עפולה: ראש העיר פיטר חבר מועצה שהנהיג את מחאת התושבים

זאת, על קרע הקמפיין הציבורי של תושבי העיר שמתנגדים לזכיית ערבים במכרז לחכירת מגרשים בעפולה

עפולה כמרקחה לאחר פרסומם לאחרונה של תוצאות המכרז בשכונת עפולה עלית, והמחאה הציבורית שקמה נגד העירייה והעומד בראשה, יצחק מירון. כזכור, במכרז של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לחכירת 27 מגרשים ובניית בתים צמודי קרקע בשכונה, הוכרזו 48 זוכים - כולם ערבים מיישובי הסביבה.

זמן קצר לאחר מכן החל קמפיין ציבורי, ספונטני יותר או פחות, של תושבי העיר, שסימנו את ראש העיר, יצחק מירון, כאחראי למה שהם רואים כאיום על השכונה והעיר כולה. בהפגנה סוערת שנערכה בתחילת השבוע שעבר מול בית העירייה, אף ניסו כמה מהמשתתפים לפגוע במירון שירד לדבר עמם, אז נאלצו השוטרים למלטו אל תוך בניין העירייה.

כעת עולים גלי ההדף למפלס חדש. אתמול (ד') שלח ראש העיר מכתב לחבר המועצה ואיש הקואליציה העירונית, תת-אלוף במילואים דוד סויסה (אשר התמודד מול מירון על ראשות העירייה לפני כשנתיים, והפסיד), בו הודיע לו על הדחתו מהקואליציה, כמו גם מכל תפקידיו הביצועיים שניתנו לו במסגרת ההסכם הקואליציוני - ובהם חבר הוועדה לבניין ערים ויו"ר ועדות החינוך, הביטחון והספורט. זאת, בתואנה שסויסה מלבה את השטח ומסית את תושבי העיר נגד מירון. אותו סויסה שימש בחודשים האחרונים כראש המטה של שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, אך נאלץ לעזוב את תפקידו לפני כשבועיים בעקבות חוות דעת משפטית של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, שקבעה כי קיים ניגוד עניינים בהיותו ראש מטה במשרד הממשלתי ובמקביל חבר מועצה עירונית. כעת מוסיף סויסה לשמש כיועץ לשר, אולם לא בתקן רשמי.

"מאחר ונראה שהתברברת ואתה לא מצליח להחליט היכן אתה, החלטתי שנכון יהיה להחליט במקומך ולהציב אותך במקום הנכון והראוי", כתב מירון לסויסה במכתב ההדחה. הוא האשים את סויסה בכך שלאחרונה "התנתק" מהעירייה ומיעט להגיע לישיבות מועצת העיר. "כל זה לא הפריע לך", הדגיש מירון, "לצאת פתאום משום מקום ו"לחזור לעשייה", דווקא על גל הסערה שפרצה על רקע המכרז בעפולה עלית, תוך שאתה מטעה את הציבור באי אמיתות ובחצאי אמיתות, בטענות כאילו (אנו, העירייה - א.ש.) "נרדמנו בשמירה". מעניין היכן אתה היית כשהעניין עלה, ומדוע אתה כאיש משרד השיכון וחבר בוועדת בניין ערים, שאמור להיות בקי בנושא, לא התרעת".

בינתיים, בעירייה שבים ומציינים כי מדובר בקרקעות ששייכות למדינת ישראל ובאחריות רמ"י, ועל פי הוראות החוק והפסיקה, אל לה לרשות מקומית או העומד בראשה "להשפיע על המכרז או מאפייני המשתתפים בו".

נזכיר, כי למכרז בעפולה ניגשו 305 מציעים, רובם יהודים, ואולם את ההצעות הגבוהות ביותר - שרובן נעו בין חצי מיליון ל-600 אלף שקל, לרבות עלויות פיתוח - הגישו הזוכים הערבים. הטוענים לפסילת המכרז מצביעים על כך ש-11 מההצעות שהוגשו היו זהות לחלוטין, דבר המלמד על תיאום ההצעות ואי תקינות המכרז. העירייה מצדה פנתה לקבלת חוות דעת משפטית אשר צפויה להתקבל בימים אלה.

העיר עפולה, בה חיים כ-45 אלף תושבים, מורכבת משלוש שכונות עיקריות: עפולה עלית, עפולה תחתית וגבעת המורה. הפרויקט במסגרתו שווקו קרקעות המכרז שבעין הסערה הוא "פרויקט 17,000" - פרויקט הצפוי לקום בחלקה הצפוני של עפולה עלית ולכלול 2,200 יחידות דיור, רובן בבנייה רוויה. בשנים האחרונות, עקב האמרת מחירי הדיור והיעדר תשתיות עירוניות נאותות, זולגים יותר ויותר מבני המגזר באזור לערים היהודיות, כמו כרמיאל ונצרת עלית - מגמה שמעלה את מפלס המתח בין האוכלוסיות.

דוד סויסה מסר בתגובה: "המאבק בעפולה הוא מאבק חוקי וציבורי. אני אכן מוביל את המאבק בשני מישורים: במישור המשפטי, יש כאן מכרז של מנהל מקרקעי ישראל שתוצאותיו מצביעים על תיאום הצעות, בניגוד גמור לתנאי המכרז, שעבר לעיון מחודש של ועדת המכרזים. שנית, יש כאן מאבק ציבורי. לצערי הרב אין שום עדיפות במכרזי המנהל בעפולה לילידי המקום. עדיפות וזכות זו קיימת בכל קיבוץ, מושב, וכפר, ישוב קהילתי, ערבי, דרוזי או צ'רקסי. כמי שפעל רבות לטובת המגזר הלא יהודי במתן קרקעות מדינה, עדיפות לבנים ממשיכים, הקמת עיר ערבית חדשה בגליל וקבלת החלטת ממשלה ליישום המלצות 120 יום למגזר הלא יהודי, אני מוחה בתוקף על כל ביטוי גזעני או פוגעני כלפי אזרחי המדינה. מה שמניע אותי הוא החוק בלבד והשבת הצעירים לעפולה המזדקנת".