התחזית הדיגיטלית ל-2016: נשלם ונקנה יותר דרך הסמארטפון

התגברות השימוש באפליקציות של הודעות; גידול בפופולריות של הזיהוי הקולי; והפיכת פייסבוק לשירות שמבוסס בעיקר על מובייל ■ חברת המחקר eMarketer ניתחה 6 מגמות שלהערכתה יהיו דומיננטיות בשנה הבאה

פייסבוק / צילום: שאטרסטוק
פייסבוק / צילום: שאטרסטוק

חברת המחקר המובילה בתחום הפרסום הדיגיטלי - eMarketer - ניתחה ועיבדה 6 מגמות שלהערכתה יהיו דומיננטיות ומכריעות בשנת 2016. ואלה הן: 

פייסבוק: הופכת לשירות מובייל כמעט לחלוטין

במקביל למגמה העולמית, הרשת החברתית של פייסבוק הולכת והופכת לשירות מובייל כמעט באופן גורף. ברבעון השלישי של השנה, 78% מהכנסות הפרסום של החברה ברחבי העולמי, שהסתכמו ב-4.3 מיליארד דולר, הגיעו ישירות מהמובייל. זאת, במקביל לכך שבאותו הרבעון 727 מיליון מ-1.55 מיליארד המשתמשים הפעילים מדי חודש בפייסבוק התחברו לשירות מהמכשירים הניידים שלהם. מדובר על שיעור של כמעט מחצית (47%) מהמשתמשים החודשיים, שברבעון המקביל אשתקד עמד על 34% בלבד. 

אפליקציות ההודעות: בלי פרסומות, אבל עם פוטנציאל שיווקי

אפליקציות ההודעות כבר מזמן הפכו להיות הרבה יותר מרק הודעות. מי שעוקב מקרוב אחר מאמצי פייסבוק בתחום רואה את האבולוציה שעוברת על אפליקציית המסנג'ר שלה, ובמקביל גם על אפליקציית וואטסאפ הפופולרית. מסנג'ר, למשל, עם 700 מיליון משתמשים פעילים מדי חודש, הפכה להיות פלטפורמה שלמה של פיצ'רים כמו העברת כספים בין חברים, שירות לקוחות לעסקים ומאתמול (ד') גם מאפשרת להזמין ישירות את שירות ההסעות של אובר מהאפליקציה.

נכון ליולי השנה, ובארה"ב לבדה, המסנג'ר של פייסבוק נחשבת לפופולרית ביותר עם שיעור שימוש של 17.3% מבין משתמשי האינטרנט, כשאחריה ניצבת iMessege (11.9%), סקייפ (8.5%), וואטסאפ (6.9%) ואפילו יאהו מסנג'ר (5.8%) שאיכשהו עדיין רלוונטית.

פייסבוק הצהירה בעבר, וכך גם אנשי וואטסאפ, שפרסומות לא יהיו חלק מפלטפורמות הפרסום. לכן, הפוטנציאל המיידי של פופולריות אפליקציות ההודעות הוא לא כערוץ נוסף לפרסומות, אבל עדיין יש הזדמנות שיווק וקידום שירותים שונים.

יש מפרסמים שמנצלים פלטפורמה כמו קבוצות וואטסאפ כדי לקדם את המותגים שלהם ויש אחרים שמנצלים אפליקציות הודעות פתוחות יותר למשווקים ומציעים למשל חבילות סטיקרים ממותגות. בכל מקרה, מותגים צריכים להישאר עם אוזניים פקוחות כדי להתעדכן על הזדמנויות עתידיות נוספות איך לנצל את הפלטפורמות הפופולריות הללו לטובתם. 

5 תוכנות המסרים
 5 תוכנות המסרים

שיתוף מידע אישי: הפרטיות הולכת ונעלמת

בזמן שהאיחוד האירופי מתכוון להגביל את השימוש ברשתות חברתיות דוגמת פייסבוק או סנאפצ'ט לגיל 16 ומעלה, בהחלטה מעוררת מחלוקת, כדי לייצר קו הגנה על פרטיות הגולשים הצעירים, ב-eMarketer מצביעים על כיוון אחר לגמרי של המציאות שבה חיים הילידים הדיגיטליים. "כשיותר ויותר מכשירים מחוברים לאינטרנט כחלק מ'האינטרנט של הדברים' (IoT), יותר אנשים - במיוחד הצעירים שבהם - ישתפו את המידע האישי שלהם עם משווקים ובעלי אתרים".

