המשנה ליועמ"ש: לאף פוליטיקאי אין סמכות להתערב בשידורי גל"צ

בחוות-דעת שהגיעה לידי "גלובס", המשנה ליועמ"ש, עו"ד דינה זילבר, מגבה את שיטת הפלייליסט של גלגלצ ומבהירה: לשר הביטחון ולשרת התרבות אין סמכות להתערב - אך מירי רגב יכולה לנהל דיון ציבורי בנושא

לשכת היועץ המשפטי לממשלה מגבה משפטית את שיטת הפלייליסט של גלגלצ ומבהירה: אף פוליטיקאי - לא שר הביטחון משה (בוגי) יעלון ולא שרת התרבות מירי רגב - לא יכול להתערב בה; כך עולה מחוות-דעת משפטית שהוציאה היום המשנה ליועמ"ש, עו"ד דינה זילבר, עליה חתם גם היועמ"ש יהודה וינשטיין.

עם זאת, עו"ד זילבר כתבה כי אין כל מניעה ששרת התרבות מירי רגב תנהל דיון ציבורי על השיטה ועל פעילות התחנה. "חזקה על השרה רגב כי אין, ואף לא הייתה לה, כל כוונה לחרוג במלוא הנימה מסמכויותיה ותפקידיה המוגדרים בדין... באשר להתבטאויות ציבוריות וביקורת מהותית על התחנה ופעילותה - הן חלק בלתי נפרד מקיומו של שיח ציבורי לגיטימי ומותר, ועל כן אין מקום להביע לגביהן עמדה משפטית". 

זילבר חיברה את חוות-הדעת שלה כתשובה לפניית האגודה לאיכות השלטון, שטענה נגד השרה מירי רגב כי היא בעצם פגישתה עם מפקד התחנה ירון דקל, יש התערבות.

 

לדבריה, "גלי צה"ל היא יחידה בתוך המסגרת הארגונית של הצבא, ובהתאם לכך הסמכות ליתן הוראות ארגוניות באשר לפעולתה, הרכבה ואיושה של התחנה - מסורה לגורמי הדרג הצבאי... לעומת זאת ולהבדיל, בכל ענייני התוכן העיתונאיים המקצועיים, התחנה אינה כפופה לדרג הצבאי והיררכיה הצבאית.

"בכך מכירה גם הנורמה הצבאית: סעיף 7 להפ"ע קובע כי בעניינים אלה מפקד התחנה 'לא יהיה נתון למרות מפקדיו, ויעמדו לנגד עיניו השיקולים העיתונאיים המקצועיים'. הווה אומר, התחנה נהנית מעצמאות עיתונאית, ושידוריה אינם מוכתבים על-ידי הרמטכ"ל או שר הביטחון, שאינם מתערבים בשיקולים מקצועיים-עריכתיים, עיתונאיים ואמנותיים, במובן זה שסמכות שר הביטחון מתמצה עם מינויו של מפקד התחנה".

באשר לשיטת בחירת השירים, עו"ד זילבר כתבה כי "בשיטת הפלייליסט, ועדה של עורכים מוזיקליים בוחרת את השירים ברוב דעות, וזאת להבדיל משיטה בה עורך מוזיקלי בוחר את השירים לבדו. בכל שבוע מתקבלים עשרות שירים חדשים למערכת, וכולם עולים לדיון בוועדה, לאחר שכלל חבריה מאזינים לכל שיר.

"ועדת הפלייליסט מורכבת מכ-10 עורכים מוזיקליים בגילאים שונים, חיילים ואזרחים עובדי צה"ל, אשר מקבלים את ההחלטות ברוב דעות. בחירת השירים נעשית על-פי קריטריונים קבועים מראש, וההחלטות של הוועדה מתפרסמות באינטרנט מדי שבוע.

"בחירת השירים המשודרים באמצעות שיטת הפלייליסט היא דוגמה ספציפית של עריכת תוכן, ולפיכך ההלכות המשפטיות שפורטו לעיל בנוגע לעצמאות שיקול-הדעת, כוחן יפה גם ביחס לכך". 

בסיום חוות-הדעת שלה כתבה עו"ד זילבר: "איני רואה לנכון להתייחס להתבטאויות אלה או אחרות שיוחסו לשרת התרבות, ח"כ מירי רגב. חזקה על השרה רגב כי היא מכירה ומבינה היטב מה נכלל בגדר סמכויותיה ובמסגרת תפקידי משרדה ומה חורג מהם". 

השרה רגב מסרה בתגובה: "גם היועץ המשפטי לממשלה השתכנע כי מעולם לא הייתה לי כוונה להתערב בתכנים, זולת קיום דיון ציבורי פומבי חשוב בסוגייה שהיא לדברי היועמ"ש חלק מחופש הביטוי".