רשות ני"ע: חשש ל"פונזי" ביוטרייד; כספי המשקיעים התאדו

הרשות: "חלק ניכר מכספי המשקיעים ביוטרייד ירד לטימיון, וספק אם יוחזר להם" ■ חשד: יוטרייד ממשיכה לגייס משקיעים חדשים למרות היותה בחדלות פירעון - ומשתמשת בכספים למימון החזרים למשקיעים קיימים

אביב טלמור / צילום: יריב כץ
אביב טלמור / צילום: יריב כץ

 

 

דוח חמור של רשות ניירות ערך על התנהלות חברת יוטרייד בשליטת אביב טלמור חושף תרמית פונזי לכאורה - שימוש בכספי משקיעים חדשים להחזרת כספים למשקיעים קודמים המבקשים למשוך את כספם - ורישום כוזב של יתרת הכספים בחברה.

מהדוח עולה כי בעוד שבספרי יוטרייד רשומים יתרות כספים של משקיעי החברה בסך של 12 מיליון דולר (כ-46.4 מיליון שקל), הרי שבחשבון הבנק של החברות מצוי סכום של 300 אלף שקל בלבד - פחות מאחוז אחד מהחוב.

כיום ישנם כ-350 משקיעים ביוטרייד, מתוכם כ-40 משקיעים פנו לקבל את כספם ונמצאים בהסדר פריסת תשלומים מול החברה, וכ-4-5 משקיעים שפנו לחברה בבקשה לקבל את כספם וטרם הגיעו להסדר מול החברה. שאר המשקיעים אינם יודעים כלל כי לחברה אין את הכספים הנדרשים אם יפנו אליה לקבל את השקעתם חזרה.

במהלך בדיקה שערכה רשות ניירות ערך בחברה, אישר סמנכ"ל הכספים של החברה, סמי ששון, כי ליוטרייד קיים חוב בגובה של כ-12 מיליון דולר למשקיעי החברה, מול יתרת זכות של 300 אלף שקל בלבד, בעוד שככל הנראה בדוחות שנשלחים למשקיעים מוצג כאילו יש להם (במצטבר) יתרת זכות של כ-48 מיליון שקל.

לדברי הסמנכ"ל, הוא אינו יודע לאן נעלמו אותם 12 מיליון דולר מכספי המשקיעים. לטענתו, הוא התחיל לעבוד ביוטרייד רק בספטמבר 2015, ובחשבון החברה היו אז כ-150 אלף שקל. לשאלת צוות הביקורת של הרשות אם אמורים להגיע ליוטרייד כספים מחו"ל, ענה ששון כי אין לחברה גורמים שחייבים לה כסף.

מעלליה של חברת יוטרייד נחשפו ב"גלובס" בחודשים האחרונים בסדרת תחקירים שפרסמה הכתבת ספיר כלפון. ב"גלובס" התנקזו תלונות רבות של נפגעי החברה על כך שהחברה מעכבת את כספי המשקיעים המבקשים למשוך את יתרת השקעותיהם, לאחר שהפסידו את מיטב כספם. ואולם, עד אתמול (ג') המשיכה החברה לגייס משקיעים ללא מפריע.

אתמול, לאחר ביקורת שנערכה במשרדי החברה, שבה התגלו מסמכים וראיות המעידים על מצבה העגום, פנתה רשות ניירות ערך לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בבקשה לעצור את פעילותה, והוצא צו זמני להפסקת גיוס המשקיעים על-ידי החברה.

כלומר, בחודשים האחרונים כספי המשקיעים החדשים מועברים לתשלום המשקיעים הישנים, ומוצגת למשקיעים יתרת זכות פיקטיבית שאין מאחוריה דבר.

מהבדיקה עלה עוד כי בעל השליטה בחברה מודע למצב מזה מספר חודשים. ששון סיפר לרשות כי בחודשים האחרונים הוא דיבר מספר פעמים עם טלמור על המצב והתריע בפניו מפני ההתנהלות הנהוגה.

