"הקטנת ערבות המכר בגין המע"מ שאינו נדרש היא מתבקשת"

ח"כ אלי כהן: "הסרת מרכיב המע"מ תקטין מחד את עמלות הבניה, ומן הצד השני תאפשר להגדיל את מסגרות האשראי לפרויקטים בצורה משמעותית, שתיטיב באופן ישיר עם הרוכשים" 

אלי כהן/ צילום:רובי קסטרו
אלי כהן/ צילום:רובי קסטרו

ביטול הערבות על מרכיב המע"מ בערבות חוק מכר מגיעה שוב לכנסת. לאחר שממשלת ישראל כבר קיבלה החלטה הנוגעת לנושא המע"מ בערבות חוק המכר לפני למעלה משלוש שנים, אך בשל מנגנון מסובך ומתווה שביקש להקים קרן ייעודית לכספי המע"מ החלטה זו לא הבשילה לידי מימוש, הצעת חוק חדשה מבקשת להחזיר את הנושא לשולחן המחוקק.

מדובר בהצעת חוק שהגיש ח"כ אלי כהן (כולנו) יחד עם ח"כ יואב קיש (ליכוד) עם שינוי מהותי שעשוי להגדיל את סיכוייה לעבור את משוכת החקיקה. כך, לעומת ההצעה הקודמת שביקשה כאמור להקים קרן ייעודית לכספי המע"מ מתוך ערבות חוק המכר, מבקש כעת כהן לבטל כליל את מרכיב המע"מ כך שהקבלנים יצטרכו למעשה להעמיד ערבות רק על סכום הדירה ללא המע"מ.

לדברי כהן, עלויות העמלות הבנקאיות בגין בניית פרויקט מגורים חדש מגיעות עד לכ-3.5% מסך עלויות הפרויקט, כאשר 0.8% מתוכן מיוחסות לעלויות ערבות חוק מכר. נזכיר כי ערבות המכר הוא חוק חשוב המבטיח את כספי הרוכש, כך שאם הפרויקט נתקע יהיו המקורות על מנת להשלים אותו. כיום החוק קובע כי לקבלן אסור לקבל מרוכש הדירה סכום העולה על 7% ממחיר הדירה, אלא אם הבטיח הקבלן את כספי הרוכש באמצעות ערבות בנקאית. הערבות הניתנת כוללת את רכיב המע"מ, זאת על אף שהוא מועבר לרשות המסים, ולמעשה אינו נשאר בקופת הפרויקט,  מה שמעלה משמעותית את עלויות העמלות השנתיות המשולמות לבנק בגין הנפקת הערבות.

הצעת החוק שמקדמים כעת חברי הכנסת כהן וקיש מציעה כאמור כי הערבות המשולמת לא תכלול את רכיב המע"מ, מה שיכול לשחרר מסגרות אשראי לקבלנים בבנקים ולהקטין את סך העמלות שישולמו לבנקים על ידי הקבלנים.

על פי כהן, "מימוש ההצעה עשוי להוביל לחיסכון של כ-3,000 שקל במחיר של דירה ממוצעת. הקטנת ערבות המכר בגין מרכיב המע"מ שאינו נדרש היא מתבקשת. הסרת מרכיב המע"מ תקטין מחד את עמלות הבניה, ומן הצד השני תאפשר להגדיל את מסגרות האשראי לפרויקטים בצורה משמעותית, שתיטיב באופן ישיר עם הרוכשים".

נציין כי הצעת החוק טרם עלתה לאישור וועדת שרים לחקיקה, עם זאת העובדה שמדובר בהצעת חוק המקודמת על ידי שני חברי כנסת מהקואליציה מחזקת את האפשרות שתעבור. במקביל, הצעת חוק זו זוכה לתמיכת גורמי המקצוע.