גבאי על מתווה הגז: "דברים לא מאוזנים מתפרקים מהר"

(עדכון) - השר גבאי בדיון על מתווה הגז: "האיסור שהוטל עליי להביע את דעתי נגד המתווה הוא אנטי-דמוקרטי" ■ ראש המועצה הלאומית לביטחון: "המזרח התיכון מתפרק, איראן תהפוך לשחקנית גז משמעותית ולחיזבאללה יש אמל"ח שיכול לפגוע באסדת גז"

אבי גבאי/ צילום: דוברות הכנסת
אבי גבאי/ צילום: דוברות הכנסת

ועדת הכלכלה ממשיכה הבוקר (ד') בדיוני מתווה הגז הטבעי והיום הגיע לוועדה השר להגנת הסביבה אבי גבאי, שמתנגד למתווה אך נאסר עליו ע"י היועמ"ש להביע התנגדות בניגוד לעמדת הממשלה. גבאי הוא השר היחיד שהתנגד למתווה הגז בהצבעה שקיימה הממשלה.

בחוות-דעת שהועברה לשר מעוזר היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אסף הראל, נכתב כי "על פי המצב המשפטי הקיים, שר נדרש לתמוך בהחלטות הממשלה ולא להתנגד לה - בין בצורה ישירה ובין אם עקיפה. על פי תקנון הממשלה בהנחיות היועמ"ש חובתו האתית של השר היא לא לחלוק על עמדת הממשלה בדיונים בכנסת. על רקע האמור, נראה כי משהתייצב שר לדיון לפני ועדה של הכנסת אליה זומן, אין הוא רשאי בעת הופעתו בפני הוועדה לחלוק על עמדת הממשלה שנקבעה בנושא העומד לדיון בוועדה, תוך הצגת עמדה נוגדת ושיש בדבר משום הפרה של עקרון האחריות המשותפת".

גבאי אמר בתחילת הדיון כי "בתחום הגנת הסביבה שעליו אני מופקד יש כמה תחומים אבל בעיני הכי חשוב זה זיהום אוויר; זה לא עניין של איכות חיים זה עניין של חיים. הגז הטבעי יכול לצמצם זיהום אוויר ביותר מ-99%. אני לא שר התיירות, עבורי גז טבעי הוא מרכזי וקריטי ביכולת של המשרד שלי לקיים את היכולת שלו לטובת הציבור. הוזמנתי לוועדה ולא עלה בדעתי לסרב, בדמוקרטיה כשרשות המבצעת נקראת לתת דין וחשבון לרשות המחוקקת היא מגיעה. לשמחתי גם היועמ"ש לממשלה חושב שחובתי להגיע, אם כי הוסיף כללים מה מותר לי לומר ומה לא, אגב כללים שלא עובר יום שהם לא מופרים ואני קורא לתקן אותם. אני אצמד להחניות היועמ"ש לממשלה.

 

חברת החשמל עדיין מתעדפת פחם על גז טבעי משיקולי עלות; מחירו של הגז הטבעי נשאר במקומו והתעשייה משתמשת במזוט. כולנו רואים את מנכ"ל פניציה מספר איך הגז הטבעי הציל אותו וכולו אמת- מאז מחירי מזוט צנחו ומחיר גז טבעי עלה והסיפור הזה לא רלוונטי. היום שבאים למפעלים בחיפה הם אומרים לא רק שיש בירוקרטיה זה גם לא כדאי כלכלית. תחבורה עדיין לא עברה לגז. מחיר הגז הוא מונע שימוש ומקשה על מעבר של מפעלים ותחבורה לגז. אני השר היחידי שהתנגד למתווה, אבל גם זה שעושה הכל להגביר שימוש בגז".

בשלב זה ח"כ דוד ביטן (הליכוד) הפריע לגבאי והוצא מהדיון. גבאי המשיך: "זה לא נושא אישי שלי ולא נושא פוליטי, זה נושא מקצועי באחריות המשרד. במשרד קיים ידע רב בנושא. אני לגמרי מסכים עם הגישה לריכוז רגולטורים לטיפול בנושא, למרות שהמשרד שלי לא שותף, אבל אני לא מאמין במו"מ. המדינה היא ריבון והיא צריכה להוביל את הנושא.

"זה הישג שליכט אמר שהיציבות לא חלה על חקיקה סביבתית. הכנו מתווה חלופי שהצגתי לרה"מ, שהיה לדעתי פותר את הבעיות. לצערי הרכבת כבר יצאה ונאמר לי שזה מאוחר מדי. יצאתי מודאג מהדיון על המתווה ולכן הצבעתי נגד, אבל זו החלטת ממשלה ואני מחויב לה. מאז אנחנו מסייעים בטיפול בבעיות בירוקרטיות ומסייעים למשרדים אחרים בנושא של התייעלות אנרגטית ושימוש באנרגיות מתחדשות, קידום תחבורה כבדה על גז וחשמל. נושא הסביבה הימית מצריכים חקיקה של שינוי מהיסוד. לסיכום אני מאמין גדול באיזונים, וכשדברים לא מאוזנים יוצאים לדרך הם מתפרקים מהר מאוד".

