נכנס לתוקף חוק "לבנת פורן": שכר-הטרחה יוגבל

החוק מגביל את שכר-הטרחה שיכולות לגבות חברות למיצוי זכויות רפואיות ■ ביטוח לאומי – מהם הזכויות והחובות שלכם?

לבנת פורן / צילום: כפיר זיו
לבנת פורן / צילום: כפיר זיו

ביום שישי נכנס לתוקפו חוק להגבלת שכר-טרחה לחברות למיצוי זכויות רפואיות ולעורכי דין. החוק, המכונה "חוק לבנת פורן", יגביל את העמלות שרשאיות לגבות חברות אלה - והמשמעות היא הפחתה ניכרת בדמי העמלה הנהוגים עד כה והעומדים על 20% לפחות מסכומי הכסף, בנוסף לאלפי שקלים הנגבים כדמי פתיחת תיק.

את החוק יזמו חברי הכנסת מיקי רוזנטל (העבודה), חיים כץ (הליכוד), קארין אלהרר (יש עתיד) ואילן גילאון (מרצ). ,

החוק קובע תקרה של 11.25% על תיווך בפנייה לביטוח לאומי בתביעה לקצבת נכות כללית או לקצבת נכות מעבודה בתוספת לדמי פתיחת תיק של 800 שקל. בתביעה לקצבה בסכום הנמוך מ-1,200 שקל בחודש, שכר-הטרחה יעמוד על 10.25% מהקצבה בתוספת ל-1,600 שקל כדמי פתיחת תיק.

אם בתביעה מטפל עורך דין לשם ייצוג בוועדות, החוק מתיר גבייה של 12.75%-15.75% עבור הטיפול בתיק, בנוסף לדמי פתיחת תיק העומדים על 800/1,600 שקל (בהתאם לקצבה הנתבעת).

יודגש כי דמי פתיחת תיק לא מוחזרים ללקוח בכל מקרה, וכי ניתן להמיר את דמי פתיחת התיק הקבועים בחוק לתוספת של 1% לשכר-הטרחה.

סעיפים נוספים בחוק קובעים כי שכר-הטרחה לא ישולם עד אשר יקבל הלקוח את כספו מביטוח לאומי. בנוסף, בשונה מהמצב היום, במקרה שאדם נפטר, לא תידרש משפחתו להמשיך ולשלם את שכר-הטרחה.

עוד קובע החוק כי לא ייגבה תשלום נוסף עבור חוות-דעת רפואית שיספקו החברות למימוש זכויות.

לפי החוק, הציבור יהיה זכאי לייעוץ חינם למיצוי זכויותיו רפואיות בכל אחד מסניפי הביטוח הלאומי. ולבסוף, יוקמו מרכזי "יד מכוונת" (מרכזי מימוש זכויות רפואיות פרטיים במחירים המסובסדים על-ידי הביטוח הלאומי) נוספים בדרום הארץ בתוך חודש ובמרכז הארץ בשנה הקרובה, בנוסף לאלה הפועלים בחיפה ובבאר-שבע.