מייל אזהרה

בבקשת רשות ניירות ערך לבית המשפט צוין כי "עניינה של בקשה זו הוא פעילות ניהול תיקים ללא רישיון המבוצעת על-ידי יוטרייד, תוך גיוס מאות משקיעים מקרב הציבור הרחב וגרימת הפסדים כספיים ניכרים במסגרת הפעילות האמורה.

"בביקורת שנערכה בשבוע החולף מצאה הרשות כי למרות שיוטרייד התחייבה לרשות באופן מפורש לחדול מפעילות של ניהול תיקים ללא רישיון, בפועל היא ממשיכה בה, ויתרה מכך - כספי משקיעים חדשים המגויסים על-ידה כיום אינם מושקעים ככל הנראה כלל עבורם, ובהתאם להתחייבות החברה, אלא 'מוסטים' ממטרתם המקורית ומשמשים של החזר כספים של משקיעים קודמים הדורשים את כספם".

רשות ניירות ערך מציינת עוד כי הביקורת שערכה מעלה ממצאים חמורים ביותר באשר להתנהלות יוטרייד, המעמידה בסכנה חמורה את כספי המשקיעים, ובעיקר את כספו של כל משקיע חדש שיבחר לתת בה אימון.

כך, למשל, התגלה במסגרת הביקורת מייל ששלח סמנכ"ל הכספים של יוטרייד לבעל השליטה ביוטרייד, אביב טלמור (שהינו גם בעל השליטה בטרייד מארקר (100%) וכן משמש כיו"ר דירקטוריון ומנכ"ל בשתי החברות), ביחס למצבה הפיננסי של החברה והעובדה שהיא אינה יכולה לעמוד בהסדרי פריסה של תשלומים שכבר התחייבה למשקיעים שביקשו את כספם בחזרה, קל וחומר אלה שטרם ביקשו.

בנוסף, סמנכ"ל הכספים הזהיר את בעל השליטה מכך שהחברה עושה שימוש בכספים של משקיעים חדשים כדי לסלק חובות למשקיעים קודמים שביקשו לקבל את כספם בחזרה.

בדוח הביקורת שנחשף מתגלים גם המספרים המדאיגים המעידים על מצבה העגום של החברה ועל מצגי-השווא לכאורה שהיא מציגה בפני לקוחותיה. הביקורת העלתה שבעוד שבספרי יוטרייד רשומים יתרות כספים של משקיעי החברה - שהופקדו על-ידם בחשבונות הבנק של החברה ושאמורים לעמוד לרשותם לאחר שבוצעו עבורם פעולות ההשקעה על-ידי יוטרייד - בסך של 12 מיליון דולר (כ-46.4 מיליון שקל), הרי שבחשבון הבנק של החברות מצוי סכום של 300 אלף שקל בלבד.

"מן האמור לעיל עולה כי כל עוד לא יוכח אחרת, חלק ניכר מכספם של המשקיעים הרבים שהשקיעו את מיטב כספם ביוטרייד ירד לטמיון, וקיים ספק אם יוחזר להם אי-פעם. ככל הנראה משקיעים אלה עדיין אינם מודעים למצבם הקשה, שכן מוצג להם כי חשבונם עדיין מצוי ביתרה חיובית, בעוד שלמעשה - לפי ממצאי הביקורת - לחברה אין יכולת להשיב להם את הכספים", כותבת רשות ניירות ערך לבית המשפט.

יוטרייד, שהוקמה על-ידי אביב טלמור ב-2007, פונה לציבור הרחב באמצעות פרסומים שונים בתקשורת, לרבות באמצעות האינטרנט, ומציעה לו להצטרף לפעילות השקעה במסלולי השקעה שונים.

החברה מציגה את עצמה באתר האינטרנט שלה ובמסמכים המופצים ללקוחותיה כ"בית השקעות, המתמחה במסחר אוטומטי, ומציעה ללקוחותיה השקעה באמצעות 'פלטפורמת מסחר רובוטי', אלגו-טריידינג, שהינה תוכנת מסחר אוטומטי פרי פיתוחה הבלעדי, לשם מסחר בנגזרי מט"ח, סחורות ומדדים".

