הדקה ה-90 הציעה פשרה בייצוגית - היועמ"ש התנגד

חברת הדקה ה-90 נתבעה על כך שהטיסות לספרד בוצעו באמצעות חברת לואו קוסט, ולא בחברת איבריה כמובטח

יהודה וינשטיין / צילום: איל יצהר
יהודה וינשטיין / צילום: איל יצהר

התערבות נוספת של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לטובת הצרכנים בהסדר משפטי: הפעם בדמות התנגדות להסדר הפשרה שהוגש לאישורו של בית המשפט המחוזי בתל-אביב במסגרת תובענה ייצוגית שהוגשה נגד חברת הדקה ה-90 - בטענה כי הפיצוי אינו פרופורציונלי לנזק, וכי הפגיעה בהצגת המידע לצרכן עדיין קיימת באתר.

התובענה הוגשה בטענה כי חברת הדקה ה-90 מפרה את חובותיה כלפי לקוחותיה ומטעה אותם בכך שאינה מגלה מידע מהותי, לכאורה, בנוגע לטיסות לספרד של חברת התעופה איבריה המופעלות בפועל על-ידי חברת הלואו קוסט Vueling Airlinens, ואינן כוללות שירותים נלווים לטיסה כגון: מטען, ארוחות, שתייה, בידור וכו', אלא בתשלום נפרד.

החברה עצמה ויתרה על הגשת תגובה מטעמה, ותחת זאת הגיעו הצדדים להסכם הפשרה, אשר במסגרתו היא מכחישה את הטענות אך מתחייבת לפצות את חברי הקבוצה בבחירה בין שתי הטבות אפשריות - החזר כספי בסך 40 שקל או זיכוי בסך 100 שקל לכל כרטיס טיסה של חבר קבוצה לביצוע הזמנה עתידית בדקה ה-90. יתרת הפיצוי שלא תגיע לחברי הקבוצה, תיתרם.

בנוסף, החברה התחייבה להבהיר מעתה והלאה באתר האינטרנט שלה כי מחיר כרטיס הטיסה שמופעל על-ידי חברת וולינג אינו כולל בהכרח בידוק, ארוחות, מקום הושבה שמור וכו', כמו גם לכלול הבהרה בטופס סיום ההזמנה לפיה ייתכן שהטיסה שהוזמנה תופעל על-ידי חברת תעופה אחרת ולא תכלול בהכרח שירותים אלה. 

עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא כי אין לאשר את הסדר הפשרה במתכונתו הנוכחית, שכן ההטעיה אינה מוסדרת באופן מיטיבי בהסדר הפשרה. הצהרות החברה באתר האינטרנט, הוא מדגיש, עשויות להיחשב תנאי מקפח בחוזה אחיד, שכן הן מהוות יתרון בלתי הוגן לטובת הספק, העלול להביא לידי קיפוח לקוחות.

נוסח ההבהרה שבאתר נותר עמום באופן שלא מאפשר ללקוח להשוות בין מחירי טיסה בחברות נוספות, בין טיסות הכוללות שירותים נלווים לבין טיסות לואו קוסט ולקבל החלטה מושכלת. למעשה, גם בתום הזמנת כרטיס הטיסה הלקוח לא יוכל לדעת האם יידרש ממנו תשלום נוסף עבור שירותים אלה. 

בנוסף, הצדדים לא הסבירו כיצד הגיעו לסכום פיצוי כספי של 40 שקל בלבד לחבר קבוצה, המהווים רק 5% מן הנזק שהוערך על-ידי התובעים בתביעה. לעמדת היועץ, חסרים נתונים מפורטים אודות גודלה של הקבוצה, וזאת בפרט נוכח הפער הגדול בין תחשיב התובעת בתובענה לגבי מספר חברי הקבוצה - לבין הערכת הנתבעת לפיה מדובר בכ-500 נוסעים בלבד.

תגובת הדקה ה-90: "מדובר בתביעה שעניינה כרטיסי טיסה לספרד שנרכשו באמצעותנו לטיסות של חברת התעופה איבריה. בחלק מהמקרים ועל-פי החלטה בלעדית של חברת איבריה, השירות ניתן באמצעות קוד שייר עם חברת וולינג שהיא חברת לואו קוסט. קיבלנו את עמדת היועמ"ש אתמול, ואנחנו לומדים אותה כעת".