תרופה לשחיתות? רמ"י תחשוף הפרוטוקולים מהישיבות שלה

כך הוחלט בישיבה של הוועדה ליישום הנגשת המידע בכנסת ■ יו"ר הוועדה ח"כ שפיר: "שקיפות היא התרופה היעילה ביותר נגד שחיתות וחוסר יעילות במגזר הציבורי"

סתיו שפיר / צילום: אוריה תדמור
סתיו שפיר / צילום: אוריה תדמור

"שקיפות זה לראות את הפרוטוקולים של ההחלטות. הייתי רוצה לדעת אם יש פגישות פנימיות בהם נקבעת מדיניות בין שר האוצר או שר הבינוי והשיכון לבין הנהלת רשות מקרקעי ישראל והאם יש פרוטוקול והקלטות של  ישיבות כאלו?", כך שאלה הבוקר חברת הכנסת יעל גרמן (יש עתיד), שרת הבריאות לשעבר, בישיבה של הוועדה ליישום הנגשת המידע בכנסת בראשותה של חברת הכנסת סתיו שפיר (המחנה הציוני). השאלה נשאלה במסגרת דיון שעסק בשקיפות ברשות מקרקעי ישראל. 

ממלא מקום מנהל רמ"י, עדיאל שמרון, ענה לגרמן כי ישיבות כאלו מתקיימות, ומדובר בישיבות עבודה כאשר חלק מוקלטות ונכתב בהן פרוטוקול ובחלקן לא. על כך ענתה ח"כ גרמן כי: "אין סיבה שישיבות כאלו לא יהיו בהם פרוטוקולים. כי אלו הישיבות המכריעות מבחינת שקיפות". בתגובה לדברי השרה לשעבר, שאל אותה יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, שלקח גם הוא חלק בדיון האם גם בימים בהם היא כיהנה כשרה כל ישיבת העבודה עם מנכ"ל משרדה תומללו והוקלטו ועל כך ענתה גרמן: "בהחלט כן וגם פרסמתי אותן". יצחקי השיב בשאלה נוספת: "האם גם היום הנוהל הזה נשאר במשרד?", על כך ענתה ח"כ גרמן כי: "אני לא יודעת כי אני כבר לא שם. אבל ככה צריכה להתנהל מערכת שלטונית".

כאמור, הדיון שהתקיים היום (ד') בוועדה עסק בשקיפות ברשות מקרקעי ישראל. במסגרת הדיון עלו בין היתר שאלות שנגעו לפרסום חוות דעת כלכליות לקראת דיונים במועצת מקרקעי ישראל כמו גם לגבי פעילות והשפעה של לוביסטים ברמ"י.

"אף לוביסט לא פנה אליי או לשר שלי"

"אין אף אחד שהוא נגד שקיפות", אמר יצחקי בפתח הדיון, "ואין לנו בעיה לדרישה לשקיפות. לגבי הלוביסטים והפעילות שלהם ברמ"י או בישיבות המועצה, אף לוביסט לא פנה אליי או לשר שלי על החלטות מועצה ואני לא מכיר שום נוכחות של לוביסט בישיבות הללו. בישיבות המועצה יושבים נציגי משרדי ממשלה, נציגי קק"ל והארגונים השונים והכל נעשה בהצבעה מסודרת".

לשאלה של יו"ר הוועדה, שפיר, האם יש נהלים כתובים לגבי פגישות עם לוביסטים של חברי המועצה ענה יצחקי כי: "לדעתי לא. אבל לא ראיתי אף אחד בשטח. אולי הם נפגשים עם חברי מועצה בלי שנראה אבל לדעתי מה שמשפיע על החלטות המועצה זה יו"ר המועצה וחברי המועצה השונים שיכולים לעלות הצעה משלהם. קיבלנו לא מעט החלטות מאז הוקמה הממשלה ולא ראיתי שום השפעה של מישהו מבחוץ. לא קיבלנו אף פנייה אחת בעניין הזה. וזה גם לא יכול להשפיע. כי אנחנו מקבלנים החלטות על פי הצרכים שלנו ולא שום דבר אחר".

בהמשך שאלה יו"ר הוועדה ח"כ שפיר מדוע כל הפרוטוקולים לא עולים אוטומטית לאתר האינטרנט של הרשות ועל כך ענה לה שמרון כי מדובר בתהליך שהתחיל מאז הרפורמה ברמ"י וכי עד תחילת 2016 הכוונה היא לפרסם את כל הפרוטוקולים באתר. 

גיל גן מור מהאגודה לזכויות האזרח התייחס לחשיבות השקיפות ופרסום הפרוטוקולים ואמר ודיון כי: "תחום הנדל"ן מאוד חשוב לכל אזרח במדינה. זה תחום שמתקבלות בו החלטות מרחיקות לכת ולא פעם גם בלתי הפיכות. פיתוח מקרקעי המדינה זה משאב שנמצא במחסור תמידי ויש עליו תחרות קשה, לכן יש לא מעט אינטרסים. יש חשיבות לפרסום החלטות מדיניות שמתקבלות. במינהל התכנון למשל יש היום שקיפות גדולה יותר מאשר ברמ"י, יש עוד לאן להתקדם".  

עו"ד רויטל ברילנשטיין מהאגודה לצדק חלוקתי התייחסה בדיון לנושא חוות הדעת הכלכליות הנוגעות להחלטות שמתקבלות במועצת מקרקעי ישראל ואמרה שהן לא תמיד מתפרסמות, ואף לא תמיד מגיעות לדיון. "חוות דעת כלכליות למשל לא מתפרסמות וזה לא בסדר. הרבה פעמים אנחנו מבקשים לקבל אותן ואומרים לנו שאין. היו גם מקרים שזה הגיע עד לדיון בבג"צ. חשוב מאוד שתהיה חוות דעת כלכלית לכל נושא שעולה, ולדעתנו, חתימת שר האוצר על החלטת המועצה צריכה להיות מותנת בקבלת חוות דעת כלכלית לכל החלטת מועצה. צריך לזכור שחוות דעת כלכלית היא קריטית גם כדי לדעת כמה זה עולה ובמקביל להבין על חשבון מה".

בסיכום הדיון אמרה יו"ר הוועדה ח"כ שפיר: "רשות מקרקעי ישראל, שמקבלת החלטות בנוגע לאחד המשאבים המרכזיים של הציבור ושיש בהחלטותיה חשיבות גדולה לפתרון בעיית הדיור, התנהלה במשך שנים ללא כל שקיפות. ללא סדר יום ברור, ללא פרוטוקולים וללא פרסום חוות דעת מקצועיות וניגודי עניינים. היום קיימנו דיון ראשון מסוגו שזכה להיענות מבורכת מצד הנהלת הרשות וראש מטה הדיור, אביגדור יצחקי. אני שמחה לראות שיש שינוי חיובי באופן שבו רואה ההנהלה את נושא השקיפות. שקיפות היא התרופה היעילה ביותר נגד שחיתות וחוסר יעילות במגזר הציבורי. היא מסדרת את תהליך קבלת ההחלטות, מגדילה את אמון הציבור, מקשה על גורמים אינטרסנטיים להפעיל לחצים ומשפרת את יעילות הארגון לטווח הארוך בכך שמחייבת עבודה מסודרת המבוססת על מידע רציני ולא על אלתור וחאפריות. כולי תקוה שנראה שיפור משמעותי כבר בחודשים הקרובים, והוועדה תשמח לסייע וללוות את התהליך ככל שידרש".