לטענת רשות ניירות ערך, הלכה למעשה, מדובר בניהול תיקי השקעות לכל דבר ועניין, וזאת מבלי שיש בידה של יוטרייד רישיון כנדרש בהוראות חוק הייעוץ, ומבלי שהיא ממלאת אחר החובות הרבות הקבועות בדין בנוגע לניהול תיקי השקעות, שמטרתן הגנה על ציבור המשקיעים.

ביקורת הרשות במשרדי יוטרייד בוצעה על רקע מידע שהתקבל ברשות, לפיו יוטרייד מפרה את התחייבותה המפורשת כלפי הרשות שלא לגייס משקיעים חדשים, וכן לאור תלונות של משקיעי יוטרייד - שפורסמו בתחקירי "גלובס" - לפיהן פנו לקבל את כספם מיוטרייד בהתאם להסכמים עימה ונענו בטענות שונות של דחייה ויהעדר נזילות, וכן בטענות בדבר קשיים להעביר את הכסף הנעוצים בצדדים שלישיים שונים.

ביקורת הרשות בוצעה במשך יומיים בשבוע שעבר (ב-14 וב-15 בחודש) על-ידי צוות של מחלקת השקעות ברשות שהגיע למשרדי החברה במגדל עזריאלי בתל-אביב ובמטה החברה ברמ- גן, בבית "גיבור ספורט".

בעיית נזילות

מבדיקת רשות ניירות ערך עלה כי החברה מגייסת כל העת, כפי שגייסה בעבר, משקיעים לניהול תיקים על-ידי (אלגו) רובוט-מסחר, וכי בחודש האחרון גויסו 6-7 משקיעים חדשים. הלקוח האחרון שגויס הוא ש.ח (שמו שמור ברשות ניירות ערך לצורך הגנה על פרטיותו), שהפקיד 20 אלף דולר בחברה בתחילת החודש.

מדוח לקוחות החברה שהוצג לצוות הרשות עולה כי יוטרייד גייסה 44 משקיעים חדשים ממאי 2015 - המועד בו התחייבה החברה להפסיק את פעילותה מפרת החוק. משקיעים אלה הפקידו סכום כולל של כ-3.5 מיליון דולר בחשבונה של יוטרייד.

בהמשך לכך, סמנכ"לית התפעול, רביב רונן, אישרה כי "יש בעיית נזילות ליוטרייד, ולכן יש עיכובים בהעברות הכספים למשקיעים כבר כמה חודשים, בערך מחודש יולי 2015" - כפי שפורסם ב"גלובס".

לדבריה, ללקוח שפונה למשוך את יתרת כספו מהחברה, היא מסבירה כי "יש עיכוב על-ידי צד ג' בהעברת הכספים, וכן שהחברה מתנצלת על העיכוב ומבקשת להגיע לפתרון ולהגיע עם הלקוח להסדר פריסת תשלומים".

עוד נאמר, לדבריה, למשקיעים הפונים לקבל את הכסף, כי בתקופה האחרונה יש עיכוב של 4-5 חודשים בהעברת הכספים מצד ג' - הברוקרים שמעבר לים, וכי לא ברור מה יקרה עם הכספים שהעבירה יוטרייד אל אותם ברוקרים, ומתי החברה תקבל אותם חזרה, אם בכלל.

לשאלת צוות הרשות מדוע יוטרייד או מי מטעמה מגייסים משקיעים לחברה, כאשר הם יודעים שיש בה בעיית נזילות, וברור להם שהלקוח לא יקבל את כספו - ענתה הסמנכ"לית רונן כי אינה יודעת, וכי יש לה את ההשגות שלה, אך היא אינה יכולה להסביר את ההתנהגות הזו.

במסגרת הבדיקה של רשות ניירות ערך נחשפה גם שיטת הפעולה של יוטרייד על-מנת להרגיע את הלקוחות, שמזכירה לכאורה תרמית פונזי. סמנכ"ל הכספים ששון אישר במסגרת הבדיקה כי כספים של המשקיעים החדשים שנכנסים ליוטרייד משמשים גם לתשלום למשקיעים שביקשו למשוך את כספם, ולתשלום וכיסוי אותם "הסדרים" מול המשקיעים שביקשו את כספם חזרה.