כך, סקר שערכה חברת המחקר והייעוץ Altimeter Group ביוני השנה שבדקה את הנכונות של אמריקאים לשתף מידע אישי שלהם מצא שהסיבה העיקרית (57%) היא קבלת הטבות, קופונים, הנחות ושאר הטבות. במקום השני (32%) אנשים רצו לשתף בפרטים אישיים כדי לקבל מידע שיעזור להם לקבל החלטות, וצמוד לכך (31%) לקבל עזרה כדי לפתור תקלה או לקבל גישה לשירות תמיכה.

בחברת המחקר ציינו, כי "המשתמשים כנראה לא יודו בזה, והם כנראה לא שמחים לגבי זה, אבל בשלב זה צרכנים מכורים לנוחות ולערך של העולם המחובר". 

סיבות לוויתור על פרטיות
 סיבות לוויתור על פרטיות

תשלומים סלולריים: הארנק הדיגיטלי יהפוך לסטנדרט

כבר כמה שנים שחברות הטכנולוגיה מנסות לדחוף את הארנקים הסלולריים והדיגיטליים מכיוונים שונים, אך פתרון אמיתי ושלם עדיין אין בשטח. הטכנולוגיה כנראה לא תעלים את החנויות והתשלומים הפיזיים, גם אם עולם הקמעונאות המקוון ימשיך להתחזק, אבל נראה שבשנה הקרובה הגבולות ימשיכו להיות מטושטשים יותר בין אונליין ואוף ליין.

ב-eMarketer מסתכלים על קו הסמארטפונים שהולך לנחות על המדפים בשנה הקרובה ומציינים שארנקים סלולריים הולכים להיות פיצ'ר סטנדרטי, זאת לצד העובדה שיותר ויותר קמעונאים מקבלים תשלומים ממערכות כמו אפל פיי, אנדרואיד פיי, סמסונג פיי ואחרים.

ועדיין, אומרים בחברת המחקר, זה לא מה שישכנע משתמשים לוותר על עשורים של התנהגות תשלומים במזומן או בכרטיס אשראי. "הקמעונאים יצטרכו לייצר חווית קניות בארנקים הסלולריים ולשים דגש על הטבות, קופונים ומועדוני נאמנות ללקוחות חוזרים כדי לשכנע יותר אנשים לשלם עם הטלפון שלהם", אומרים בחברה.

 

חיפוש קולי: המפרסמים יצטרכו לבצע אדפטציה לתחום

יותר ויותר משתמשים מדברים לטלפונים שלהם. לא בגלל הרצון לקיים שיחות קוליות עם אמא או אבא, אלא כחלק מהדרך שבה משתכללת הטכנולוגיה בכל הקשור להבנת הדיבור והניתוח שלו. זה מתחיל מהודעות קוליות באפליקציות תקשורת כמו וואטסאפ, שפופולריות בעיקר בקרב צעירים, והולך קדימה יותר לשירותים כמו Siri של אפל או החיפוש הקולי החכם של גוגל, שמנסים לנתח את רצון המשתמשים ומשמשים כסוג של עוזרים אישיים.

ב-eMarketer מצביעים על כך שמשווקים יצטרכו להיות מוכנים לעשות אופטימיזציה לתוכן דיגיטלי עבור שירותים ושאילתות מבוססות על חיפושים קוליים, וללמוד כיצד להיות בטוחים שהתוכן יהיה ניתן לגילוי על-ידי "עוזרים אישיים דיגיטליים".

קניות מהמובייל: יותר רכישות ישירות מהסמארטפון

בעוד הארנק הסלולרי מנסה לגשר על הפערים בין עולם האוף ליין לעולם האונליין, נראה שב-2016 גם המסחר המקוון במובייל עצמו יזכה לאימוץ נרחב יותר. היום המובייל משמש יותר להשוואת מחירים, כולל בחנות עצמה, ופחות לרכישה ישירות מהמכשיר. להערכת eMarketer, רק 1.6% מכל המכירות הקמעונאיות בארה"ב השנה התבצעו דרך סמארטפונים. אך בשנה הבאה, באמצעות דחיפה משמעותית מענקיות הטכנולוגיה אפל, גוגל, מיקרוסופט, פייסבוק ואמזון, המצב ישתנה ושיעור הרכישות צפוי לצמוח. 

ומה לא יקרה? התחזיות שלא יתממשו בשנה הבאה

1. חוסמי פרסומות לא ייעלמו

עבור המפרסמים והמו"לים הדיגיטליים שנת 2015 הייתה מאתגרת במיוחד. מעבר להישרדות היומיומית, אחד הדיונים האינסופיים היו סביב חוסמי הפרסומות, שמאפשרים לחסום פרסומות שמופיעות באתרים שונים. לא מדובר בשירות חדש שצץ השנה, אבל הוא עלה לתודעה בצורה מובהקת יותר ממספר סיבות - סקר שהצביע על פופולריות של תוסף לדסקטופ שחוסם פרסומות ושמשתמשים בו כ-200 מיליון משתמשים ברחבי העולם, לצד ההצהרה של אפל, כי מערכת ההפעלה החדשה לאייפון תתמוך בשירותים ובאפליקציות שמאפשרות חסימת פרסומות במובייל.

