בדש: "איפה שהמוסדיים פעילים יש תחרות על הצרכן"

שידור חי מוועידת ישראל לעסקים 2015 ■ מנכ"ל פסגות: "קובעי המדיניות והרגולטורים מבינים את הצורך בהגברת התחרות בתחומי הפנסיה והביטוח, האשראי הצרכני והשירותים הפיננסיים. זוהי נקודת זמן קריטית ליצירת מהפכה בתעשייה הפיננסית - אסור לפספס אותה"

חגי בדש / צילום מסך
חגי בדש / צילום מסך

חגי בדש, מנכ"ל פסגות, יו"ר איגוד בתי השקעות, התייחס היום (א') בוועידת ישראל לעסקים 2015 של "גלובס" על התעשייה הפיננסית בישראל ורמת התחרות בה, וכן נתן המלצות אופרטיביות לדבריו בנושא. בדש תיאר את הרכב האשראי הפיננסי בישראל, למשקי בית, אשראי צרכני, ואשראי לעסקים.

"במקום שנמצאים בתי השקעות יש תחרות אמיתית על הצרכן", אמר בדש. "בכל מקום שהם פעילים יש תחרות שמובילה להורדת דמי ניהול ולמלחמה על כיס הצרכן. יש היום מגוון מוצרים שמנהלים בתי השקעות בעשרות ומאות מיליארדים ויש תחרות בכל אחד מהם".

לדבריו, "הנתח של הבנקים בשירותים הפיננסיים הולך וגדל - וזה סגמנט לא תחרותי. גם כשיש אלטרנטיבה של בתי השקעות, אם המוצרים נמצאים בעיקר בידי הבנקים זה לא מעודד תחרות. קובעי המדיניות והרגולטורים מבינים את הצורך בהגברת התחרות בתחומי הפנסיה והביטוח, האשראי הצרכני והשירותים הפיננסיים. זוהי נקודת זמן קריטית ליצירת מהפכה בתעשייה הפיננסית - אסור לפספס אותה. חייבים להוציא לפועל רפורמות חיוניות להגברת התחרות, ובכך לייצר בישראל שוק פיננסי תחרותי יותר, משוכלל יותר ובעיקר כזה שיביא לשיפור מצבו של הציבור הרחב".

עוד אמר בדש: "בידי בתי ההשקעות פוטנציאל ממשי וזמין להגברת התחרות בתחומים אלו, שכן הם בעלי ניסיון עשיר בניהול השקעות כספי ציבור, החזקת מקורות הון משמעותיים, כוח אדם מנוסה ומקצועי בשירות ותפעול וכן מערכי רגולציה, ביקורת וניהול סיכונים מפותחים. יש להסיר חסמים המקשים על בתי ההשקעות לשמש כאלטרנטיבה ראויה. מה שיביא לא רק לעידוד התחרות, הוזלת יוקר המחיה, אלא גם לשכלול שוק ההון וליעילות הקצאת המקורות במשק".

בדש הציג כי בשנים האחרונות ניתן להבחין בהבדלים משמעותיים בין השווקים הריכוזיים לתחרותיים. בתחומים בהם פעילים בתי השקעות קיימת תחרות אמיתית על ליבו של הצרכן בהיבטי תשואות, תפעול ושרות. ניתן להדגים זאת מענף הגמל וההשתלמות בו 67% מהשוק בלבד מוחזק על ידי חמישה בתי השקעות, וכן ענף קרנות הנאמנות המאופיין בתחרות ניכרת ומבוזר בין 19 חברות שונות.

עוד הוסיף בדש כי "לאור כניסת הגופים המוסדיים בשנים האחרונות לשוק האשראי העסקי, אנו עדים לתחרותיות גוברת וירידה משמעותית במרווחי האשראי. זאת לעומת שוק האשראי הקמעונאי ועסקים קטנים אשר נשלט ע"י הבנקים והמרווחים נותרו בו גבוהים. גם ענפי הפנסיה והביטוח מאופיינים בריכוזיות, כאשר 96% משוק הפנסיה ו-94% משוק ביטוחי המנהלים מוחזקים בידי חמש חברות ביטוח גדולות. ולבסוף, גם תחום השירותים הפיננסיים ניכר בתחרות נמוכה ודומיננטיות מובהקת של הבנקים, המרכזים 85% מפעילות המסחר בני"ע- ברוקראג' ו-93% מסך הפיקדונות הנאמד כיום בשווי של מעל טריליון שקל".

הוא ציין מספר צעדים אופרטיביים שניתן לבצע להגברת התחרות: "בתחום החיסכון הפנסיוני צריך לפעול להחזרת מוצר הגמל ההוני, לבצע הקצאה מחודשת של אג"ח מיועדות ולהתאים את מגבלת נתח השוק בחיסכון לטווח ארוך לפנסיה. בתחום האשראי הצרכני יש לפעול להקמת מאגר נתוני אשראי, קידום תעודת הזהות הבנקאית וליצירת תמריץ עסקי למוסדיים לצורך הקמת מערכים למתן אשראי צרכני (הגנת ינוקא). בתחום השירותים הפיננסיים, קידום תשתית של המערכת הסגורה בין הבנקים לבתי השקעות תוך הסרת חסמי מעבר באמצעות ממשק אחיד והגברת יכולות המיקוח של הלקוחות, מתן אפשרות לתהליך הצטרפות דיגיטלי מלא ופתיחת האפשרות לבתי השקעות להשתתף במכרזים המוניטריים של בנק ישראל".

בדש סיכם ואמר, כי "בימים אלו מבצעים קובעי המדיניות והרגולטורים צעדים ראשונים לקידום התחרות בתעשייה הפיננסית. לבתי ההשקעות, כמנהלי כספי ציבור יש את הניסיון, היכולת המקצועית והתשתיות הניהוליות והעסקיות הנדרשות, כדי להיות מחוללי התחרות וכניסתם לתחומים אלו תייצר בשורה צרכנית אמיתית בפיננסים".