קבוצת אלון מכרה הלוואה של 120 מ' ד' לדלק US למוסדיים

המוסדיים ירכשו חלקים בסדרי גודל דומים מהחוב האמור של דלק US, והם ייהנו מריבית שנתית גבוהה של כ-9.4% צמודה למדד

שרגא בירן דודי ויסמן / צילום: תמר מצפי איל יצהר
שרגא בירן דודי ויסמן / צילום: תמר מצפי איל יצהר

קבוצת אלון, שבבעלות הקיבוצים וחברת ביילסול של עו"ד שרגא בירן ודודי ויסמן, ממשיכה להנזיל את נכסיה במטרה לשפר את מצבה הפיננסי המעורער. ל"גלובס" נודע כי כחודש לאחר שמכרה כ-17% מחוב של חברת דלק US כלפיה לידי גופים פיננסיים זרים, מכרה אמש (ד') הקבוצה הפרטית את יתרת החוב - בהיקף כולל של כ-120 מיליון דולר, לארבעה גופים מוסדיים מישראל (ככל הידוע, פסגות, הפניקס, אקסלנס וילין לפידות). המוסדיים ירכשו חלקים בסדרי גודל דומים מהחוב האמור של דלק US (בסביבות 30 מיליון דולר כל אחד), והם ייהנו מריבית שנתית גבוהה של כ-9.4% צמודה למדד.

מדובר בהלוואת מוכר שקבוצת אלון העמידה לדלק US במסגרת עסקה בין השתיים למכירת החזקותיה של קבוצת אלון בחברת הזיקוק האמריקאית אלון USA. מבחינת קבוצת אלון מדובר על הקדמה של קבלת מזומנים, בתקווה לשפר את מצבה הפיננסי. ככל הידוע, בנקאי ההשקעות בעסקה הנוכחית הינו לאומי פרטנרס, שבבעלות בנק לאומי.

החוב המקורי של דלק US לקבוצת אלון נושא ריבית ריאלית של 5.5% לשנה. כלומר, קבוצת אלון נותנת למוסדיים הנחה של כ-4% על החוב המקורי, שהינו במח"מ של כ-3 שנים, לפירעון עד שנת 2021. מנגד, החוב של דלק US אינו כולל קובננטים או ביטחונות ושעבודים, כך שהמוסדיים הישראלים מקבלים עתה מאלון חוב בריבית גבוהה אך ללא בטוחות והתניות.

במאי השנה הושלמה עסקה שבמסגרתה רכשה חברת הזיקוק דלק US, שבניהול עוזי ימין, מידי קבוצת אלון כ-48% ממניות אלון USA בתמורה לכ-570 מיליון דולר (2.3 מיליארד שקל) - אשר כללה 200 מיליון דולר במזומן, הלוואת מוכר של 145 מיליון דולר ו-9% ממניות דלק US. במסגרת העסקה הפכה קבוצת אלון לבעלת מניות דומיננטית בדלק US, וכן קיבלה סכום ניכר במזומן. כספים אלה סייעו לקבוצה לעמוד בחובותיה כלפי הבנקים ומחזיקי האג"ח, ולתמוך בחברות המוחזקות, ובראשן רשת הקמעונאות הקורסת מגה.

העסקה הנוכחית של קבוצת אלון מול המוסדיים הישראלים, נעשית אגב קשיים אדירים שהקבוצה עדיין ניצבת בפניהם בכל האמור לגבי רשת מגה. מנכ"ל קבוצת אלון, והאיש שמוביל את פעילותה למול נושיה לצד בעל השליטה בירן, הינו אביגדור קפלן.

תיק ההשקעות איבד 20% משוויו

מחזיקי האג"ח הגדולים של קבוצת אלון כוללים את חברות הביטוח הפניקס, מגדל, הראל וכלל, וכן את בית ההשקעות פסגות. סך חוב האג"ח כיום הוא כ-1.7 מיליארד שקל, לאחר שחלקו נפרע בעקבות מכירת מניות אלון USA. בחודש שעבר, נזכיר, הפחיתה חברת הדירוג S&P מעלות את דירוג החוב של קבוצת אלון בדרגה אחת, מ-BBB פלוס ל-BBB, בעקבות עלייה נוספת במינוף הקבוצה ושחיקה בפרופיל הנזילות שלה. S&P מעלות הותירה את דירוג החוב של אלון ברשימת מעקב עם השלכות שליליות, בשל האפשרות לשחיקה נוספת בנזילות ולעליית המינוף, וציינה כי ללא נקיטת צעדים משמעותיים מצד החברה לשיפור הנזילות ולהפחתת המינוף, עשוי הדירוג לרדת ביותר מרמה אחת.

בחברת הדירוג ציינו כי בחודשים האחרונים ירד שווי תיק ההשקעות של קבוצת אלון ב-20%, בעיקר בשל הקריסה בשוויה של החברה הבת אלון רבוע כחול. השחיקה בשווי הנכסים תרמה לדברי חברת הדירוג לעלייה במינוף של קבוצת אלון, לרמה של 90%, וזאת כשהיא טרם ביצעה מהלכים לשיפור הנזילות החלשה שלה. בנוסף, מציינים ב-S&P מעלות כי לקבוצת אלון צורכי נזילות של כ-340 מיליון שקל בשנה הקרובה, כאשר מולם עומדים מקורות ודאיים בסכום של 255 מיליון שקל בלבד. S&P מעלות ציינה לחיוב את ההסכמה שקיבלה החברה הבת אלון רבוע כחול מצד נושיה, להשגת הסדר חוב כולל עימם (בהיקף של 900 מיליון שקל), שבבסיסו דחיית תשלומי קרן החוב בחמש שנים.

אגב, הצרות של שרגא בירן ודודי ויסמן, השותפים שהפכו ליריבים מרים, לא עוצרות רק בקשיים הפיננסיים של קבוצת אלון והחברות הבנות. השניים, באמצעות חברת ביילסול, שולטים גם בחברת הנדל"ן הציבורית הכושלת רוזבאד, שדיווחה בחודש שעבר על כוונתה לבצע הסדר חוב בהיקף של 53 מיליון שקל.

מבנה ההחזקות
 מבנה ההחזקות