מחיר למשתכן בעתלית: דירת 100 מ"ר עם נוף לים ב-880 א' ש'

דירת 120 מ"ר תימכר בקצת יותר ממיליון שקל ■ משרד הבינוי: המחירים נמוכים ב-25% ממחיר השוק

מכרז נוסף של מחיר למשתכן נסגר בהצלחה, כאשר ועדת המכרזים של רשות מקרקעי ישראל הכריזה היום (ג') על הצעות זוכות בכל שבעת המתחמים. מדובר במכרז שפורסם במתחם הרכס בעתלית שכלל 352 יחידות דיור סך-הכול. על פי תוצאות המכרז, ועל פי ההצעות של הקבלנים והיזמים, דירה בת 100 מ"ר תוכל להימכר לזכאים במחיר ממוצע של כ-880 אלף שקל (כולל מע"מ) ומחיר ממוצע לדירה בת 120 מ"ר יעמוד על כ-1.05 מיליון שקל (כולל מע"מ). 

עוד נציין כי בחישוב התוספות בחישוב המ"ר הדירתי למרפסת חניה ומחסן יש להוסיף עוד כ-10 מ"ר לשטח כל דירה כך שהמחיר הממוצע של כל ההצעות המתייחס לדירה בתוספת המרכיבים הנוספים צפוי לעמוד על כ-80 אלף שקל יותר (כולל מע"מ), כלומר כ-960 אלף שקל לדירת 100 מ"ר ו-1.13 מיליון שקל לדירת 120 מ"ר. 

החברות שזכו במכרז הן אמריקה ישראל השקעות וחברת עץ השקד ייזום שזכו יחד בשלושה מגרשים המאפשרים בניית 152 יחידות דיור, חברת עץ השקד ייזום שניגשה גם לבדה וזכתה ב-3 מגרשים נוספים לבניית 152 יחידות דיור סך-הכול וחברת אביב בנייה ופיתוח שזכתה במגרש אחד לבניית  48 יחידות דיור.

בניתוח מחיר המקסימום אל מול ההצעות הזוכות במכרז ניתן לראות כי ההנחות של היזמים והקבלנים על המחיר שנקבע במכרז עמדו על בין 8% לכ-13.5%. מדובר בהנחות משמעותיות יותר משניתן היה לראות במכרזים קודמים במיקומים אחרים בהם לא פעם ההנחות הסתכמו באחוזים בודדים בלבד. ההנחה הממוצעת בכל המתחמים עמדה על כ-10% ממחיר המקסימום שנע בין 7,770 שקל למ"ר ועד 8,156 שקל למ"ר (לא כולל מע"מ). 

 

שר האוצר משה כחלון התייחס לתוצאות ומסר היום כי: "התכנית ממשיכה להביא בשורה אמיתית ותקווה לצעירים ולחסרי הדיור כאשר מחיר למשתכן מקרבת אותם לחלום הדירה. אנחנו ממשיכים לעבוד בכל הכח על מכרזים נוספים לשיווק של עשרות אלפי דירות בכל רחבי הארץ. בכוונתנו להעמיק אף יותר את ההשתתפות של המדינה במכרזים בפריפריה ולהקצות אחוזים נוספים לטובת בני המקום".

שר הבינוי יואב גלנט: "תכנית מחיר למשתכן ממשיכה להניב פירות. זוגות צעירים וחיילים משוחררים יוכלו לבחור להקים בית במחיר מוזל, מתוך מגוון אזורים בארץ, ומתוך סוגים שונים של ערים ויישובים, בהתאם לשאיפות שלהם. מחיר למשתכן יהפוך את החלומות שלהם לישימים".

בהמשך לדברים של השרים כחלון וגלנט חשוב לציין כי בעוד המכרזים אכן משקפים הנחה ממחיר השוק, הנחה אותה העריכו במשרד האוצר בשיעור של כ-25%, בסופו של יום מדובר רק בתחילת הדרך כאשר את הדירות המוכנות נוכל לראות רק בעוד כשלוש שנים.

עוד נקודה שיש לציין היא שהתחשיב למחיר הדירה מול שטח הדירה הממוצע בתב"ע יכול להעניק מושג לגבי המחיר הסופי לזכאים אך רק לאחר שהקבלנים והיזמים ידעו אם ניתן להוסיף עוד יחידות דיור מכח הקלת שבס ולאחר תכנון מפורט של המבנה ניתן יהיה לקבוע את המחיר המדוייק של כל דירה ודירה על פי ההצעות הזוכות שמחייבות את הזוכים במכרז לאורך כל הדרך.

כך, ייתכן וייבנו גם דירות הקטנות מ-100 מ"ר והמחיר הממוצע יהיה נמוך יותר בהתאם או שייבנו גם דירות גדולות יותר מ-120 מ"ר מה שיהפוך את המחיר הממוצע לגבוה יותר. עוד נזכיר כי הדירות חייבות לעמוד במפרט המחייב שניסח משרד הבינוי ללא אפשרות לשינויים מצד הקבלנים או רוכשי הדירות.