף, ב-4 סגול, אנו רואים הכנה יפה, ואפילו יורשה לי לומר קלאסית, של סטייה חיובית בין המומנטום והמחיר. הכנה, כי עדיין אין לנו את השפל האחרון, אבל יש אצלי ספק קטן שאכן נראה את האישור לאותה סטייה (אלפיסה וקו אופקי סגולים).

מכל הנאמר לעיל נסכם ונאמר שהיעד הברור לתנועה הקרובה של הגז הוא סביב 1.90, דהיינו עוד ירידה קטנה נוספת. אבל, במידה ומה שסביר שיקרה אכן יתרחש, יש מספיק גורמים הטוענים ששם תיווצר תחתית משמעותית להתייצבות, ואולי היפוך כיוון מניב למדיי.

 

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.