המחיר ההזוי שחח"י חושבת שהיא תשלם על הגז מ"תמר"

ב-2022 ייפתח החוזה בין חברת החשמל לתמר למו"מ על המחיר ■ במסמך פנימי שהגיע לידי "גלובס" מעריכה החברה שתשלם אז 4.9 דולרים ליחידת חום, בעוד הרגולטורים וחברות הגז עצמן מעריכים שהמחיר יהיה בסביבות 6.7 דולרים

עופר בלוך / צילום: אוריה תדמור
עופר בלוך / צילום: אוריה תדמור

חברת החשמל תשלם מחיר של 4.9 דולרים ליחידת אנרגיה עבור הגז שהיא תקנה ממאגר תמר משנת 2022 - כך היא מעריכה במסמך פנימי שהוצג למנכ"ל, עופר בלוך, בחודש שעבר והגיע לידי "גלובס". מדובר בהערכה נמוכה באופן משמעותי מההערכות שמשמיעים כל העת הרגולטורים וחברות הגז עצמן. אלו העריכו שבשנה זו תשלם החברה מחיר גבוה בכ-40% מכפי שמעריכה כעת חברת החשמל. היקף הפער: 5 מיליארד שקל לאורך חיי החוזה.

הסכם הגז שעליו חתמה חברת החשמל עם שותפות תמר ב-2012 הוא אולי ההסכם השנוי ביותר במחלוקת שנחתם בשנים האחרונות. בניגוד לרוב חוזי הגז בעולם שבהם מחיר הגז מוצמד, לפחות חלקית, למחיר הנפט, ולפיכך תלוי במציאות הכלכלית בעולם, "מחיר הגז בישראל מנותק ממציאות זו", כדברי פאדל גייט, אנליסט האנרגיה הבכיר של אופנהיימר, שנחשב בעיני רבים גורו בתחום זה.

לפי ההסכם שנחתם, ב-8 השנים הראשונות יוצמד מחיר הגז למדד המחירים לצרכן האמריקאי (CPI) בתוספת 1% לשמונה שנים. אחרי שמונה שנים, המחיר יוצמד למדד המחירים מינוס 1%. הצמדה כזאת יוצרת מצב שבו מחיר הגז רק עולה, מאחר שה-CPI עולה בכל שנה בכ-2%.

ב-2012 שכרה רשות החשמל את שירותיו של סרג'יו אסקארי, יועץ איטלקי, במטרה לבחון את הסכמי הגז עם שותפות תמר. בדוח, שהוגש בדיוק לפני שנה, הציג אסקארי את התחזית שלו להתפתחות המחיר במשק הגז, ובין היתר את התפתחות מחיר הגז בחוזה חברת החשמל מול תמר. להערכתו, ב-2022 תשלם חברת החשמל 6.9 דולרים עבור הגז מתמר ובתום החוזה, בשנת 2028, יאמיר המחיר ל-7.6 דולרים ליחידת אנרגיה.

הערכות חברות הגז דומות לזו של אסקארי. בדוחות הכספיים שלהן מחויבות החברות להציג את התחזית שלהן לגבי כמות הגז שתימכר בכל שנה ואת היקף המכירות. מתחזית זו ניתן לחלץ את מחיר הגז. בתחזית שהוצגה במארס 2015 במסגרת דוחות 2014, מעריכות דלק, אבנר וישראמקו כי ב-2022 יקבלו עבור הגז בממוצע 6.7 דולרים ליחידת אנרגיה.

מחיר זה כולל גם את מכירת הגז למשק הישראלי וגם את מכירת הגז לדולפינוס במצרים. כיוון שהמחיר לדולפינוס צפוי להיות נמוך מ-6.7 דולרים, פירוש הדבר הוא שחברות הגז צופות שמחיר הגז בישראל יהיה אפילו גבוה ממחיר זה.

ההערכות הנמוכות של חברת החשמל נובעות מכך שב-2022 ייפתח חוזה הגז בין הצדדים להתאמת מחיר. אז יוכלו הצדדים לנהל משא ומתן מחודש על מחיר הגז, כל עוד השינוי יהיה בטווח של 25% לכאן או לכאן. חברת החשמל צופה כי תצליח להוריד את המחיר מכ-6.8 דולרים ליחידת אנרגיה ב-2021 ל-4.9 דולרים בשנה שלאחר מכן.

הפער בהערכות הוא מדהים, מאחר שמדובר בפער שמגיע למיליארדי שקלים עד תום תקופת החוזה. הבדל של 2 דולרים ליחידת אנרגיה מיתרגמים לכ-200 דולר בשנה ו-1.4 מיליארד דולר על פני 7 שנים, כ-5 מיליארד שקל.

מעניין לציין שמקריאת הפרוטוקולים של דיוני צוות קנדל, שקדמו להכנת המתווה למשק הגז, עולה כי רשות החשמל עצמה סבורה שהמחיר הנכון ביותר לגז טבעי בישראל הוא 4.9 דולרים ליחידת אנרגיה. זהו גם פחות או יותר המחיר שעליו סיכמו חברת החשמל ושותפות תמר במכתב הכוונות ביניהן לפני ועדת ששינסקי, שהעלתה את המסים על חברות הגז בעשרות אחוזים.

חברות הגז: "הערכות הזויות"

בחברות הגז הופתעו לשמוע על הערכות חברת החשמל. "מדובר בהערכה הזויה", אמר בכיר באחת החברות, "כמעט אין שום סיכוי שמחיר הגז שתשלם החברה ב-2022 יעמוד על 4.9 דולרים". עוד הוא הוסיף כי "המחיר מצביע על כך שהחברה סבורה שתצליח להוריד את המחיר ב-25%, אך זה תלוי בתנאי השוק בשנה זו, ובמשא ומתן שיתקיים בין הצדדים".

בכיר בחברה אחרת תקף גם הוא את חברת החשמל וטען כי החברה בוחרת להציג את המחיר הנמוך ביותר שהיא יכולה לקבל בתחזית שלה, "משום שזה משרת אותה". לטענתו, כיוון שהחברה רכשה כמות גבוהה מדי של גז, היא מנסה כעת למזער את הנזקים שנוצרו בגין העלות העודפת.

ואולם, שני הבכירים הודו שהתחזית שהציגו החברות בדוח האחרון שלהן איננה מעודכנת והן ייאלצו לתקן אותה. בחברות סירבו להשיב לשאלה על כמה יעמוד מחיר הגז בתחזית החדשה, אך גורמים במשק העריכו שהוא ינוע סביב 5.7-6.3 דולרים ליחידת אנרגיה.

חברת החשמל סירבה להתייחס לידיעה.