גלנט: לפסול ממכרזים החברה שהציעה דיור ללא מזרחים

שר הבינוי והשיכון פנה ליועמ"ש בדרישה לפסול את "באמונה" מהמכרז הממשלתי "כרמי גת" בקריית גת, וכן ממכרזי מדינה נוספים ■ "שימוש בפרסומים סרי-טעם, בעלי אופי גזעני, הינו דבר מגונה, תמיד, ומגונה במיוחד שעה שמדובר על זוכה במכרז שעניינו קרקע מדינה"

יואב גלנט, שר הבינוי והשיכון / צילום: ארן דולב
יואב גלנט, שר הבינוי והשיכון / צילום: ארן דולב

שר השיכון והבינוי יואב גלנט פנה ליועמ"ש יהודה וינשטיין בדרישה לפסול ממכרזי מדינה את חברת הנדל"ן למגזר הדתי "באמונה", שהציעה אתמול בסרטון פרסומת גזעני במיוחד מגורים ללא שכנים מזרחים בפרויקט כרמי גת בקריית גת.

גלנט כתב מכתב ליועמ"ש בדרישה לבחון בהקדם האפשרי את כל דרכי הפעולה החוקיות העומדות לרשות משרד הבינוי והשיכון לפסילת זכייתן של קבוצות מפלות כ"באמונה", במכרזים על קרקעות מדינה. "שימוש בפרסומים סרי-טעם, בעלי אופי גזעני, הינו דבר מגונה, תמיד, ואולם אני סבור כי הוא מגונה במיוחד שעה שמדובר על זוכה במכרז שעניינו קרקע מדינה. על המדינה לאפשר מתן זכות בנייה בקרקעותיה, שהינן משאב יקר ומוגבל, אך ורק לגורמים המחויבים לשמירה קפדנית על זכויות היסוד להן מחויבת המדינה".

גלנט כתב בפנייתו, כי הקבוצה שזכתה בקרקע במתחמי כרמי גת בקריית גת, במכרז של רשות מקרקעי ישראל, נוקטת בשיטות שיווק המאופיינות באפליה בוטה, וכוללות פרסומים הפוגעים ברגשות קהלים רחבים בציבור הישראלי. "הקבוצה השתמשה במוטיבים גזעניים. דומה, כי מטרתה של קבוצה זו להביא להדרה מכוונת של קבוצות אוכלוסייה רחבות, באופן שירחיק אותן מרכישת דירה במקום".

גלנט הדגיש: "אני סבור, כי על המדינה לאפשר מתן זכות בנייה בקרקעותיה, שהינן משאב יקר ומוגבל, אך ורק לגורמים המחויבים לשמירה קפדנית על הנורמות הציבוריות המקובלות, ובמיוחד על זכויות היסוד להן מחויבת המדינה. אין מקום לספק, כי הראשונה במעלה בהקשר זה היא הזכות לשוויון, וההימנעות מאפליה".

גלנט כתב ליועמ"ש: "אודה לך אם תואיל לפעול בדחיפות, ולבחון את הדרכים החוקיות לפסילת זכייתן של קבוצות הנוקטות באמצעים אלה במכרזים על קרקעות המדינה, וזאת הן במקרה הספציפי שהובא בפני, והן כמדיניות רוחבית-עקרונית בכלל מכרזי הקרקע של המדינה, מכאן ואילך. אציין, כי אני רואה חשיבות עליונה לפעולה מהירה בעניין זה, באופן שיבהיר את נחישות המערכת הממשלתית בעניין, ואת מחויבותה לנקוט בכל האמצעים הנדרשים על מנת למנוע תופעות מעין אלה".

המנכ"ל ניסה למזער נזקים

פרט לגלנט, עלו קולות רבים אחרים להחרים את החברה ולהוציא אותה אף מהמכרז בקריית גת. אתמול מנכ"ל החברה ישראל זעירא ניסה למזער נזקים בסדרת ריאיונות לערוצי התקשורת, שבהם הוא התנצל על הפרסומת הגזענית שעשתה רעש רב, כשהציגה "פנטזיה" של דתיים למגורים בשכונה נקייה ממזרחים חילוניים.

"זו הבדיחה הכי גרועה שאי-פעם נשמעה פה", אמר זעירא. "זה לא תהליך של 3 חודשים, זה הופק במהירות. אני כמובן אחראי על כל התקלה הזו, וזה לא משנה מי חברת ההפקה. בסופו של דבר הבדיחה הזו לא מצחיקה. זה סרטון שהיה אמור לעודד מגורים בשכונה הומוגנית, ואנו מתנצלים ומודים בטעות על מה שקרה - לא רק כי פגענו, אלא כי זה נוגד את הערכים שאנחנו מאמינים בהם". לדבריו, "מתוכננים סרטונים נוספים שאמורים להיות משוחררים בהדרגה, ואנחנו כמובן נעשה חוויה מתקנת לצופים שלנו".

בראיון נוסף הוא נשאל איך קרה שהסרטון הופץ והאם ראה אותו קודם ואמר: "ראיתי. הדוברת שלנו בדיוק בחופשת לידה, מחר ברית המילה של הבן שלה ולכן קרה מה שקרה". לשאלה אם זה הצחיק אותו, השיב אחרי ההתנצלות: "כן, קצת".

כזכור, בפרסומת ששחררה חברת הבנייה "באמונה", העוסקת בבניית פרויקטים למגורים במגזר הדתי, הוצעה שכונת מגורים בקריית גת לאשכנזים בלבד, קרי ללא שכנים מזרחים. בפרסומת נראית משפחה דתית שרה שיר חנוכה, ולפתע שכנים מזרחים מפריעים ומתפרעים בדירת השכנים. בסוף הפרסומת נשמע קריין האומר: "גם אתם חולמים על בית משלכם? רוצים שכנים כלבבכם? לסרוגים יש בית חדש - הצטרפו היום לקהילת כרמי גת".

נוכח הזעם הציבורי שעוררה הפרסומת, החברה החליטה להוריד את הפרסומת וכתבה בדף הפייסבוק שלה את התגובה הבאה: "החברה הורידה את הסרטון ההומוריסטי כדי לא לפגוע ברגשותיהם של אלה שנפגעו ממנו. נמשיך להקים שכונות איכותיות לציבור הדתי בכרמי גת ובמקומות נוספים בכל רחבי הארץ. מאחלים לכולם חג חנוכה שמח!".