פיתוח ישראלי: הסוף להודעת "המוצר המבוקש אינו נמצא"

הסטארט-אפ Cymbio רוצה להביא את מהפכת המלצות התוכן לעולם המסחר המקוון

מור לביא ורועי אבידור / צילום:תמר מצפי
מור לביא ורועי אבידור / צילום:תמר מצפי

בשנים האחרונות רווחת באתרי התוכן בישראל ובעולם שורת המלצות התוכן, שמופיעה לרוב בסופה של הכתבה שהגולשים קוראים. לאחר שסיימו לקרוא, הגולשים מקבלים המלצות למספר כתבות ופריטי תוכן נוספים - חלקם בתוך האתר וחלקם באתרים חיצוניים. שתי חברות ישראליות, אאוטבריין וטאבולה, שהמציאו את הקטגוריה הזו, מובילות כיום את השוק העולמי עם דריסת רגל באתרי התוכן הגדולים ביותר בעולם.

עכשיו, הסטארט-אפ הישראלי החדש Cymbio רוצה להביא את המהפכה הזו גם לעולם המסחר המקוון. מאחורי המיזם עומדים שניים: מור לביא, לשעבר מנהל Vigo, חברה-בת של קבוצת יפעת, שאחראית על ניטור השיח ברשתות החברתיות; ורועי אבידור, שהיה יועץ מקצועי לשר התמ"ת לשעבר פואד בן אליעזר, ומנהל רשת הביגוד וההנעלה Original's ישראל בחמש השנים האחרונות.

"הרעיון שלנו דומה מאוד למה שאאוטבריין וטאבולה עשו בעולם התוכן, ואנחנו עושים את זה דווקא בעמוד תוצאות החיפוש של אתרי מסחר מקוון", אומר לביא, "אנחנו רוצים למנוע מצב שבו גולש ייכנס לאתר, יחפש מוצר כלשהו ויקבל הודעה שלא נמצאו תוצאות. לכן, אנחנו עובדים מול רשת של אתרי מסחר כדי לוודא שזה לא יקרה".

לדברי לביא, המערכת של Cymbio, בדומה לאאוטבריין וטאבולה, יודעת להפנות את הגולש לתוצאות נוספות באותו אתר או באתר חיצוני. "אם לאתר מסוים אין את המוצר שחיפשת, אנחנו נציג לו מספר המלצות - כמה מהם יפנו למוצרים אחרים שיש לאותו אתר להציע לגולש, והמלצות אחרות יפנו אותו לרכוש את המוצר המבוקש באתר חיצוני שעובד מולנו", הוא אומר.

"אם גולש מחפש נעלי נייקי אבל יש רק אדידס, אז המערכת שלנו תציג לו את הנעליים של אדידס שנמכרות באתר, לצד הפניה לנעל נייקי באתר חיצוני שעובד איתנו", מסביר אבידור. לדברי השניים, 10% מהגולשים באתרי מסחר כיום לא מוצאים באתר שבו הם גולשים אף תוצאה - וזהו קהל היעד של Cymbio.

"העובדה שאנחנו מתממשקים עם החיפוש, עוזרת לנו לדעת מה אנשים מחפשים ומה הם לא מוצאים. באופן זה, אנחנו יכולים לדעת מה טרנדי עכשיו בקרב הגולשים", מסביר לביא. "החוזק שלנו הוא בדאטה, כי אנחנו יודעים מה אנשים מחפשים בתוך האתרים. אלה דברים שאין לגוגל, למשל, יכולת לדעת, אלא אם מדובר במנועי חיפוש פנימיים שמבוססים על גוגל".

"לא משנה מה תחפש - תמצא"

המודל של Cymbio עובד במודל של שותפים (Affiliate), כך שאתר סחר חיצוני שזוכה להפניה מאתר מסוים ישלם ל-Cymbio בתמורה להפניית הגולש, וסכום זה יתחלק בין החברה לבין האתר המפנה. המערכת מאפשרת, אגב, לחסום הפניה לחנויות מתחרות - בדומה לאאוטבריין וטאבולה, שמאפשרות לחסום העברת גולש מאתר תוכן אחד למתחרהו.

ב-Cymbio מאנדקסים כבר למעלה מחצי מיליון מוצרים ומאות חנויות, וההתמקדות היא דווקא באתרי סחר קטנים. לדברי אבידור, "שחקנים קטנים לא יכולים להתחרות בגדולים, אז הם חולקים את הטראפיק אחד עם השני. בדיוק כמו שבעולם האמיתי - אם בחנות שלי אין מוצר שהלקוח מחפש, אני אפנה אותו לחנות אחרת בסביבה. במקרה שלנו, אנחנו גם מתגמלים כספית את המוכר שמפנה לחנות מקוונת אחרת". לביא מוסיף: "עד שיהיו מספיק אתרים ברשת שלנו, אנחנו משתמשים בהפניות חיצוניות למוצרים באמזון ואיביי כרשת ביטחון".

לביא מסביר את היתרונות שמקנה Cymbio. "מהצד של הלקוח, כשהוא נכנס לחנות שעובדת איתנו, הוא מקבל חוויית קנייה של מדף אינסופי. כי לא משנה מה תחפש בחנות - תמצא. מהצד של האתר, הוא יכול לעשות שימור לקוחות, כי הוא מציג מוצרים רלוונטיים מהחנות שלו. הוא גם יכול לייצר טראפיק איכותי מאוד דרכנו, מאתרים אחרים, של כאלו שחיפשו מוצרים שלו ולא מצאו".

Cymbio

שנת הקמה: 2015

מייסדים: מור לביא ורועי אבידור

תחום פעילות: מנוע המלצות לגולשים באתרי קניות באינטרנט

היקף גיוס: מאות אלפי דולרים

משקיעים: פרטיים

מספר עובדים: 5

מודל עסקי: חלוקת רווחים מול האתר המפנה מהאתר שמקבל את הגולש המועבר

משמעות השם: קיצור של המילה "סימביוזה" - האות S הוחלפה ב-C, בגלל ההקשר ל-Commerce (מסחר מקוון)