על-פי סקר של חברת המחקר קומסקור מספטמבר האחרון, תופעת חסימת הפרסומות בדסקטופ רווחת בעיקר בקרב צעירים, כששליש מבני 18-24 בצרפת, גרמניה וקנדה משתמשים בחוסמי הפרסומות. בארה"ב ובבריטניה האחוזים נמוכים יותר באופן כללי וכן בקרב הצעירים עם (19.8% בלבד בבריטניה ו-16.2% בלבד בארה"ב).

המו"לים הדיגיטליים נכנסו למגננה, המפרסמים עומדים בצד ומסתכלים וב-eMarketer אין בשורות טובות לקראת השנה החדשה שבפתח. בחברה טוענים, כי אין פתרון קסם בפתח וכי חלק מהמו"לים ינסו לצמצם את כמות המודעות באתרים כדי לא להשניא את עצמם על הגולשים ולדחוף אותם להתקנת חוסמי פרסומות, אחרים ייאלצו לשלם לחברות שחוסמות את הפרסומות כדי להינצל מרוע הגזירה ויהיו מי שיחסמו גישה לתוכן לגולשים עם חוסמי פרסומות.

המפרסמים ינסו לעקוף את החסימות דרך מגמת התוכן השיווקי, כשבמקביל, ב-eMarketer מעריכים, כי באפליקציות המובייל המצב יחסית טוב והדבר עשוי להביא לזרימת תקציבי פרסום לאפיק זה.

2. פייסבוק לא תנצח את יו-טיוב

השנה החולפת הייתה אחת המשמעותיות עבור פייסבוק בזירת הווידיאו. הרשת החברתית המשיכה לנגח את יו-טיוב, בניסיון לנגוס בנתחי השוק שלה בדרכים שונות - מניגון אוטומטי של סרטונים, דרך מנוע המלצות על סרטונים נוספים לזה שהמשתמש צפה ועוד. בסך הכול הגיעה פייסבוק לשיא של 8 מיליארד צפיות וידיאו ביום - כפול מהמספרים שהיו ברשת באפריל השנה.

המפרסמים אוהבים את זה, אבל ב-eMarketer מסבירים, כי הם גם אוהבים את יו-טיוב. לכן, הם צפויים לפצל תקציבים בין שתי פלטפורמות הווידיאו עם אסטרטגיות רלוונטיות לכל פלטפורמה.

3. פייסבוק תמשיך להיות רלוונטית לצעירים

על אף מגמות הנטישה בקרב צעירים, שעליהם דובר שוב ושוב בעבר, ב-eMarketer מעריכים שפייסבוק לא תישאר רשת חברתית של מבוגרים בלבד. אז אמנם צעירים מבלים פחות זמן בפייסבוק, אבל זה לא אומר שהם נוטשים את המערכה. סקר שערכה חברת Niche בקרב בוגרי בתי ספר בארה"ב ביוני השנה הראה, כי פייסבוק עדיין ניצבת במקום השני אחרי אינסטגרם בכל הקשור לשימוש ברשת חברתית מספר פעמים ביום עם 45.6% מהמשיבים לעומת 51.7% באינסטגרם.

4. הפרסום בדיגיטל לא יעקוף את הטלוויזיה

על אף תחזיות שונות שהתפרסמו לאחרונה, ב-eMarketer מגלים פסימיות באשר לאפשרות שכבר ב-2016 הוצאות הפרסום בדיגיטל יעקפו את אלה של הטלוויזיה בארה"ב. בחברת המחקר המובילה נשענים על מספר אירועי מדיה גדולים שהולכים לקרות בשנה הקרובה - ובראשם הבחירות בארה"ב ואולימפיאדת ריו בברזיל - ויזרימו לא מעט תקציבים דווקא לטלוויזיה.

"השאלה הגדולה היא איך הטלוויזיה והדיגיטל יעבדו יחד. ב-2016 גופי טלוויזיה מסורתיים ימשיכו להעביר תוכן לדיגיטל, כשבמקביל חברות תוכן דיגיטלי יחפשו דרכים להגדיל את החשיפה שלהם", מעריכים בחברה. 

שימוש ברשתות חברתיות
 שימוש ברשתות חברתיות