"ידיעות" משיק אפליקציה שתספק תרגום דיגיטלי לעיתון

האפליקציה תורכב משני חלקים, כשהראשון הוא פיד חינמי שיכלול בין 10-20 אייטמים מהעיתון המודפס, והשני - חלק בתשלום ■ ניתוח מיוחד של האסטרטגיה התקשורתית של קבוצת "ידיעות אחרונות"

האפליקציה של ynet
האפליקציה של ynet

ערב האיחוד המערכתי והמבני של זרועותיה השונות תחת מבנה אחד בראשון-לציון, משיקה קבוצת "ידיעות אחרונות" אפליקציה חדשה לסמארטפונים שלמעשה נותנת תרגום דיגיטלי לעיתון המודפס.

בעוד שנדמה היה כי הדרך מובילה למיזוג של מערכת אתר ynet עם זו של מותג הפרינט "ידיעות אחרונות", מוכיחה השקת האפליקציה החדשה כי תפיסת העולם לפיה ימשיכו שתי המערכות להתקיים האחת במקביל לשנייה, ואולי אף בתחרות זו לזו, עדיין תופסת מקום מרכזי באסטרטגיה של קבוצת התקשורת הגדולה בישראל.

במייל ששלח אתמול (ב') מנכ"ל אתר ynet, אבי בן-טל, שריכז את הפרויקט מתוקף הובלתו את "ידיעות טכנולוגיות", הוצג לעובדי הקבוצה הרעיון שעומד מאחורי האפליקציה החדשה.

בבסיס האפליקציה ניצבת השמירה על הרעיון לפיו החומר שנמצא בעיתון "ידיעות אחרונות" הוא כזה שיש לשלם עליו, והוא לא מוצע בחינם. כך שבעוד שהורדת האפליקציה היא בחינם - על עיקר התוכן שבה יש לשלם באמצעות דמי מנוי חודשיים, פחותים מאלה שמשלמים המנויים על העיתון המודפס. זהו למעשה הניסוי הראשון של הקבוצה בחומת תשלום.

היישומון יורכב למעשה משני חלקים, כשהראשון הוא פיד חינמי שיכלול בין 10-20 אייטמים מהעיתון המודפס, על-פי בחירת העורכים בהובלתו של העורך הראשי של העיתון רון ירון, שגם היה שותף לפיתוח הפלטפורמה החדשה, והוביל את תפיסת התוכן בה.

בהמשך יהיה בה אזור מיוחד - חינם למנויים, אך ככל הנראה בחודשים הראשונים להשקה בעלות של 6.90 שקלים לשבוע - אשר יציג את העיתון כולו בגרסת PDF לדפדוף. לחיצה על כל ידיעה תפתח עמוד אינטרנטי, אותו אפשר לסמן, לשלוח ולחלוק ברשתות החברתיות כמו פייסבוק וטוויטר. כתבה שיחלקו אותה, תהיה פתוחה וחינמית.

"מדובר באפליקציה חדשנית ביותר המביאה לראשונה את עולם הפרינט של ידיעות אחרונות לעולם הדיגיטל, ומשלבת בין הפלטפורמות באופן מיטבי ואינטראקטיבי", כתב בן-טל לעובדים.

השקעה של מאות אלפי דולרים

כבר שנים מנסים לפתח בקבוצה מענה דיגיטלי לשינויים התוקפים את הפרינט. לפני חצי שנה התחילה העבודה האינטנסיבית על האפליקציה המדוברת, ועלות פיתוחה מוערכת במאות אלפי דולרים. הרעיון הוא לא להחליף את השימוש באפליקציית ynet, שתמשיך להיות חינמית ולשמור על ערכה, אלא שזו אמורה להעביר את תחושת העיתון המודפס לקוראים בסמארטפון.

כבר לפני 20 שנה, עם הקמת ynet, הרעיון היה ליצור שני מותגים שונים שלא יגנבו אחד לשני קהל. זאת בניגוד למגמות ששלטו בעולם כולו, ושולטות עדיין, לפיהן עיתוני פרינט שפיתחו מותג דיגיטל שמרו על אותו שם, ובכך יצרו חינוך לחינמיות בקרב הצרכנים, בו התעשייה מנסה להילחם גם היום.

בעבור "ידיעות אחרונות", המהלך הוכיח את עצמו. יש האומרים כי ללא המשבר הכלכלי שתקף את החברה, בעיקר עם כניסת "ישראל היום" לשוק ושינוי הכללים שהביא עמו, לא הייתה מבצעת הקבוצה את האיחוד ההיסטורי המדובר בינואר הקרוב, אשר במסגרתו יבוטלו תפקידים עיתונאיים כפולים כמו למשל הכפפת מערכת ynet כלכלה למוסף "ממון", ועיתונאי פרינט אחרים יכתבו גם לאתר.

השקת האפליקציה החדשה מבהירה, עם זאת, כי המערכות יישארו נפרדות, ולא צפוי מיזוג מותגי ביניהן.

בעיתון המודפס הוטרדו לאורך שנים מאי-היכולת להגיע לתכניו ברשת. במידה רבה טוריו של נחום ברנע או החשיפות של סימה קדמון לא קיבלו חיים ארכיוניים דיגיטיליים. האפליקציה החדשה תאפשר זאת.

ב"ידיעות אחרונות" ראו לאן הולך העולם, ואת החוזק של הסמארטפונים שמשקפים את המדיה הדיגיטלית הצומחת, ובמיוחד את המשמעות של אופן הקריאה הזה לדור הצעיר של הקוראים שמכירים פחות ופחות את הנייר.

כמו כן, התחדדה ההבנה כי עתיד עיתונות הפרינט אינו באייפד. רק לפני חודשיים סגרה הקבוצה את אפליקציית האייפד שלה שניסתה לתת תרגום מחדש לחוויית הקריאה. האמצעי הזה - שלישי לאתר ולפרינט - לא עבד. קל יותר לתת לקוראים חוויה המזכירה את חוויית הפרינט, בסמארטפון.

לא הוצבו יעדים לאפליקציה

ב"ידיעות אחרונות" לא מתכננים להרוויח כסף מהאפליקציה, בטח שלא בשלב הראשוני, ולא הציבו לה יעדים. המטרה העיקרית שלה היא קידומית, להטמעת המותג המוכר והמשפיע, "ידיעות אחרונות". הגדלת החשיפה אליו באופן שבו אנשים צורכים היום בעיקר את התוכן שלהם ויצרכו יותר ויותר בעתיד - הסמארטפונים. כלומר, להרחיב את קהל הקוראים.

אך אפשר להגיד כי מעל לכל, הרעיון פה הוא לחנך את הקהל שעל תוכן אפשר גם לשלם, למרות התפיסה המזיקה כלכלית שהשתרשה בשל אתרי האינטרנט, לפיה תוכן הוא חינמי.

אם המחשבה לאורך השנים הייתה שיום יבוא והעיתון יתמזג אל תוך ynet, כזרוע הדיגיטלית - מוכיחה האפליקציה הזו כי השאיפה בדיוק הפוכה, וכי הקרקע עליה מקווים שהקבוצה תמשיך להתקיים היא עדיין המותג המודפס, או לפחות הגרסה הדיגיטלית שלו.