חח"י פועלת באפריקה: חתמה על מזכר הבנות ברואנדה

עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל: "חברת החשמל פועלת בשווקים בינלאומיים במסגרת פעילות הפיתוח העסקי, והינה בעלת פוטנציאל צמיחה משמעותי בתחום התכנון ההנדסי ופיתוח פרוייקטי אנרגיה מורכבים בחו"ל, אשר צפוי להתרחב בעקבות שיתוף פעולה זה"

עופר בלוך / צילום: אוריה תדמור
עופר בלוך / צילום: אוריה תדמור

חברת החשמל חתמה על מזכר הבנות לשיתוף פעולה בתחום החשמל עם חברת החשמל הרואנדית, REG. במסגרתו הוסכם כי חח"י תעזור לחברה בתכנון והנדסה של פרויקטים ברואנדה בתחום ייצור תחנות כוח, רשת הולכה, תחנות משנה ופרויקטים בתחום ההדרכה. פוטנציאל שיתוף הפעולה עומד על עשרות מיליוני דולרים.

בחתימה על המזכר, שהתקיימה ברואנדה, השתתפו מטעם חח"י סמנכ"ל פרויקטים הנדסיים ופיתוח עסקי רון ויס ונציג היחידה לפיתוח עסקי אביחי וייל. מהצד השני השתתפו שר התשתיות הרואנדי ג'יימס מוסוני, מנכ"ל החברה ג'ין בוסקו וחברי הנהלה ודירקטוריון נוספים.

מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, אמר בעניין כי "חברת החשמל פועלת בשווקים בינלאומיים במסגרת פעילות הפיתוח העסקי, והינה בעלת פוטנציאל צמיחה משמעותי בתחום התכנון ההנדסי ופיתוח פרוייקטי אנרגיה מורכבים בחו"ל, אשר צפוי להתרחב בעקבות שיתוף פעולה זה".

אין זו הפעם הראשונה שבה חברת החשמל מנסה לייצר לעצמה מקורות הכנסה נוספים על ידי לקיחת חלק בפרויקטים מחוץ לגבולות ישראל. מרבית פעילות הפיתוח העסקי שלה מופנית כיום למדינות ברית המועצות לשעבר, מזרח אירופה, אפריקה, הודו ודרום אמריקה.

כך למשל, השנה השתתפה החברה במכרז לבניית תחנות כוח במקסיקו, אך לא זכתה בו. במארס 2014 היא חתמה על מזכר הבנות עם Hindustan Salts, חברה בבעלות ממשלת הודו, ולפיו תחלוק במומחיות שלה בפיתוח והוצאה לפועל של פרויקט אנרגיה סולארית במדינה בהיקף של עד 8,000 מגוואט. כמו כן, ב-2012 ביקשה לקדם פרויקט סולארי גדול בבולגריה ולהיכנס כשותפה למיזם סולארי ענק בסין בהיקף של 1.3 מיליארד דולר. נכון להיום, הפרויקטים הללו טרם יצאו אל הפועל.