ששון אישר כי מאז שהוא בחברה אין תנועות בחשבון לקוחות שקשורות בדרך כלשהי למסחר בחשבונות המשקיעים, ולכך שהפסידו או הרוויחו במסחר. כלומר, בחודשים האחרונים כספי המשקיעים החדשים מועברים לתשלום המשקיעים הישנים, ומוצגת למשקיעים יתרת זכות פיקטיבית שאין מאחוריה דבר.

מהבדיקה עלה עוד כי בעל השליטה בחברה מודע למצב מזה מספר חודשים. ששון סיפר לרשות כי בחודשים האחרונים הוא דיבר מספר פעמים עם טלמור על המצב והתריע בפניו מפני ההתנהלות הנהוגה.

בבקשת הרשות לעצור את פעילות החברה נכתב: "קיים חשד כי כספי משקיעי יוטרייד שהועברו לחשבונה למטרות השקעה עבור המשקיעים, הוברחו ושימשו למטרות אחרות מהמוסכם עם המשקיעים; וכי פעילות ההשקעה עבור המשקיעים, כפי שמוצגת להם באופן שוטף, נערכת מבלי שקיימת לחברה יכולת לעמוד בהתחייבויותיה מול המשקיעים בעת רצון לממש את השקעתם. בנוסף עולה החשד כי יוטרייד מגייסת משקיעים חדשים, על אף שידוע לה כי החברה נמצאת בחדלות פירעון ולא תוכל להחזיר את כספי המשקיעים. כספי המשקיעים החדשים משמשים למימון הסדרי הפריסה של תשלומי החוב למשקיעים קיימים".

כל פרטי הפרשה המתועדים כעת בדוח הביקורת של הרשות, נחשפו ב"גלובס" החל מיולי השנה בסדרת כתבות על כך שחברת יוטרייד עיכבה כספי לקוחות שהשקיעו אצלה במט"ח. לאחר ש"גלובס" התערב ופרסם את תלונותיהם של חלק מהלקוחות - הוחזרו הכספים למתלוננים. ואולם, זמן קצר לאחר מכן הציפו את המערכת פניות ותלונות נוספות של לקוחות מיואשים.

עוד דווח ב"גלובס" כי הפרשה אף נחקרת במשטרה. לאחר הפרסום הראשון ב"גלובס" הוגשה נגד החברה תלונה במשטרה על-ידי אחד מהלקוחות, ותיק התלונה נחקר על-ידי מפלג ההונאה בתל-אביב.

בנוסף, לפני כחודש הוגשה תלונה נוספת נגד החברה, ואף היא נבדקת. שתי התלונות הן בגין הונאה ומצג-שווא. במשטרה אישרו את הפרטים.

אביב טלמור: הברוקר המשורר-תסריטאי

משורר שפרסם משיריו בכתבי-עת שונים ובפרויקט "חמישה גיליונות שירה"; תסריטאי ובמאי שהשתתף בכתיבת הסדרות "תמונות יפואיות" ו"חלומות נעורים"; מי שערך את התסריטים לסרטים הדוקומנטריים "פארדיס, גן עדן אבוד", "החלום של פאנדי", "השומרונים"; ולימד במשך כ-16 שנה קולנוע בתיכונים ובמכללות, ועבר לאחרונה הסבה מקצועית לשוק ההון.

כל התיאורים הללו מתארים את אותו אדם - אביב טלמור, בעל השליטה בחברת יוטרייד, שהחל את דרכו המקצועית במקום רחוק מאוד משוק ההון.

טלמור, נשוי ובעל משפחה, מתגורר בתל-אביב. הכשרתו האקדמית כוללת שני תארים B.A ו- M.A מאוניברסיטת תל-אביב, ותעודת הוראה ממכללת דוד ילין.

בראיונות שנערכו עמו בעבר, סיפר טלמור כי נולד בירושלים לאב שמעולם לא הכיר ולאם לא מתפקדת, כהגדרתו. הוא אומץ על-ידי קרובי משפחה, התחנך בפנימיות וסיים את לימודיו ללא תעודת בגרות.

