קיקסטארטר חוקרת

מימון המונים הוא מושג חשוב בעל משמעויות רחבות - יש לנסות לחזקו ולשמרו

הסערה הפוקדת רבים מאתרי הטכנולוגיה וההשקעות בימים האחרונים כמעט ולא זכתה לסיקור בארץ: זאנו, פרויקט הדגל של קיקסטארטר, אתר מימון ההמונים, קרס באופן פתאומי (לפחות עבור המשקיעים שלו), לאחר שלא להצליח לפתח את המוצר שלמענו גייס את כספי ההמונים. זו כמובן לא הפעם הראשונה שזה קורה, ככלות הכל מי שמשקיעים דרך קיקסטארטר יודעים שכספם מושקע בפרויקטים עתירי סיכון, אבל בכל זאת בסיפור הנוכחי יש מאפיינים שמיקדו סביבו רעש ציבורי והרבה סמני שאלה.

זאנו היה רחפן זעיר בגודל כף יד, המסוגל לנווט באופן עצמאי ליעד שלו ויותר חשוב מכך, מתכנניו ייעדו לו יכולות לטוס כחלק מלהקה. רחפני הזאנו היו אמורים להתקשר זה עם זה תוך כדי טיסה אל היעד, להחליף ביניהם מידע לגבי מכשולים או שינויים במסלול ולהיעזר זה בזה באמצעות אלגוריתמים מתוחכמים של בינה מלאכותית. לצורך הפרויקט השאפתני הזה גייסו היזמים באמצעות קיקסטארטר כ-3.5 מליון דולר, אשר מומנו על ידי למעלה מ-12 אלף איש, מה שהפך את זאנו לפרויקט מימון ההמונים היקר ביותר של קיקסטארטר אי פעם ברחבי אירופה.

אבל, הכסף הגדול לא עזר וזאנו הרחפן לא המריא. באמצע נובמבר שלחה חברת טורקינג, המפתחת את זאנו, הודעה לאקונית לכל מממניה בה היא הודיעה על הפסקת הפרויקט ופירוק החברה, פחות משנה מהיום בו יצאה לדרך. כסף, למותר לציין, לא יראה איש מ-12 אלף המשקיעים שלה. ובכל זאת, זה מן הסתם לא הגורם היחיד שגרם לסערה בקרב משקיעי החברה וגם רבים אחרים המעורבים בהשקעות באתרים של מימון המונים.

המשקיעים התמרמרו בעיקר על חוסר השקיפות, על חוסר הפירוט בהודעות החברה וגם הביעו תיסכול רב מחוסר היכולת שלהם להבין מה באמת קרה. הרעש בשבועיים שלאחר ההכרזה על כישלון הפרויקט גבר והלך עד כדי כך שקיקסטארטר נאלצה לנקוט בצעדים חריגים. בתגובה רשמית לכתב ה-BBC אמרה קיקסטארטר ש"זה בסדר שיזמים לוקחים על עצמם פרויקטים גדולים ונכשלים בהם, אבל אנחנו מצפים לשקיפות ולאמינות לאורך כל הדרך. המממנים של פרויקט זאנו זכאים לדוח מפורט לגבי כל מה שקרה".

בשבוע שעבר הודיעה קיקסטארטר על מהלך חריג. האתר שכר את שירותיו של עיתונאי חוקר והטיל עליו את המשימה לרדת לעומק העובדות ולייצר דוח שיתאר את השתלשלות העניינים מיום הקמת החברה, דרך גיוס הכספים, השימוש בכספי ההמונים והכישלון המהדהד בחודש שעבר. בין השאר, התבקש העיתונאי הפרילנסר מארק האריס לענות על תהייתם של רבים כיצד ייתכן שהאתר קיבל מימון עבור זאנו אפילו בימים האחרונים ממש לפני סגירת הפרויקט, בשעה שהיזמים כנראה כבר ידעו על הכישלון הצורב. הדוח של האריס אמור להתפרסם בחודש הבא ולמרות שעל הכסף שירד לטמיון הוא כבר לא יפצה, התקווה של קיקסטארטר היא, שהדו"ח יעזור לשקם את אמינות האתר וגם את אמון ההמונים בשיטת המימון החדישה הזו.

חשוב לתת לקיקסטארטר קרדיט, הן עבור התגובה המהירה והן בשל ההחלטה לנסות לרדת לחקר הפרשה העגומה הזו, לפרסם את המסקנות וגם ליישמן לטובת פרויקטים עתידיים. מימון המונים הוא מושג חשוב בעל משמעויות רחבות, שהתפתח רק בשנים האחרונות ויש לנסות לחזק אותו ולשמרו.

הוא פותח אפשרויות למעורבות הקהל הרחב וגם פוטנציאל לרווחים כלכליים בהשקעות שהיו עד לאחרונה שמורות למועדון סגור ואקסקלוסיבי של משקיעים. שיטת המימון הזו גם מאפשרת ליזמים בעלי חזון לממן פרויקטים ייחודיים בדרך דמוקרטית של שכנוע ההמון הרחב.

כמובן, כל מי שמשקיעים בפרויקט מימון המונים חייב להבין שבמקרים לא מעטים זוהי השקעה בעלת מאפייני סיכון גבוהים ביותר. אבל, באותו נשימה זכאים המשקיעים לדעת שמי שמארגנים עבורם את הזדמנויות המימון הללו עושים ככל שניתן כדי לבדוק את המיזמים ואת היזמים לפני ההשקעה ולעקוב מקרוב אחרי התקדמותם והתנהלותם הכספית לאחר קבלת המימון מהציבור הרחב.

נראה שקיקסטארטר עושה את הדבר הנכון בפנייתה לחקירה יסודית, מה שיכול להחזיר את אמון ההמונים לאפיק ההשקעה החשוב הזה. זאנו הרחפן כבר לא ימריא, אבל אלפי פרויקטים אחרים בהחלט מחכים להזדמנות שלהם לזכות במסלול המראה הממומן על ידי הקהל הרחב.