לשכת עוה"ד: חוו"ד נגד עמדת המשנה ליועמ"ש בנושא תמ"א 38

המשנה ליועמ"ש, עו"ד ארז קמיניץ, קבע כי על הוועדות המקומיות וועדות הערר להתייחס לדרך חישוב הזכויות המצמצמת כל עוד התיקון החדש לתמ"א 38 לא נכנס לתוקף ■ בלשכת עוה"ד חולקים על כך

המתקפה של פורום המקרקעין בלשכת עורכי הדין נגד עמדתו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, בכל הנוגע לחישוב הזכויות בתמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה, נמשכת.

לאחר שבפורום המקרקעין הביעו מחאה על עמדתו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי), עו"ד ארז קמיניץ, שקבע כי על הוועדות המקומיות וועדות הערר להתייחס לדרך חישוב הזכויות המצמצמת כל עוד התיקון החדש לתמ"א 38 (תיקון 3א') לא נכנס לתוקף, מפרסמים היום (ד') בלשכת עורכי הדין חוות-דעת משפטית בנידון.

את חוות-הדעת חיברו ראשי פורום מקרקעין בלשכת עורכי הדין, עורכי הדין אברהם ללום ויצחק נטוביץ', יחד עם יו"ר ועדת התחדשות עירונית בלשכת עורכי הדין, עו"ד זיו כספי, והיא נשלחה היום למועצה הארצית לתכנון ובנייה, לוועדות הערר המחוזיות לתכנון ובנייה ולוועדות המקומיות לתכנון ובנייה.

בפתיחת חוות-הדעת נכתב כי "כבר בראשית נייר עמדה זה נאמר לשכת עורכי הדין סבורה כי על כל מוסדות התכנון והבנייה בישראל לפרש את הוראות תמ"א 38 באופן מרחיב על-מנת להגשים את מטרתה, ובמסגרת זאת ליתן משקל לתיקון 3 א' הנדון ולהתייחס אליו כהנחיה של מוסד התכנון העליון במדינת ישראל".

נזכיר כי זו הייתה גם עמדתה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, שהמליצה לוועדות המקומיות לפעול על-פי הגישה המרחיבה עד שהתיקון יאשר, עמדה שכאמור המשנה ליועץ המשפטי תקף וטען כי איננה תקפה.

במסגרת חוות-הדעת נמתחת ביקורת קשה על עמדתו של המשנה ליועמ"ש: "על-פי העמדה של המשנה ליועמ"ש, נראה כי המשנה ליועמ"ש ארז קמיניץ שם עצמו כשופט בעליון, ובניגוד להמלצת המועצה הארצית לתכנון ובנייה, הוא, באמצעות חוות-דעת, מביא למצב שוועדות התכנון מפחדות להוציא היתר בנייה".

לאחר שלל טיעונים משפטיים המפורטים בחוות-הדעת המשתרעת על פני 6 עמודים, כותבים עורכי הדין ללום, נטוביץ' וכספי בסיכום המסמך כי "עמדת היועמ"ש אינה מחייבת גופים שיפוטיים ורשויות תכנון. משכך רשאים הם להפעיל את שיקול-דעתם העצמאי בבואם לקבוע החלטות בנושאים שבסמכותם. כמו כן, ראוי לייחס חשיבות ניכרת להחלטת המועצה הארצית, וכי היא מהווה שיקול לרשויות התכנון בבואן לקבוע החלטות בקשר למתן היתר בנייה...

"החלטת המועצה הארצית, המשמשת כגורם המוסמך להוביל וליזום תוכניות מיתאר ארציות, משמשת כ'מלומד עליון' לרשויות התכנון, והחלטתה מהווה כאחד מהשיקולים שיכולות רשויות התכנון לשקול... הוועדות המקומיות וועדות הערר לתכנון ובנייה מוזמנות להתייחס לנייר עמדה זה כחוות-דעת משפטית ולהסתמך עליו בהחלטותיהן, בתקווה כי הדבר יסייע בידיהן לקבל החלטות לפי שיקול-דעתן ומבלי לחוש כבולות, באופן שיאפשר לשחרר את 'הפקק' מפרויקטים רבים אשר מצויים בקיפאון מוחלט נוכח אי-הבהירות במצב דנן".