לאחר שירותו הצבאי עבד טלמור בעבודות מזדמנות, עד שהחליט בגיל 27 לקחת את עצמו בידיים: הוא עבר את בחינות הבגרות, ובהמשך השלים בהצטיינות תואר שני בספרות מטעם האוניברסיטה העברית. בתום לימודיו היה למורה, למשורר ולבמאי קולנוע. בהמשך קיבל כספי ירושה, וחלק מהכסף איפשר לו לעשות הסבה לתחום המסחר הממוחשב.

את הסניף המרכזי של החברה שהקים מיקם טלמור במשרדי עזריאלי בתל-אביב, והוא בחר להציע שיטת מסחר שפיתתה לקוחות רבים: השקעה באמצעות רובוט ממוחשב, ולא באמצעות אדם אנושי.

בימים אלה שוהה טלמור בחו"ל. פנינו לרשות ניירות ערך בשאלה - האם טלמור זומן לחקירה פלילית או להמשך בדיקה בפרשה, והאם סירב להגיע - אך ברשות לא היו מוכנים להגיב ולענות לשאלתנו.

עדות אישית: "יוטרייד הרסו לי את התוכניות להביא ילד בהליך פונדקאות"

"התחלתי להשקיע בחברה בינואר 2015. השקעתי 100 אלף שקל. ראיתי במהלך תקופה זו רק הפסדים בכספים, אבל התעוררתי מאוחר מדי. רק בתחילת החודש ביקשתי למשוך את הכספים שנותרו לי בחשבון. הם לא חזרו אליי.

"ביקשתי לראות מה מצב החשבון, והיה ברור שנציג החברה משקר לי. הוא לא התאמץ אפילו לשקר טוב. בהמשך דיברתי עם רואי (רואי קוזין, האנליסט הראשי של החברה, ס' כ' וא' ל'-ו') שאמר לי שאביב טלמור (מנכ"ל החברה) מבצע עסקאות בחו"ל ומפתח את הסניפים שם.

"היה נציג נוסף, שגם ניסה להרגיע אותי ולומר שהכול בסדר, שאין בעיה בכלל. היה ברור לי שמורחים אותי, אבל לא ידעתי מה לעשות" - כך מתאר ע' (השם שמור במערכת) ל"גלובס" את ניסיונותיו הכושלים לקבל בחזרה כספים שהשקיע ביוטרייד, ואת מצג-השווא שהוצג בפניו.

ע' היה צריך את הכסף בדחיפות עקב הליך פונדקאות שביקש להתחיל, וכעת הוא מוטל בספק. "נכנסתי לעניין הזה, כי בער בי הצורך להתחיל עניין של פונדקאות, שעולה סביב 300-400 אלף שקל. כספי ההשקעה היו מיועדים לכך. עכשיו אני לא יכול להתחיל את ההליך, כי אין לי את הכסף הזה זמין".

סיפורו הקשה של ע', שמובא כאן לראשונה, מצטרף לעשרות הסיפורים שהגיעו אל "גלובס" בחודשים האחרונים, ומתארים את מצבם העגום של המשקיעים שהתפתו להשקיע את כספם באמצעות יוטרייד. לא מעט לקוחות החברה, חלקם מהשכבות החלשות של האוכלוסייה, הלכו שבי אחר ההבטחות לתשואות גבוהות. חלקם איבדו את עולמם.

"אני לא צעיר, מתקרב לגיל 50, ואין לי זמן אחר להתחיל בהליך פונדקאות. אין לי הכנסות נוספות, ואני צריך לקחת עכשיו כספים מהמשפחה, אם אני רוצה ילד. אני עובד בעבודה 'קטנה' ומרוויח בה 6,000 שקל. בהכשרתי אני מהנדס, אך עברתי משבר נפשי, ואני נכה 100% לצמיתות. העובדה שיוטרייד לא מחזירים לי את הכסף שלי, מעכבת אותי מלממש את החלום שלי להביא ילד לעולם. הם הרסו לי את החיים ואת כל התוכניות שלי", אומר ע'.