"זה הזוי - מדינה עם כמויות גז עצומות משתמשת בפחם מזהם"

ח"כ שלי יחימוביץ' שאלה את גבאי אם נראה לו סביר כי חברת החשמל שורפת פחם לאור המחירים הגבוהים של הגז הטבעי. גבאי השיב כי "לגבי הפחם התייחסתי אנחנו חושבים שצריך להשתמש במינימום הנחוץ לפחם. אי אפשר לעבור רק לגז כל עוד יש צינור אחד אבל אפשר ליצור מצב שחח"י תשתמש במינימום הנדרש לפחם והתחנות יזהמו כמה שפחות. נפעיל סמכויות כמה שאפשר לצמצם שימוש בפחם. אין ספק שיש פה מצב הזוי שמדינה עם כמויות גז עצומות משתמשת בפחם מזהם. 

"באתי מענף התקשורת והתחרות החלה בשנות ה-90 ויש הרבה מאוד אנשים שמבינים בזה, כך שמי שרוצה לדעת מה לעשות יכול להתייעץ עם הרבה מאוד אנשים. בנושא הגז כנראה בגלל שזו תעשייה צעירה התחושה שאני שומע את מה שחברות הגז אמרו בפורומים אחרים וממש לא הרגשתי בנוח עם המידע שמסתובב".

ביטן: גבאי משתף פעולה עם האופוזיציה

אחרי שהוצא מהדיון, תקף ביטן תקף את גבאי וטען כי הוא "משתף פעולה עם האופוזיציה שהפכה ביוזמת יו"ר הוועדה איתן כבל ושלי יחימוביץ' לבית דין שדה משיקולים פוליטיים צרים וכעת גם נוקטים בסתימת פיות של נציגי הקואליציה בוועדה שכללה". 

עוד הוסיף ביטן כי "הורחקתי מהדיון תוך 20 שניות, למרות שהם יודעים שאני הטוען המרכזי בוועדה. מדובר בהתעלמות מחובתם הציבורית והאזרחית למנוע נזקים כלכליים כבירים למדינת ישראל ומאזרחי ישראל".

ח"כ מיקי זוהר שאל את השר האם למרות התרומה של המתווה ליחסי החוץ והביטחון של ישראל, הוא מתנגד לו. גבאי השיב כי בתור השר להגנת הסביבה הוא לא עוסק בנושא ביטחון ומדיניות: "כל השיקולים האלה עלו בישיבת הממשלה ואחרי ששמעתי הכל הצבעתי נגד. דעתי לא השתנתה".

"לחיזבאללה יש אמל"ח שיכול לפגוע באסדה"

ראש המועצה הלאומית לביטחון לאומי (מל"ל), יוסי כהן, ניסה לשכנע את חברי הוועדה כי קיימת הצדקה מדינות בטחונית לאשר את סעיף 52 לחוק ההגבלים. לטענתו, "כדי להבין את המזרח התיכון צריך לעלות לגובה אסטרטגי. ב-5 השנים שחלפו המזרח התיכון התפרק. מדינות שלמות שהיו קיימות אינן עוד;סוריה איננה מדינה;עיראק היא בסימן שאלה;מצרים בעת הנוכחית היא יציבה, אך ירדן מתמודדת עם אתגר בלתי רגיל".

לטענתו, ישראל חייבת לוודא כי היא מחזקת את היחסים הבילטרליים עם המדינות השכנות "ויפה שעה אחת קודם". לטענתו, כל אותן מדינות בתוספת מדינות באירופה "מחזרות אחרי מאגרי הגז של ישראל. עכשיו זה חלון ההזדמנויות".

מכאן עבר כהן לדבר על האיום האיראני. לטענתו, איראן מחזיקה בתגליות גז עולמיות גדולות. "כשייחתם הסכם הגרעין מול איראן, היא תהפוך לשחקנית גז מאד מאד משמעותית. מדינות שנמנעו ממגע עם איראן, רצות עכשיו לאיראן".

עוד הוא הוסיף, כי על פי הערכת מצב בטחונית על שטח המים הכלכליים של ישראל "קיימת בזירה שלנו אמל"ח מספיק טוב שיכול לפגוע בכל אסדה נתונה על ידי אויבים. אויבינו בזירה מתרבים בזכותה של איראן וסוריה. מדינת ישראל כבר נערכת לדבר הזה. אנחנו מעריכים שהעובדה שאנו מחזיקים רק צינור גז אחד, וכניסה יבשתית אחת מהמתקן היחידי שלנו - לא נותנת לנו את היכולת הנדרשת לביסוס הביטחון הנדרש".

לטענת כהן, ההצדקה לייצוא גז מתמר עוד לפני שלווייתן מחובר לחוף, לא השתנתה עקב תגלית הגז Zohr במצרים "במהלך התקופה האחרונה נכתבו 2 חוות דעת. אחת לפני הגילוי והשניה אחרי הגילוי. אנחנו לא מוצאים שוני גדול בין שתי חוות הדעת".