ועידת ישראל לעסקים: כיצד ישראל משתלבת בסחר החוץ עם סין

"כיום סין מבינה שכדי למצוא יתרון חדש על פני יפן ודרום קוריאה היא חייבת להתמקד בטכנולוגיה, ובנקודה הזו ישראל תוכל להוות שותף פוטנציאלי בהבטחת היתרון התחרותי של סין באזור" 

פאנל סין - עתיד מדיניות הסחר / צילום: איל יצהר
פאנל סין - עתיד מדיניות הסחר / צילום: איל יצהר

פאנל בנושא "סין - עתיד מדיניות סחר החוץ - כיצד ישראל משתלבת בתמונה", התקיים אתמול בוועידת ישראל לעסקים 2015 בהשתתפות רבקה זפרט, מייסדת ומנכ"לית מרכז ישראל-אסיה, וו צ'ן, עורך לענייני סין, Economist Global Business Review, ליינול פרידפלד, מנכ"ל, קרן ישראל-אסיה וכותב שותף לספר "סין וישראל", רועי פדר, מנכ"ל APCO ישראל. הפנל היה בהנחייתה של אורורה קרלסון - OURCROWD - מנהלת אגף סין ואסיה.

בפאנל דנו במדיניות ה-One Belt One Road - OBOR שמשלבת את ישראל בתכנית להקמת דרך המשי החדשה אשר תקשר למעלה מ-60 מדיניות ממערב סין ועד אירופה ואפריקה דרך אסיה, אחת דרך הים ואחת דרך היבשה.

וו צ'ן, עורך לענייני סין, Economist Global Business Review , מסביר שזוהי יוזמה סינית רחבת היקף שתשפיע על למעלה מ-60 מדינות שסין רוצה לחזק את המסחר עימן. באמצעות יכולותיה הטכנולוגיים וקשריה העסקיים והפיננסיים עם מרכזי סחר ובנקים בהונג קונג, סינגפור וטיוואן יכולה ישראל להיות גורם חשוב בהתהוות דרך המשי החדשה.

ליינול פרידפלד, מנכ"ל, קרן ישראל-אסיה וכותב שותף לספר "סין וישראל", מציין שזוהי יוזמה חדשה של סין שהוטוותה ב-2013 במטרה להחזיר את סין לעידן הזהב מבחינתת המסחר בין סין ואירופה. היתרון היחסי של סין בעשורים האחרונים היה כוח עבודה זול. כיום סין מבינה שכדי למצוא יתרון חדש על פני יפן ודרום קוריאה היא חייבת להתמקד בטכנולוגיה, ובנקודה הזו ישראל תוכל להוות שותף פוטנציאלי בהבטחת היתרון התחרותי של סין באזור.

המדיניות החדשה (OBOR) תשמש את סין כדי לקדם את המסחר הגלובאלי וכביש דו סטרי זה ישמש חברות ישראליות לחדור לשוק האסייתי. סין הינה הכלכלה השנייה בעולם והיא רוצה להבטיח לעצמה אספקה של אנרגיה ומוצרי צריכה וכן לחזק הייצוא שלה, דרך המשי אמורה להביא לדחיפה כלכלית עצומה ותשפר את התשתית למסחר דו צדדי.

רועי פדר, מנכ"ל APCO ישראל, ציין שזוהי מדיניות ארוכת טווח בה מושקעים כספים רבים, ונדרש שיתוף פעולה של המדינות השונות השותפות לפרוייקט כדי שהיא תהווה הצלחה גדולה, סין בכל זאת מוגבלת בכמה היא יכולה להשקיע. דרך המשי הינה מדיניותו של נשיא הרפובליקה העממית של סין, המדיניות בגדר החלום שלו. הראייה היא כ-40 שנה קדימה עד עד 2049 השנה שבה תחגוג הרפובליקה 100 שנה להיווסדה. "בסופו של דבר סין שואפת להיות מעצמת העל בעולם, ולכן התחרות בין ארה"ב וסין על קניית חברות ישראליות תגבר בשנים הבאות", ציין ליינול פרידפלד בסיכום הפאנל.