"מי ששולט בהתחלות הבנייה זה היזמים, לא רק הממשלה"

תגובות לנתוני הלמ"ס שהצביעו על ירידה של 5.5% בהתחלות הבנייה ברבעון השלישי: "הנתונים עדיין לא מסמנים שינוי במצב השוק שבו היצע הדירות אינו מצליח להדביק את רמות הביקושים" ■ "הירידה בהתחלות הבנייה נובעת מירידה בכמות הקרקע הזמינה"

בנייה / צילום: איל יצהר
בנייה / צילום: איל יצהר

 

"אני לא מאמין שיש היום הרבה יזמים וקבלנים שלא יוצאים לבנייה בצורה מכוונת. הירידה בהתחלות הבנייה נובעת ככל הנראה מירידה בכמות הקרקע הזמינה לבנייה בשוק", כך אומר הערב מנכ"ל חברת אשדר, ארנון פרידמן, בתגובה לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו מוקדם יותר היום (ד') והצביעו על ירידה של 5.5% בהתחלות הבנייה ברבעון השלישי.

"חלק גדול מהשיווקים שבוצעו בשנה האחרונה הוא על קרקעות מדינה שטרם הושלם בהן הפיתוח והן עדיין לא נמסרו ליזמים. במידה ותהיה ירידה בקצב המכירות כתוצאה מזה שהציבור ישב על הגדר ויחכה להגרלות שהמדינה החליטה להוציא במסגרת תכנית להטבות משמעותיות לחלק קטן מהציבור שיצליח לזכות בהן (תכנית מחיר למשתכן), אז באמת נראה שהיזמים והקבלנים לא ממהרים לפתוח שלבים נוספים ולהתחיל בנייה של יחידות דיור, זאת כי נותר להם מלאי למכירה בבניינים קודמים בפרויקטים קיימים", לדבריו.

גם שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין התייחסה לנתוני הלמ"ס ואמרה: "נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עדיין לא מסמנים שינוי במצב השוק שבו היצע הדירות אינו מצליח להדביק את רמות הביקושים. עלייה בכמות התחלות הבנייה בשיעור נמוך של 3.6% רחוקה מלהיות הכיוון לפתרון משבר שוק הנדל"ן בישראל ואת הירידה בהתחלות הבנייה ברבעון הקודם ניתן לייחס לההצהרות הממשלה בדבר יציאתן לפועל של תוכניות דוגמת מחיר למשתכן דבר שהותיר יזמים על הגדר על להתבהרות הכוונות.

"ככלל, אנחנו רואים בשטח יותר הצהרות סטטיסטיות של גורמים ממשלתיים שונים על רמות ביקושים, מחירים והתחלות בנייה, מאשר עשייה אמיתית שתביא להתייצבות בשוק הנדל"ן וחבל שכך. כך למשל, לפי נתוני האוצר שפורסמו אתמול, כמות המתעניינים בדירות בפריפריה עולה משמעותית מכיוון שידם של זוגות צעירים אינה משגת להגיע לדירה באזורי הביקוש. השורה התחתונה היא שטרם הגיעה הבשורה הדרמטית שאליה מייחל שוק הנדל"ן בישראל", אמרה.

לדברי רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק נדל"ן: "מי ששולט בהתחלות בנייה זו לא רק הממשלה אלא היזמים. ראינו את זה במע"מ אפס ואנחנו רואים את זה עכשיו במכרזי מחיר למשתכן. אם הממשלה תיצור סביבה עסקית יציבה, יזמים יבנו יותר ותהיה עלייה בהתחלות בנייה. נוסף על כך, הממשלה לא מוציאה מכרזים על קרקעות מתוכננות וגם שכבר יוצא מכרז הבירוקרטיה מעכבת הכל".

נדב ברזילי, מקבוצת ברזילי התייחס גם הוא לנתוני הלמ"ס ואמר: "הנתונים מעידים על קוטביות בכמות התחלות הבנייה בין המחוזות, בעוד מתחילת השנה נרשמה במחוז צפון ירידה בהתחלות הבנייה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, הרי שבמחוז דרום נרשם זינוק בשיעור 58.5% בהתחלות הבנייה. נתון זה מלמד כי המעבר של משפחות וזוגות צעירים לדרום, שכבר מתרחש, צפוי להגביר קצב. זינוק התחלות הבנייה בדרום נראה בשטח גם ביחס גבוה של כמות מציעים פר מגרש. היזמים מבינים ששילוב של התחזקות העיר באר שבע כמטרופולין לצד שימור הטבות המס, כפי שנתין בנתיבות, וכן שיפור בתשתיות התחבורתיות מהדרום אל המרכז ובחזרה צפויים להביא לעלייה בכמות המתעניינים ברכישת דירות באזור".

חמי שאול, מנכ"ל קרסו נדל"ן בעיר העוסקת בתמ"א 38, התייחס לנתוני הלמ"ס המעידים על עלייה של עשרות אחוזים בהתחלות הבנייה בפרויקטים של תמ"א 38, ואמר כי "הזינוק בהתחלות הבנייה מעודד, אך עם זאת, אני סבור שברבעון הבא קשה לצפות שיישבר שיא נוסף, לאור המצב העגום וחוסר הוודאות שהענף נקלע אליו בעקבות עמדת היועמ"ש לממשלה בנושא תמ"א 38 הריסה ובנייה. אומנם מנהל התכנון הזדרז ופרסם את תיקון 3א' אך אי הוודאות עדיין לא הוסרה ולכן צפויה בטווח הקצר האטה בהתחלות בנייה של פרויקטי תמ"א 38".