אירופה תצמצם את הגלישה של בני-נוער בפייסבוק ובאינסטגרם?

חקיקה חדשה עלולה להגביל את הגישה של צעירים מתחת לגיל 16 לרשתות חברתיות ואף למנועי חיפוש ■ "הרבה אנשים בהלם מהמהלך הזה, כי הוא מנוגד לחלוטין לדרך שבה העולם עובד בימים אלה"

סלולר ילדים נוער / צלם: טינקסטוק
סלולר ילדים נוער / צלם: טינקסטוק

 

בני-נוער באירופה צפויים להתמודד בקרוב עם מציאות דיגיטלית חדשה, שבה הם לא יוכלו להשתמש באפליקציות ושירותים חברתיים כמו פייסבוק, אינסטגרם וסנאפצ'ט ללא אישור מההורים שלהם - כך עולה מהצעת חוק שאמורה לעלות לדיון היום (ג') באיחוד האירופי.

החקיקה המתגבשת אמורה לאסור על חברות לאסוף ולטפל במידע על צעירים מתחת לגיל 16 ללא הסכמה של ההורים שלהם, מה שעלול לשבש את התוכניות של פייסבוק, סנאפצ'ט, טוויטר ורשתות חברתיות אחרות בכל הקשור לקהל המשתמשים הצעיר.

מדובר על תיקון לחוק הגנת המידע האירופאי (European Data Protection Regulation), שיגדיל את הגיל המינימלי לשימוש ברשתות חברתיות מ-13 כיום ל-16. אם התיקון יעבור, הוא אמור להיכנס לתוקף בתוך כשנתיים ב-28 מדינות באירופה.

על-פי ההצעה, התיקון לחוק יעמוד על כך ש"הטיפול במידע אישי של ילד מתחת לגיל 16 יתאפשר רק אם הליך זה יקבל את האישור של האפוטרופוס של אותו ילד".

"הרבה אנשים בהלם מהמהלך הזה, כי הוא מנוגד לחלוטין לדרך שבה העולם עובד בימים אלה", הסביר נייג'ל פרקר, שותף בפירמת עורכי הדין הבריטית Allen & Overy, בשיחה עם אתר CNN. "אף שזה אמור להגן על צעירים, יש מי שחושש שזה יביא לתוצאות ההפוכות".

כך, למשל, יש מי שהעלה דאגה על כך שהתיקון לחקיקה שנכנס ברגע האחרון לדיונים יחסום צעירים מגישה לקבלת עצות, עזרה או מידע אונליין, או פשוט יביא לכך שצעירים ישקרו כשיבקשו להקליד את גילם האמיתי בכדי לקבל גישה לשירותים הרלבנטיים.

ג'ניס ריצ'רדסון, יועצת ל-ITU, הגוף המטפל בנושאי מידע וטכנולוגיה באו"ם ולשעבר נציגה באיגוד האירופי לאינטרנט בטוח, כתבה בפוסט שהעלתה לאתר Medium כי "אנחנו מרגישים ששינוי גיל המינימום מ-13 ל-16 ימנע מאנשים צעירים הזדמנויות חינוכיות וחברתיות בדרכים שונות ובמקביל לא ייצר יותר הגנה (ואולי אפילו פחות)".

לא ברור כיצד תוגבל הגישה לאתרים השונים, אך ישנן הערכות כי אפילו הגישה לתוצאות החיפוש של גוגל תוגבל בצורה כזו או אחרת ותכריח את הגולשים לציין את הגיל שלהם לפני השימוש.

באתר "הגארדיאן" ציינו כי כבר היום פייסבוק מגבילה את ההרשמה לשירות, והגולשים נדרשים להכניס את תאריך הלידה שלהם - דרך שקל יחסית לעקוף אותה. זאת בניגוד לאתרים למבוגרים, שלעיתים משתמשים בפרטי כרטיס אשראי כדרך לוודא את גילו של הגולש.

ב"פייננשל טיימס" מציינים כי קואליציה של חברות טכנולוגיה, שכוללת נציגים מגוגל, פייסבוק וטוויטר, האשימה אתמול (ב') את האיחוד האירופי שהוא רץ מהר מדי עם תיקון החוק, מבלי להתייעץ עם ארגונים לשמירה על ביטחון הילדים.

תיקון החקיקה נמצא בפתחו של האיחוד האירופי כבר מ-2012, כש-3 גופים דנים בנושא - הפרלמנט האירופי, הנציבות האירופית והמועצה האירופית.

ב-CNN מדווחים כי מקורות באיחוד האירופי מדברים על כך שהקנסות שיוטלו על חברות שלא יאכפו את הגבלת הגיל הצפויה יעמדו על שיעור של 5% מכלל המכירות העולמיות של אותן חברות, בהן פייסבוק, טוויטר ואחרות.

כפי שמציינים ב"גארדיאן", מבחינת חברות הטכנולוגיה הקושי הגדול יהיה לאכוף חוק שכזה ולמנוע מצעירים מתחת לגיל 16 מלקבל גישה לשירותי הודעות, מדיה חברתית ואתרים אחרים.