השיטה של ד"ר קנאביס: "אמרו לי זרוק כמה אלפים ותקבל רישיון"

ד"ר אברהם דותן, בכיר בבי"ח וולפסון, נאשם כי סיפק המלצות לקנאביס רפואי ללקוחות תמורת אלפי שקלים ■ תמלולי העדויות חושפים את השיטה לכאורה: "הרופא לא בדק אותי, התייחסו אליי כמו אל אוליגרך"

קנאביס / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קנאביס / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

פרקליטות מחוז תל-אביב הגישה היום (ב') כתב אישום נגד ד"ר אברהם דותן, בכיר בבית-חולים וולפסון, בן 64 מתל-אביב, ונגד רועי חברה, בן 36 ממושב אמץ, בגין הספקת המלצות לקנאביס רפואי תמורת אלפי שקלים כל אחת.

לשניים מיוחסות עבירות שוחד, מירמה והפרת אמונים, ניסיון לקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, הספקת סם מסוכן, עבירות מס, הלבנת הון ועבירות נוספות. דותן מואשם בלקיחת שוחד, וחברה מואשם בתיווך לשוחד. השניים, נטען בכתב האישום, גרפו כך יותר מ-300 אלף שקל.

על-פי כתב האישום, שהוגש בידי עורכי הדין נעם שביט ואורנה פינטו-גפסון, השניים רקמו שיטה של סחר בסמים במסווה חוקי.

"במועד שאינו ידוע במדויק, לפני שנת 2011, קשרו הנאשמים קשר לתת ללקוחות פוטנציאליים שירותים המהווים פעולות הקשורות בתפקידו של ד"ר דותן, בתמורה לקבלת תשלום שלא כדין מצד הלקוחות, בכלל זה לספק למי מהלקוחות קנאביס רפואי", נכתב בכתב האישום. 

עוד נכתב: "משנת 2011 ועד ל-15 באוקטובר השנה פעלו הנאשמים לקידום הקשר הפלילי באמצעות הפעולות הבאות: חברה יצר קשר עם לקוחות אשר חפצו בקבלת רישיון קנאביס בתמורה לתשלום. לאחר יצירת הקשר עם הלקוח, קבע חברה ללקוח תור במרפאת הכאב אצל ד"ר דותן, שלא דרך מערכת זימון תורים ולמועד מוקדם באופן משמעותי מזה שניתן היה לקבל דרך מערכת זימון תורים.

"סמוך לכך, נפתח ללקוח תיק רפואי במרפאות החוץ של בית-החולים, בין אם באמצעות הלקוח עצמו ובין אם באמצעות חברה. את התיק הרפואי של הלקוח העביר חברה לטיפול באחריות ד"ר דותן, במסגרת עבודתו כרופא במרפאת הכאב וולפסון. ד"ר דותן העמיד לחברה את חותמתו, על-מנת שחברה יעשה בה שימוש. הנאשמים ניפקו בצוותא עבור הלקוחות 'טופס בקשה לרישיון שימוש בקנאביס רפואי' ומסמכי 'גיליון בדיקה ומעקב' חתומים בחותמת ד"ר דותן.

"הן הבקשות והן המלצות הרופא נחזו להיראות כמסמכים העומדים בתנאים הקבועים בנוהל 106. אך בפועל, מרביתם הכילו רישומים כוזבים בידיעה ובהסכמת הנאשמים. בתקופה הרלוונטית לכתב האישום, כחלק מהקשר הפלילי, הפעילו וניהלו הנאשמים פעילות כלכלית העולה כדי עסק בעל מנגנון, ממנו הפיקו הכנסות עליהן נמנעו מלדווח בכוונה להתחמק מתשלום מס כדין.

"במסגרת הקשר, סיפקו הנאשמים וניסו לספק קנאביס, לעשרות רבות של לקוחות, במירמה בנסיבות מחמירות, ובתמורה לסך של לכל הפחות 356,106 שקל, תוך שד"ר דותן מקבל כספי שוחד וחברה מתווך לשוחד". 

מתמלולי עדויות הלקוחות במשטרה עולה השיטה הנכלולית לכאורה שבה פעל ד"ר דותן. "פניתי למשרדו, נכנסתי ואמרתי לו שאני מעוניין בתחילת תהליך בהסדרת רישיון לקנביס רפואי. הרופא אמר שיש איזה תהליך שאני צריך לעבור, ואז הוא אמר לי 'בחוץ יש בחור שמן שעונה לשם רועי - לך אליו, והוא יגיד לך מה לעשות'. הוא ישב בכיסאות, פניתי אליו, ובסוף תהליך הבדיקות הוא אמר לי 'אתה תצטרך לזרוק לי כמה אלפים'".

לדבריו, "הוא אמר שזה בעבור זירוז הליכים, אם אני לא טועה הוא דרש 12 אלף שקל. אני שילמתי לו בתשלומים את כל הכסף במזומן. רועי דיבר איתי בצד ושאל אם אני מעשן גראס. הוא אמר שהוא יכול לקחת אותי לרופא, שאני אוכל לקבל רישיון לאישור לשימוש בקנאביס, אמר שיש לו חבר שהוא מכיר במרפאת כאב, פרופסור, ושהוא יכול לקדם לי הכול ומהר. הוא שאל כמה פעמים אם אני רוצה לקדם את העניין של הרישיון, בסוף הוא אמר לי לבוא למרפאת כאב בבית-חולים וולפסון. 

"באתי שם לדלפקים, שאלתי איפה המרפאת כאב, אמרה שסגור, ואז רועי ירד למטה אליי, ופתאום הפקידה פתחה לי את הדלפק, פתחה לי תיק ונתנה לי הפניות לבדיקה שרועי אמר לה. ישר נכנסתי לעשות צילום, היו לפניי אנשים, והכניסו אותי לפני כולם, כאילו אני איזה אוליגרך. היו שם אנשים באמת חולים, ואותי הכניסו בלי תור בכלל. כאשר הייתי בבית-החולים עם רועי במרפאת כאב בוולפסון, אפילו רופא לא בדק אותי", סיפר.

מטופל אחר סיפר כי בכלל לא סיפר על בעיה רפואית בדרך לקבלת ההמלצה המיוחלת. "אני סטלן, ניסיתי להוציא אישור בקטע של סבבה", אמר.