עשרות אמנים מתאגדים משפטית נגד שרת התרבות מירי רגב

גל"צ: האמנים תיארו את רגב כבהמה, היא כינתה אותם "קפוצי תחת" - ועכשיו הם שכרו עו"ד כדי להיאבק משפטית בשרה ובמדיניותה ■ בין האמנים: השחקנים דורון תבורי ועודד קוטלר, הרקדן והכוריאוגרף אוהד נהרין ועוד

מירי רגב / צלם: איציק בירן
מירי רגב / צלם: איציק בירן

האמנים נגד שרת התרבות: הרבה איבה זרמה בין מירי רגב לבין האנשים איתם היא אמורה לעבוד, האמנים. הם תיארו אותה כבהמה, היא כינתה אותם "קפוצי תחת". אבל גם אחרי שהרוחות נרגעו למראית-עין, האמנים לא שכחו את שלילת התמיכה לתיאטרון אל-מידאן, את ההתערבות בגלגלצ ואת קריטריוני התמיכה.

לפי דיווח היום (ד') בגלי צה"ל, עשרות אמנים מתאגדים כעת כדי לפעול משפטית נגד שרת התרבות. כבר אז בחודשי הקיץ החלה להתארגן בחשאי ומתחת לפני השטח קבוצת מחאה של אמנים מוכרים, אשר החלה לפעול במטרה להיאבק משפטית נגד השרה ומדיניותה.

שחקן התיאטרון דורון תבורי הוא אחד ממקימי התארגנות. "ברגע שהאירועים התחילו להתגלגל, ברגע שנשמעו כל יריות הפתיחה לקרבות המילוליים הללו מעל גבי עיתונים, אנחנו הבנו שהדבר הכי יעיל שאפשר לעשות זה לשכור עורך דין", אמר תבורי.

מלבד תבורי, כ-50 אמנים נוספים לוקחים חלק בקבוצה, ביניהם השחקן עודד קוטלר, שהתבטא כבר בעבר כנגד השרה, הרקדן והכוריאוגרף אוהד נהרין, והסופר והמתרגם שמעון בוזגלו.

 

הקבוצה שכרה את שירותיו של עו"ד יונתן ברמן, שנקט במהלך החודשים האחרונים מספר צעדים משפטיים, ביניהם שליחת מכתבים בעניין ההגבלות שהשרה מנסה להחיל על האמנים, והכנת חומרים לקראת אפשרות של פנייה לבג"ץ.

"במסגרת הפעילות שלנו נעשו מספר פניות בשם מספר גדול מאוד של יוצרים ואמנים אל שרת התרבות", סיפר עו"ד ברמן. "המטרה של הליווי המשפטי היא קודם כל טיפול בסוגיות עקרוניות, התבטאויות שרת התרבות ביחס לכוונה לשלול תקציבים מגופים מטעמים פוליטיים".

אל קבוצת האמנים המוכרים מצטרפת קבוצה נוספת של עשרות אמנים מתחום האמנות הפלסטית, וגם בכוונתם לפעול כנגד השרה באמצעים דומים.

נראה כי הצעד החריג של האמנים נבע מתחושות קשות שלהם. תבורי הוסיף על המהלך: "מירי רגב מכירה בערכה של התרבות, כמו שבהרבה משטרים הכירו בערכה של התרבות - כשופר תעמולתי. רעיון של שכירת עורך דין בא כדי לקבל עזרה ראשונה נפשית משפטית; אתה מרגיש מאויים? יש לך למי לפנות. לכל מי שמגיע מעולם האמנות ומרגיש שהוא באיזשהי התלבטות, הוא יכול להרים טלפון ולברר את זה".

ממשרד התרבות נמסר: "משרד התרבות והספורט פועל על-פי חוק, ולכן אנו ממליצים לאותם אמנים להשקיע כספם ומרצם ביצירה, ולא במחזה אבסורד בתקשורת בכיכובם של עורכי דין ויח"צנים".